חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

אצלנו בבית נוהגים שלא לאכול קטניות בפסח,

השאלה האם ניתן להשתמש בשמן סויה או בשמן קנולה?

כי אצל ההורים של אשתי משתמשים בזה בפסח.

תודה רבה

תשובה

 שלום וברכה

גרעיני סויה וקנולה הינם קטניות, לפיכך הנוהגים שלא לאכול קטניות בפסח עליהם להקפיד גם שלא להשתמש בשמן סויה או בשמן קנולה.

אולם הואיל ומעיקר הדין קטניות אינן חמץ ולדעת השולחן ערוך אין צורך להימנע מאכילת קטניות בפסח, לפיכך כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל שבכל מקום צורך מיוחד [כגון סיבה של חולי וכיוצ”ב], ניתן לעשות התרת נדרים ולהפסיק את מנהג איסור אכילת הקטניות.

לפיכך אם יש עבורך קושי מיוחד להמשיך במנהגך, כפי שציינת שאצל הורי אשתך מכינים מאכלים בשמן סויה או קנולה והדבר קשה עבורם שלא להשתמש בשמנים אלו. תוכל לעשות התרת נדרים ולבטל את מנהגך כאמור. אך ככל שאין בדבר קושי יש להקפיד על מנהגי האבות לקיים “ואל תיטוש תורת אמך” ולהימנע אף מהשימוש בשמן קנולה או שמן סויה בפסח הואיל והינם עשויים מקטניות כמבואר.

בברכת פסח כשר ושמח

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

הנה כפי הידוע קטניות אינם חמץ כפי שפסק השולחן ערוך או”ח סימן תנ”ג סעיף א’, לפיכך מעיקר הדין מותר לאוכלם בפסח. אלא שהאשכנזים ומקצת מעדות המזרח נהגו איסור לאוכלן בפסח ממנהגא ולא מן הדין, וכפי שכתב הרמ”א שם בסימן תנ”ג סעיף א’ בזה”ל: ויש אוסרים והמנהג באשכנז להחמיר, ואין לשנות. מיהו פשוט דאין אוסרים בדיעבד אם נפלו תוך התבשיל, וכן מותר ‘להדליק’ בשמנים הנעשים מהם, ואינן אוסרים אם נפלו לתוך התבשיל. וכן מותר להשהות מיני קטניות בבית. וזרע אקליז”א ואני”ס אליינד”ר אינן מיני קטניות, ומותר לאכלן בפסח, כן נ”ל, עכ”ל.

הואיל וכן, הרי שהספרדים הפוסקים כדעת מרן השולחן ערוך אינם צריכים להחמיר בקטניות מן הדין, אלא שיש עניין לשמור את המנהגים, בבחינת “ואל תיטוש תורת אמך”. אמנם בכל מקום שישנו צורך מיוחד, כגון זה שציינת שאצל ההורים של אשתך משתמשים בשמן קטניות וקשה להם לשנות בעבורך, ניתן לעשות הפרת נדרים ולהתיר את מנהג איסור אכילת הקטניות. כפי שכתב מרן הרב עובדיה זצ”ל בספרו חזון עובדיה פסח עמוד פ”ב ואילך, וכ”כ בשו”ת אור לציון חלק ב’ תשובה ט”ו, ועיין שם בביאורים.

 

לגוף שאלתך האם שמן קנולה ושמן סויה נחשבים שמן קטניות. בשו”ת אבני נזר סימן שע”ג ותקל”ג כתב על שמן קנולה שהוא אסור לאוכלי קטניות, והעיד שכן המנהג בכל מקום, וכך הוא גם כיום המנהג שמי שאינו אוכל קטניות איננו משתמש בשמן קנולה ובשמן סויה בפסח.

אמנם בשו”ת מהרש”ם חלק א’ סימן קפ”ג כתב להתיר את השימוש בשמן קנולה, הואיל ואין משתמשים בקנולה למאכל אלא רק לשמן, ועל כגון זה לא גזרו איסור קטניות. היתר זה כמובן איננו שייך בנוגע לשמן סויה, שמשתמשים בו להרבה סוגי מאכלים.

כמו כן יש האומרים שהואיל והקנולה והסויה לא היו בזמן תחילת המנהג לאיסור הקטניות, לפיכך אין לנהוג גם בהם איסור. כפי שכתב לחדש האגרות משה.

אולם כפי שציינתי המנהג איננו כדבריהם והנזהרים מקטניות, אינם משתמשים אף בשמן קנולה או שמן סויה. חשוב לדעת שיש גם המחמירים בכך יותר, משום שאף יש חשש תערובת חמץ בשמן קנולה, הואיל וגרגירי הקנולה מעורבים בהם בדרך כלל גרעיני חיטה, ויש צורך לסמוך על ביטול בשישים, ועל סברת אינו חוזר וניעור בתערובת לח בלח.

יש לציין שסברת הראי”ה קוק זצ”ל להקל בשמן שומשין הואיל ואינו בא במגע במים בעת הכנתו, איננו שייך בנוגע לשמן קנולה ושמן סויה, הואיל והם עוברים הליך שטיפה כיום קודם ייצור השמן מהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »
שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש