שאלה: יהודי הנוסע בשבת ושואל כיצד יגיע למקום פלוני האם מותר לי להשיבו?
תשובה: מותר להשיב לו, ומ”מ נכון להוסיף ולומר לו, שמה שעונה לו, הוא כדי שלא ירבה בנסיעה ויחלל שבת יותר.
לא מבעיא להש”ך ביו”ד סי’ קנא ס”ק ו’, דכתב דביהודי מומר אין בו משום לפני עוור, וראה שם בדגמ”ר דל”ד מומר אלא כל שעובר עבירה במזיד. אלא אף להחולקים (ראה מג”א סי’ שמז, ובתוס’ שבת ג. דאיסור דרבנן עובר גם בחד עברא דנהרא), מ”מ כאן אינו מסייעו בגוף נסיעתו ולא מושיט לו חפצא דאיסור אלא מראה מקום הוא לו, ול”ח סיוע, דהא עושה זאת אדעתא דנפשיה ולא ע”י שהראה לו היהודי. ול”ד למכר ולמושיט כוס יין שמסייע בדבר בעצם העבירה. ומה גם דהכא אם לא יראה לו ירבה באיסור ע”י שיחפש את המקום. מה גם כתבו האחרונים על מה דאי’ בשו”ע (סי’ קסט) דלא יתן לאכול אלא למי שיודע בו שיברך, דהאידנא אם לא יתן יבוא לשנאות את הדת, ויעבור על לפני עוור שלא לא תשנא. ראה מנחת שלמה ח”א. אלא דיש לדון מדין חיוב מחאה, וכמבואר בשו”ע תרח סעיף ב’, אולם יעו”ש בביאור הלכה שכתב דמחלל שבת בפרהסיא יצא מכלל עמיתך ואינו חייב במחאתו, ומ”מ כיון שבזה”ז רובם הוי בכלל תינוקות שנשבו וכמבואר בר”מ פ”ג מהל’ ממרים. ובחזו”א (יו”ד סי’ ב’), וא”כ הדרינן לחיוב מחאה, וע”כ נכון שיאמר לו אסור לי לענות לך כי שבת היום אבל כדי שלא תיסע יותר ותחלל יותר את השבת השיב לך, וכ”כ בספר מאור השבת ח”א מכתב ט’ אות ג’ בשם הגרשז”א. עכ”פ בדיעבד אפשר שיוצא באמירת “שבת שלום “.