חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

האם אני יכול למכור חצי מהמקפיא שלי?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

את כל החמץ שברשותנו שאיננו מבערים או מפקירים, אנו מוכרים לגוי.

בנוסף אנו משכירים מקומות מסוימים, על מנת שלא נצטרך לבדוק אותם בבדיקת החמץ, ושם אנו מניחים את כל מה שאנו חוששים שיש בו חמץ או תערובת חמץ.

בהחלט הנך יכול להשכיר חצי מהמקפיא שלך, רק תסמן איזה מדפים במקפיא אתה משכיר לגוי, ובהם תוכל להניח את כל מה שאתה חושש שיש בו חמץ או תערובת חמץ. ובטופס מכירת החמץ תציין שאתה משכיר את כל המקומות המסומנים.

אבל חשוב להניח את החמץ בתוך שקית, ולכסות את המדפים שבהם מונח החמץ, על מנת שלא תשכח ותאכל את החמץ בפסח חלילה.

בברכת פסח כשר ושמח

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

במכירת חמץ אנו מוכרים את כל החמץ שברשותנו לגוי, ככל שלא נבער אותו או נפקיר אותו, כפי שמופיע ברוב שטרות ההרשאה למכירת החמץ.

בנוסף למכירת החמץ, אנו גם משכירים מקומות מסויימים לגוי, כיון שאנו מעוניינים להניח שם את החמץ או את אותם המאכלים שאנו חוששים בהם לתערובת חמץ.

השכרת המקום לגוי פותר אותנו מבדיקת החמץ, כפי שכתבו הפוסקים, ועיין באשל אברהם לסימן תל”ג שכתב בזה”ל: מקום שבדעתו למכור לגוי אין צריך בדיקה, וכמו מקום שאין מכניסין שם חמץ שאין צריך בדיקה, כן מקום שאינו לכניסתו ולא להיות שלו.

חשוב לדעת שאף מקומות שעתידים להשכיר אותם לגוי קודם לפסח, אין צריך לבודקם בעת בדיקת החמץ, ואין צורך שכבר בעת בדיקת החמץ יהיו המקומות מושכרים לגוי.

כפי שכתב שם האשל אברהם, וכפי שכתב החתם סופר, בשונה מדעת המקור חיים שכתב להחמיר בכך שכבר בעת בדיקת החמץ יהיה המקום מושכר לגוי.

אמנם כיום אכשור דרא, וכבר יש טפסים מיוחדים למכירת י”ג, שם ניתן להשכיר לגוי את המקומות שאין מעוניינים לבדוק אותם בעת בדיקת החמץ, ובכך נפטרים מבדיקה במקומות אלו גם לדעת המקור חיים.

אין מניעה להשכיר לגוי חצי מקפיא, הואיל ואין צורך שתהא השכירות על קרקע דווקא, אלא אף מדפים מסויימים ניתן להשכיר. אלא שככל שכך עושים ומניחים שם חמץ, יש צורך להניח מחיצה שתחצוץ בין החמץ כדי שלא ישכח ויאכלנו. כפי שכתב השו”ע או”ח סימן ת”מ סעיף ב’ בזה”ל:  חמץ של גוי המונח אצל היהודי, אם אינו חייב באחריותו, אינו חייב לבערו אפילו אם כבוש תחת ידו, כגון שהוא גר תושב ושרוי עמו בחצר, וצריך לעשות לפניו מחיצה גבוה י’ טפחים, כדי שלא ישכח ויאכלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

גזל שינה

נימוקים ומקורות בשו”ת שבט הלוי (ח”ז סימן רכד) כתב לענין המושג “גזל שינה”, שגזל שייך רק בגוזל חפץ, שהגזלן ישתמש

לתוכן המלא »
בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש