חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אנחנו מתגוררים בחו”ל בבית פרטי, והשכנים שלנו, שהם חבר’ה מפוקפקים אבל לא מזיקים, בעלי חתולה שהתעברה והמליטה גורים. כל החתולים נוהגים להיכנס לאיזור החצר שלנו ולהסתובב סביב הבית. העניין מאוד מלחיץ את אשתי והילדים. השכנים לא עושים דבר בקשר לכך. בשיחה עם הרשות המקומית נאמר לי שהם גם אינם יכולים לטפל בכך ורק הציעו דרכים להרחיקם, שלאחר שנוסו התגלו כפתרונות לטווח נורא קצר. החתולים אינם מחוסנים ואנחנו חוששים ממחלות במיוחד כי יש לנו פעוט שמשחק בחצר. האם לפי ההלכה מותר להרוג אותם על ידי הרעלה במזון?
זה עלה במחשבתנו רק כפתרון אחרון ובגלל המתח שזה יוצר בבית, וכמובן במידה וזה מותר על פי ההלכה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם יש סבירות שהן נגועות במחלות ועלולות להדביק בני אדם וכפי הנראה, או שהן מטרידות הרבה את מנוחתך ומנוחת אנשי ביתך, והענין יוצר מתח גופני ונפשי, מותר להורגן בצורה זו של הרעלה, וזאת לאחר שהתרת והזהרת את בעלי החתולות ואינן עושים דבר. ואין בזה משום צער בעלי חיים ולא משום גזל ולא משום מידת אכזריות.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בבא קמא (דף פ:) נפק רב ודרש חתול מותר להרגו ואסור לקיימו ואין בו משום גזל. וכן פסק מרן השולחן ערוך (חו”מ סימן רסו) חתול רע שמזיק לקטנים, אסור לבעלים לקיימו ולגדלו, ולאחרים מותר להורגם.

והן אמנם דהרמב”ם (פט”ו מגזילה הי”ז) כתב, חתול רע “שהורג” קטנים אסור לקיימו וכו’. וכ”ה לשון הטור (חו”מ סי’ רס”ו), ואעפ”י שקצת תמוה דהא בגמ’ משמע דאפילו בנזק בעלמא דקטעה לידא דינוקא וכגי’ רש”י ותוס’ (שם), וכאשר העיר בגליון הרב המגיד בהל’ גזילה שם, ומה”ט המחבר בשו”ע שינה לשון הרמב”ם וכ’ חתול רע שמזיק לקטנים, וא”כ להרמב”ם דוקא בהורג. מ”מ אפשר דגם להרמב”ם כל שהוא עלול להרוג בכלל זה, וכן ביאר בכוונתו בשו”ת שבט הלוי ח”ו (סי’ רמא). ובנידון דידן שיש סכנה של הידבקות ממחלות לפי שאינן מחסונות ומשוטטות ברחובות ובפחי אשפה, הוא בכלל ספק סכנה וגם להרמב”ם, נראה דשרי.

ומה גם שבספר ים של שלמה למהרש”ל (בב”ק סימן לז) כתב שמדברי התוס’ נראה, שמי שיש לו כלב בביתו, שמזיקו, ומפסיד המאכל בביתו, אפילו אינו נושך, שיכול ליתן לו סם המות, ואינו עובר על צער בעל חיים. דהא התוס’ לא אסרו לבהמה טמאה אלא משום בל תשחית, והכא ליכא, יעו”ש. ועי’ בב”ח (יו”ד סי’ קטז) מה שהעיר על דבריו.

אלא שמסיק הב”ח דבאמת שרי לתת סם המות לכלב מזיק, אך לא מטעמיה דהיש”ש, אלא דכי היכי דליכא משום בל תשחית כל שאינו עושה כך אלא לצרכו, הכא נמי לית ביה משום איסור צער בעלי חיים, כיון שאינו עושה כך אלא לצרכו שלא יזיקנו להפסיד המאכלים. ולפי כל הנ”ל לכאורה בעניננו שרי ליתן סם המות לפני הכלב.

אמנם יעוין בתוס’ אנשי שם (תרומות פ”ח מ”ה) שכתב דאסור משום צער בעלי חיים, דאינה מתה מיד מכח הארס אלא מתחלחל ויורד ולכן גם בבהמה טמאה אסור, יעו”ש. הרי לפנינו שלפי תוס’ אנשי שם אסור להרעיל את הכלב אם יתחלחל וירד בגופו ולא ימות מיד אלא יסבול סבל רב, ולכן יש להמיתו באופן שלא יסבול. אכן פשוט שאם אין אפשרות אחרת, מותר להורגו באופן זה, כי הרי צער בעלי חיים נדחה מפני צורכי האדם וכמ”ש הט”ז (יו”ד סי’ קט”ז בשם האחרונים).

וכשהורגן שלא בידיו אלא על ידי גרמא אין בזה מידת אכזריות וכפי שהאריך בזה בשו”ת אגרות משה (חו”מ ח”ב סי’ מז).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש