חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

במהלך חיזוק בענין שמירת הלשון בחדר המורות בבית ספרינו, עלו כמה שאלות, נשמח לקבל תשובה מהרב.

  • האם מותר לדבר על סגנון הניקיון של המנקה הנוכרייה, על איכות הניקיון, על אישיותה וכדו’?
  • האם מותר להתבטא על הגוף המעסיק – החינוך העצמאי, ועל החלטותיו?

מכיוון שלא מדברים על אישיות מסיומת אלא על גוף. האם זה מותר?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

ראשית תבורכו על החיזוק בהלכות שמירת הלשון החשוב כל כך!

בנוגע לשאלתכן, סיפור על אופי תכונות או התנהלות אדם מסוים, או גוף מסוים המנוהל על ידי איש או אנשים, כמוהו כסיפור על האדם עצמו, לכן במידה ויש בסיפור גנות, הרי הוא אסור.

לעניין סיפור לשון הרע על גוי, אף שאין איסור מן התורה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור בדבר מדרבנן, וראוי להחמיר.

אולם אף האוסרים לספר לשון הרע על גוי, לא אסרו אלא בגוי השומר שבע מצוות בני נוח, אולם גוי שאינו שומר שבע מצוות בני נוח דינו כדין אפיקורס שמותר לספר עליו לשון הרע.

חשוב לדעת שכתב החפץ חיים שאף על אפיקורס שיצא מכלל עמיתך, אין לספר אלא במטרה להרחיק את השומע מתכונותיו אופיו או מידותיו ומעשיו של הרשע, אולם סיפור רע על רשע ללא כל מטרה שהיא אסור.

לכן למעשה, מותר לספר לשון הרע על מנקה גויה, רק אם איננה שומרת שבע מצוות בני נוח, ורק אם יש מטרה כל שהיא להרחיק את השומעים מתכונותיה סגנונה או אופיה וכדו’. אולם על התנהלות החינוך העצמאי או כל מוסד אחר המנוהל על ידי יהודים שאינם אפיקורסים, אסור לספר רע.

בברכה להצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

סיפור לשון הרע על דומם או על מוסד

בגמרא בערכין דף ט”ו. איתא א”ר אלעזר בן פרטא בוא וראה כמה גדול כח של לשון הרע מנלן ממרגלים ומה המוציא שם רע על עצים ואבנים כך המוציא שם רע על חבירו על אחת כמה וכמה, ע”כ.

מבואר שיש איסור לשון הרע אף על עצים ואבנים שאינם אדם אלא גוף דומם. כן כתב החפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ה’ סעיף ז’, ודע דכשם שאסור להוציא דיבה על חבירו, כן על חפציו אסור להוציא דיבה, כפי שכתב היראים במצוות לא תעשה קצ”א.

ובפסק חוט שני לגאון הרב ניסים קרליץ זצ”ל, הלכות שמירת הלשון פרק ד’ סעיף ד’ בהערות כתב לבאר שאין האיסור אלא כאשר בסיפור על הדומם גורם להפסד או גנאי לאדם שהוא הבעלים על הדומם, וכן בסיפור המרגלים היה גנאי לנותן הארץ ונזק לעם ישראל שלא ירצו לעלות לארץ.

נמצאנו למדים שכל סיפור גנות על דומם השייך לאדם, או על גוף או מוסד המנוהל על ידי איש או אנשים, יש איסור סיפור לשון הרע.

האם אסור לספר לשון הרע על גוי

ויקרא י”ט ט”ז: “לא תלך רכיל בעמך”. מכאן למדנו איסור לשון הרע, כפי שדרשה הגמרא בכתובות דף ע”א. והנה לעניין איסור “נשיא בעמך לא תאור”, דרשה הגמרא דהיינו דווקא בעושה מעשה עמך, מכאן ניתן ללמוד גם לעניין איסור סיפור לשון הרע, שהוא דווקא בעושה מעשה עמך, לכן בספר  חפץ חיים כלל ח’ אות ה’ – ו’ שעל מומר או אפיקורס מותר לדבר לשון הרע, כי יצא מכלל עמיתך.

ניתן להסיק כי על גוי שאיננו בכלל עמיתך מותר לספר לשון הרע, וכן ניתן ללמוד גם מהמעשה המפורסם של רבי שמעון בר יוחאי שסיפר בגנותם של הרומאים.

אולם במדרש איתא: “אמר רבי יוחנן אם הרגלת לשונך לדבר באחיך שאינו בן אומתך, סוף בבן אומתך תתן דופי”, וכתב בחידושי הרד”ל שמבואר מכאן שאסור לדבר לשון הרע על גוי. וכן באורחות חיים להרא”ש כתב: “אל תוציא דיבה ולשון הרע על שום בריה”.

וכתבו הגר”י סרנא והגר”ח קניבסקי שנראה מדבריו שאסור לדבר לשון הרע על גוי וכמבואר במדרש. והוסיף הגר”ח קניבסקי, שאף שמהתורה אין איסור לדבר עליו, מכל מקום יתכן שאסור מדרבנן, וצריך עיון. וכן דעת הגר”נ קרליץ בספר חוט שני הלכות שמירת הלשון פרק ד’ עמוד שנ”ז שזהו איסור דרבנן שהסמיכוהו על הפסוק, וטעם האיסור הוא כדי שלא יתרגל לדבר לשון הרע כמבואר במדרש. אך הוסיף, שהאיסור הוא רק על גוי ששומר ז’ מצוות בני נח, אבל על גוי שאינו שומר ז’ מצוות מותר לדבר, שאינו חמור יותר מישראל רשע שמותר לדבר עליו.

מאידך, הנצי”ב כתב שאין איסור לדבר לשון הרע על גוי, וכוונת המדרש לאסור לשון הרע על גר. וכן כתבו כמה מפוסקי זמננו שמעיקר הדין אין איסור לדבר לשון הרע על גוי, שהרי אינו בכלל ‘עמיתך’, וכמו שאין איסור לדבר על אפיקורס או רשע, וכוונת הרא”ש שלא ידבר “על שום בריה”, היינו אפילו על מי ששונא אותו, או שלא ידבר אפילו בגנות עצים ואבנים ובעלי חיים. וכוונת המדרש היא, שאם יתרגל לדבר לשון הרע על גוי, אף שאין בזה איסור, יבוא לבסוף לדבר אף על יהודי.

חשוב להוסיף כי אף בדין מי אפיקורס שאינו בכלל עמיתך, כתב החפץ חיים בזה”ל: אין לספר גנות שום אדם מישראל חנם אלא כדי שיתרחק השומע מעושי עוול.

לפיכך למעשה עולה בידינו, כי מחלוקת הפוסקים היא האם יש איסור לספר לשון הרע על גוי, מיהו כתב הגר”נ קרליץ בחוט השני, שגוי שאינו שומר שבע מצוות בני נוח, מותר לספר עליו לשון הרע כדין אפיקורס יהודי. אלא שכבר כתב החפץ חיים שאין ההיתר לספר לשון הרע על רשע אלא כדי שיתרחק השומע מעושי עוול ולא ילמד ממעשיו, אולם סיפור לשון הרע סתם ללא שום מטרה, אף על גוי רשע אסור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש