חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מגן דוד

האם שמו של שלמה נמסר לדוד עוד לפני לידת שלמה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארגנטינה

שאלה

צהרים טובים הרב

האם זה אמת שבתלמוד כתוב שמלאך גילה לדוד המלך את שמו של שלמה המלך עוד לפני לידתו?

תודה

תשובה

שלום וברכה

אכן כך מבואר בספר דברי הימים, שהקב”ה הודיע לדוד המלך כי עתיד להיוולד לו בן שימלוך אחריו ושלמה יהיה שמו, ובימיו יהיה שלום ושקט, והוא יבנה את בית המקדש.

את ההודעה הזו מסר הקב”ה לדוד המלך באמצעות נתן הנביא ולא באמצעות מלאך, כפי שביארו המפרשים על הנביא שמואל ב’ פרק י”ב פסוק כ”ד. ואת הבשורה הזאת מסר דוד לבת שבע אשתו עוד קודם שהתעברה בשלמה.

דבר זה גם רמוז בלשון הפסוק בשמואל ב’ פרק י”ב פסוק כ”ד, שהכתיב בפסוק הוא ‘ויקרא’ את שמו שלמה, אולם הקרי הוא ‘ותקרא’ את שמו שלמה. להורות כי הקב”ה כבר קרא לו שלמה, ואמו רק קראה לו כן לאחר שהתבשרה מראש שכך יהיה שמו.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בספר דברי הימים א’ פרק כב פסוקים ח’ – י’, ביקש דוד המלך לבנות את בית המקדש, על כך סירב הקב”ה, אולם הבטיחו כי בנו אחריו יבנה את בית המקדש.

דברי הימים א פרק כב פסוקים ח’ – י’:

וַיְהִ֨י עָלַ֤י דְּבַר ה’ לֵאמֹ֔ר דָּ֤ם לָרֹב֙ שָׁפַ֔כְתָּ וּמִלְחָמ֥וֹת גְּדֹל֖וֹת עָשִׂ֑יתָ לֹֽא־תִבְנֶ֥ה בַ֙יִת֙ לִשְׁמִ֔י כִּ֚י דָּמִ֣ים רַבִּ֔ים שָׁפַ֥כְתָּ אַ֖רְצָה לְפָנָֽי: הִנֵּה־בֵ֞ן נוֹלָ֣ד לָ֗ךְ ה֤וּא יִהְיֶה֙ אִ֣ישׁ מְנוּחָ֔ה וַהֲנִח֥וֹתִי ל֛וֹ מִכָּל־אוֹיְבָ֖יו מִסָּבִ֑יב כִּ֤י שְׁלֹמֹה֙ יִהְיֶ֣ה שְׁמ֔וֹ וְשָׁל֥וֹם וָשֶׁ֛קֶט אֶתֵּ֥ן עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּיָמָֽיו: הֽוּא־יִבְנֶ֥ה בַ֙יִת֙ לִשְׁמִ֔י וְהוּא֙ יִהְיֶה־לִּ֣י לְבֵ֔ן וַאֲנִי־ל֖וֹ לְאָ֑ב וַהֲכִ֨ינוֹתִ֜י כִּסֵּ֧א מַלְכוּת֛וֹ עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל עַד־ עוֹלָֽם:

בפסוק מבואר כי הקב”ה בישרו עוד קודם לידת שלמה המלך, שעתיד להיוולד לו בן שיהיה איש מנוחה והוא ימלוך על ישראל ובימיו יהיה שלום ושקט על ישראל, ושמו יהיה שלמה.

למרות שבספר שמואל ב’ פרק י”ב פסוק כ”ד, משמע שבת שבע קראה את שם בנה שלמה, כפי שמופיע בפסוק:  וַיְנַחֵ֣ם דָּוִ֗ד אֵ֚ת בַּת־שֶׁ֣בַע אִשְׁתּ֔וֹ וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ וַיִּשְׁכַּ֣ב עִמָּ֑הּ וַתֵּ֣לֶד בֵּ֗ן וַתִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמוֹ֙ שְׁלֹמֹ֔ה וַה’ אֲהֵבֽוֹ:

כבר ביאר הרד”ק שם, על הפסוק ויבא אליה וישכב עמה, שהיא היתה נמנעת מלהזקק לו, כי אמרה לו הילד מת מפני העון, לכן אפי’ יהיה לי בן של קיימא ממך יבוזו אחיו אותו מפני שבאתי אליך בעון מתחילה. על כך השיב לה דוד ואמר לה, האל מחל לי העון והבן הראשון שיהיה לי ממך ימלוך אחרי כי כן שלח לי האל על יד הנביא, ונשבע לה. וזהו שאמרה לו בת שבע הלא אתה אדוני המלך נשבעת לאמתך כי שלמה בנך ימלך אחרי, ע”כ. דהיינו שזה מה שאמר לה דוד קודם שהתעברה משלמה, שיוולד לו בן ממנה שיקראו לה שלמה והוא יהיה מלך כפי שבישרו הנביא.

וכן פירש עוד הרד”ק על הפסוק ויקרא את שמו שלמה, כי הכתיב הוא ‘ויקרא’, והקרי הוא ‘ותקרא’. להורות כי הקדוש ברוך הוא קרא אותו שלמה כמו שאמר בדברי הימים שאמר עליו דוד ויהי עלי דבר ה’ וגו’ כי שלמה יהיה שמו ושלום ושקט אתן על ישראל בימיו. לפיכך אמר וה’ אהבו כמו שאמר הוא יהיה לי לבן ואני אהיה לו לאב. וקרי ותקרא בת שבע קראה שמו שלמה כמו שאמר לה דוד בשם הנביא, ע”כ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש