שאלה:
האם מיונז של חברת הלמנס כשר לפסח ללא תעודת כשרות לפסח המופיע עליו?
בטעות נעשה בו שימוש?
תשובה:
שלום וברכה
ככלל, אין להשתמש בשום מוצר ללא כשרות מיוחדת לפסח, כיום כל מוצר עלול להכיל רכיבי חמץ שאיננו מעלים על דעתנו.
אולם הואיל וכבר השתמשת במיונז, אם אתם נוהגים לאכול קטניות בפסח אינך צריך לזרוק את המאכל.
משום שעיקר רכיבי המיונז הם שמן, ביצים, מעט חומץ חומרי טעם וריח ומיצבים. כך שגם אם הוסיפו מעט קמח במיונז לייצבו, בטל הוא קודם הפסח בשישים, ואינו חוזר וניעור בפסח.
לכן אם אתם נוהגים לאכול קטניות בפסח וכבר השתמשתם במיונז אין צורך לזרוק את המאכל.
בברכת פסח כשר ושמח
מקורות וציונים:
רכיבי מיונז הלמנס כפי שמפורסם על ידם הם: שמן סויה, ביצים, מים, חומץ, מלח, סוכר, מיץ לימון, מעכב חמצון (E385), חומרי טעם וריח.
רובם ככולם של הרכיבים אין בהם חשש חמץ, גם ברכיבים הבעייתיים, כמו רכיב מיץ לימון שישנם סוגי מיץ לימון שנעשים בתוספת מלח לימון שיש בו חשש חמץ, אין זה אלא מיעוט שבמיעוט מתוך כלל הרכיבים.
כמו כן גם אם ישנם רכיבים נוספים בכמות מזערית שהחברה לא רשמה ברשימת הרכיבים, אינם אלא בכמות מזערית.
והרי קיימ”ל חמץ שהתערב לח בלח בטל בשישים קודם הפסח, והשולחן ערוך בסימן תמ”ז סעיף ד’ הביא לדעה שאינו חוזר וניעור בפסח כסתם.
לפיכך למרות שאסור להשתמש בשום מוצר אכיל ללא כשרות מיוחדת לפסח, בדיעבד אם הוסיפו את המיונז כתוספת למאכל מסויים, אין צריך לזרוק את המאכל.
ז”ל השולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תמ”ז סעיף ד’: “אם נתערב החמץ קודם הפסח ונתבטל בס’, אינו חוזר ונעור בפסח לאסור במשהו, ויש חולקים.
ואף הרמ”א בהגהתו לשו”ע היקל כסברא ראשונה מעיקר הדין וכתב, ונוהגין כסברא הראשונה בכל תערובות שהוא לח בלח.
אולם הואיל ורוב רובו של המיונז עשוי משמן סויה, בוודאי שכל מי שאיננו אוכל קטניות בפסח, אין לו לאכול מיונז בשום צורה שהרי רובו עשוי משמן סויה שהוא קטניות.