חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

אם במצה יש חיטה ומים, אז למה אנחנו לא יכולים להשתמש בקמח בפסח?

 

תשובה:

בה:

שאלתך נכונה

מן הדין מותר להשתמש בקמח בפסח, לאפות בו מצות או כל דבר אחר שלא יחמיץ, אבל אין הרבה מה לעשות בקמח שהרי כל נגיעה של קמח במים גורמת לו להחמיץ במהירות והחמץ אסור בפסח.

מלבד זאת איננו משתמשים בפסח בקמח המצוי בחנויות, מהסיבה הפשוטה שאנחנו צריכים לדעת בוודאות שהקמח לא נגע במים ולא החמיץ, ברוב טחנות הקמח מרטיבים את החיטים מעט על מנת להקל בטחינתן, לכן בכל קמח רגיל ישנו חשש שמא החמיץ אלא”כ הקמח שמור שלא נגע בו מים כלל ונטחן בטחינה יבשה ונארז ונשמר במקום יבש.

מקורות וציונים:

בגמרא בפסחים מ’. מבואר שהליך הרטבת החיטים במים איננו מחמיץ כי החיטה קשה היא, ואלם בשעורים הוא מחמיץ.

אולם להלכה כתבו הפוסקים שאיננו בקיאין בלתיתה, וחוששים להחמצה בכל לתיתה.

כן פסק השולחן ערוך בהלכות פסח סימן תנ”ג סעיף ה’, האידנא אסור ללתות בין חטים בין שעורים.

לכן, למרות שאיננו חוששים שהלתיתה כיום היא מחמיצה ממש את החיטים, לעניין השימוש בקמח אחר שעבר עליו הפסח, מ”מ לעניין השימוש בו בפסח, וודאי אסור להשתמש בו בפסח.

גם קמח שעבר טחינה יבישה ולא נעשה בו הליך הלתיתה, כגון קמח הטחון באופן מבוקר ומיוחד, אין להשתמש בו בפסח, כי כל שימוש בפסח בקמח אפי’ עם טיפת מים גורם להחמצה מהירה.

חשוב לציין שבפסח חמץ אסור אפי’ בכל שהוא ואיננו מתבטל בשישים, כפי המבואר בשולחן ערוך סימן תמ”ז סעיף א’.

שאלה:

אם במצה יש חיטה ומים, אז למה אנחנו לא יכולים להשתמש בקמח בפסח?

 

תשובה:

שאלתך נכונה

מן הדין מותר להשתמש בקמח בפסח, לאפות בו מצות או כל דבר אחר שלא יחמיץ, אבל אין הרבה מה לעשות בקמח שהרי כל נגיעה של קמח במים גורמת לו להחמיץ במהירות והחמץ אסור בפסח.

מלבד זאת איננו משתמשים בפסח בקמח המצוי בחנויות, מהסיבה הפשוטה שאנחנו צריכים לדעת בוודאות שהקמח לא נגע במים ולא החמיץ, ברוב טחנות הקמח מרטיבים את החיטים מעט על מנת להקל בטחינתן, לכן בכל קמח רגיל ישנו חשש שמא החמיץ אלא”כ הקמח שמור שלא נגע בו מים כלל ונטחן בטחינה יבשה ונארז ונשמר במקום יבש.

מקורות וציונים:

בגמרא בפסחים מ’. מבואר שהליך הרטבת החיטים במים איננו מחמיץ כי החיטה קשה היא, ואלם בשעורים הוא מחמיץ.

אולם להלכה כתבו הפוסקים שאיננו בקיאין בלתיתה, וחוששים להחמצה בכל לתיתה.

כן פסק השולחן ערוך בהלכות פסח סימן תנ”ג סעיף ה’, האידנא אסור ללתות בין חטים בין שעורים.

לכן, למרות שאיננו חוששים שהלתיתה כיום היא מחמיצה ממש את החיטים, לעניין השימוש בקמח אחר שעבר עליו הפסח, מ”מ לעניין השימוש בו בפסח, וודאי אסור להשתמש בו בפסח.

גם קמח שעבר טחינה יבישה ולא נעשה בו הליך הלתיתה, כגון קמח הטחון באופן מבוקר ומיוחד, אין להשתמש בו בפסח, כי כל שימוש בפסח בקמח אפי’ עם טיפת מים גורם להחמצה מהירה.

חשוב לציין שבפסח חמץ אסור אפי’ בכל שהוא ואיננו מתבטל בשישים, כפי המבואר בשולחן ערוך סימן תמ”ז סעיף א’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש