חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום הרב

אם מישהו שומר על בית כשר ומשכיר חדר בביתו כחדר שינה של Airbnb, האם זה יהיה בסדר שאורחים שכורים יכניסו אוכל כלומר כריך לא כשר לחדר השינה השכור?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

גם אדם שמקפיד לאכול אוכל כשר בלבד, יכול להשכיר חדר בדירתו לאדם שעלול להכניס אוכל שאינו כשר לחדר, אין איסור להחזיק אוכל שאינו כשר בדירה.

בפרט שהכנסת מאכל כמו כריך וכדו’ יכול השוכר לאכול בכל מקום, בלא סיוע הדירה שלך דווקא, לכן אין סיבה להימנע מלהשכיר את החדר לאדם שעלול להכניס לשם כריך לא כשר וכדו’.

אולם על המשכיר להקפיד ביותר לאחר כל שוכר שמתחלף, לנקות את החדר היטב מכל שאריות אוכל, כדי שלא לגרום חלילה למכשול באכילת אוכל שאינו כשר.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

נחלקו הפוסקים האם מותר להשכיר דירה ליהודי מחלל שבת, כאשר השכרת הדירה תגרום לו לחלל בה שבת.

דעת האור לציון חלק ב’ פרק מ”ג כי אין להשכיר דירה או רכב למחלל שבת, ואפילו קבע כמה ימים קודם השבת, ואפילו לא נוטל כסף על יום השבת, אלא אם כן במקום שמצויים שם הרבה נכרים, שיכול המחלל שבת לשכור מהם.

אולם בשו”ת יביע אומר חלק ט’ או”ח סימן ק”ח כתב להתיר, הואיל ואין איסור מסייע לידי עובר עבירה אלא כאשר האיסור נעשה בגוף הדבר שמזמין לו, אבל בהשכרת דירה אין האיסור נעשה כי אם בחלל ובאויר הבית שהוא שוכר, ולא בגוף הדירה,

ועוד שיש לסמוך על דברי שו”ת בנין ציון ח”א (סי’ טו) דלא שייך איסור מסייע ידי עוברי עבירה אלא כשמסייעו בשעת מעשה העבירה, הואיל ועליו להפרישו, ולא לסייעו, אבל אם מסייעו קודם מעשה העבירה מותר. ע”ש.

ועיין עוד בזה בשו”ת יביע אומר חלק ב’ או”ח סי’ טו, בתשובה לגאון הגדול הרב יהודה צדקה זצ”ל, שנשאל בזה בהיותו בעיר לונדון, בשליחות ישיבת פורת יוסף.

מנידון זה יש ללמוד גם לעניין מי שמשכיר דירה לאנשים שיבשלו בדירה מאכלות אסורות, שלדעת האור לציון אין להשכיר להם דירה, אולם לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל אין מניעה מלהשכיר להם דירה, הואיל ואין האיסור נעשה בגוף הדבר שממציא לו, וגם שאין המשכיר מסייעו בעת מעשה העבירה.

אולם בנידון דידן נראה כי הדבר פשוט שלכל הדעות אין לאסור את השכרת המושכר. הואיל ובנידון השאלה אין מדובר על בישול מאכלות אסורות בדירה, אלא על הכנסת אוכל שאינו כשר מבחוץ כגון כריך וכדו’, ודבר זה אף לדעת האור לציון מותר, הואיל ואין הדירה מסייעתו לאכילת אוכל זה, שהרי אוכל זה יכול השוכר לאכול בכל מקום, ואף ללא דירה כלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש