חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אני בחור ישיבה, אני חצי מכור לאינטרנט והתחלתי לצפות בדברים שאסור לי והתחלתי לעשות דברים שאסור לי . ניסיתי להפסיק פעם אחר פעם אבל פשוט הייתי מתחיל מחדש אחרי שבוע או שעה או אפילו פחות. אני מתחנן לסליחה אבל אני לא רואה איך זה יעזור אפילו אם אלך ואעשה את זה שוב.  אני נלחם במשך שנים והתקרבתי אבל אני תמיד בסופו של דבר שוב נכשל. אני צריך עזרה אני רוצה להיות טוב יותר. ואני לא יכול פשוט לעזוב את האינטרנט כי אני באמת מכור ואני אהיה כל כך משועמם ופשוט משתגע. אני באמת רוצה להיות טוב יותר אבל אני פשוט לא יכול לעצור את הטיבה היא חזקה מדי. בבקשה תן לי עצה מה לעשות?

תשובה:

תשובה: ראשית אני מעריך מאוד את אומץ ליבו הטהור, ואת רצונך החזק שזהו היסוד הגדול לצאת מההתמכרות הזולה אליה נקלעת:

  • אני מאמין מאוד שיציאה מהתמכרות אינה ביום אחד, כמעט ולא ניתן הן מבחינה מעשית והן מבחינה פיסכוליוגית ומחשבתית לשנות טבעיים וחשקים ביום בהיר, ובפרט כשמדובר בהתמכרות לפורנוגרפיה וכדומה, שהם מהדברים הנחשקים ללב האדם ובפרט לבחור צעיר שהורמוני הגדילה אצלו משתוללים בגילאים אלו.
  • ולפיכך גם אם בהתחלה תמשיך להיכשל אסור לך ליפול ברוחך, אין זה אומר שאתה לא בכיוון הנכון לצאת מההתמכרות, אלא עליך להמשיך בדרך שאכתוב לך עד שבעזרת ה’ תצא מזה אט אט לחלוטין.
  • אכתוב לך גישה טבעית וגישה רוחנית, כששתי הגישות מוכרחות בכדי לצאת מההתמכרות שלך, ברצוני להדגיש שכל גישה לבד לא תועיל.

הגישה הטבעית:

קרחון במיםנקרא לה “מודל הקרחון”, המתארת את תופעת ההתמכרות. כך נשכיל לבין את הסיטואציה אליה נקלעת, ונדע כיצד לצאת ממנה, ואכתוב בקצרה:

קרחון הוא תופעת טבע מיוחדת, בה גלוי רק קצהו של הקרחון הבולט מעל פני המים, כאשר מתחת למים נמצא חלקו הארי של הקרחון. באותו אופן ניתן לראות התמכרות: הרמה הגלויה, קצה הקרחון הניצב מעל פני המים, זהו הביטוי החיצוני של ההתמכרות אותו כולם רואים: שימוש בגראס, התמכרות לקניות וכו’. הרמה שמתחת לפני השטח היא עיקר ההתמכרות, הקושי הרגשי שבגינם החלה מסכת ההתמכרויות השלמה, הניכרת כל פעם בקצה קרחון אחר. בחלק זה יש לטפל.

מכאן שהטיפול חייב להתייחס לקרחון בשלמותו – קצהו ועומקו, סימני ההתמכרות והסיבות להתמכרות. התמכרות היא דרך חיים שלמה, ולכן טיפול נכון עוסק בשינוי כוללני של אורח החיים. שינוי כזה מחייב  שינויים מוחלטים בתעסוקה בחיי היום יום.

דוגמאות מעשיות: עליך לבדוק באיזה שעות היית רגיל לצפות באינטרנט, אם למשל היית רגיל לצפות בשעות הלילה המאוחרות, עליך לקבוע לעצמך בשעות אלו, תעסוקה אחרת ובמקום אחר לגמרי, כלומר, עשיית ספורט, קביעת חברותא ללימוד, קריאת ספר אהוב, וכיוצא בזה.

הגישה הרוחניות:

הרמב”ם[1] כתב, שאין מחשבת העריות מתגברת אלא בלב הפנוי מן החכמה. ובפרט אם אתה יושב בטל מכל תעסוקה, שהרי הבטלה מביאה לידי חטא, ולידי זימה.[2] ואתה עצמך כותב זאת, שכהינך משועמם אתה צופה.

והבטלה והדמיון פועלים בעיקר בנושא העריות, שהוא קשור ומחובר לעולם הדימיון, ועולם הדמיון פועל כשאדם יושב בטל ללא פעולה מסוימת. לפיכך מלבד זה שתקח לעצמך תעסוקות במשך היום והלילה, תשתדל ללמוד תורה בכל יום, שהרי לולי תורה לא תוכל לו, וכמאמר רבותינו ז”ל: “בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין”.[3] שהרי הוא מאש ואנו מבשר ודם.

כמו כן מעיקרי הדברים הגורמים להשתוללות ההורמונים, זה פעולת הראייה, כמו שאמרו רבותינו ז”ל[4] “העין רואה והלב חומד וכלי המעשה גומרין”. ולפיכך עליך להישמר מלהסתובב במקומות הפרוצים, או העלולים להביא אותך לידי ראיות אסורות.

ועל הכל להתפלל בדמע ובתחנונים למי שאמר והיה העולם, שיעזור ויושיע אותך, והבא להיטהר מסייעים אותו ובסייעתא דשמיא תצליח מאוד תראה הצלחה ותוושע.

והעיקר שלא ליפול ברוחך, ואף שמדרכי היצר וטכסיסיו הוא לייאש את האדם, וזהו עיקר כלי נשקו, לא כן אתה תקום כגבר והתגבר, ותקבע בליבך, שאין הקב”ה מעמיד את האדם בניסיון שאינו יכול לעמוד בו.

בהצלחה ובתפלה לאל היושב במרומים:

הרב מאיר פנחסי

ירושלים עיר הקודש והמקדש.

מקורות ונימוקים:

[1] רמב”ם (סוף פרק כב מהלכות איסורי ביאה), ובטור (אהע”ז סימן כה).

[2] ראה בגמרא כתובות (סא:).

[3] כמבואר בתלמוד קידושין (דף ל עמוד ב’).

[4] במדבר רבה פ”י ס”ב; ילקוט שמעוני ח”ב רמז תמ”ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש