חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

שלום כבוד הרב
רציתי לשאול מה מברכים על קורנפלקס?
 

תשובה:

רוב הקורנפלקס בארץ עשוי מקמח תירס, על כן מברכים עליו ברכה ראשונה “שהכל נהיה בדברו”, וברכה אחרונה “בורא נפשות רבות”. [בכלל זה קורנפלקס של חברת תלמה].
אולם על קורנפלקס העשוי מפתיתי תירס ולא מקמח תירס [לדוגמא קורנפלקס של חברת B&D], יש לברך בורא פרי האדמה.
חשוב לציין, שברכה ראשונה מברכים אפי’ על אכילה כל שהיא, אפילו גרגיר אחד של קורנפלקס. אולם ברכה אחרונה מברכים רק על אכילת “כזית”, שזה 27 גרם.
 

נימוקים ומקורות:

קורנפלקס של רוב החברות כולל של חברת “תלמה” עשוי מקמח תירס ולא מפתיתי תירס אפויים, לפיכך אין ספק שברכתם שהכל. מאחר והתירס עבר טחינה שיש בזה שינוי צורה וטעם.

אולם ישנם חברות שמכינות קורנפלקס מפתיתי תירס אפויים [ולא מקמח תירס], לדוגמא קורנפלקס של חברת B&D. בדין ברכתו של קורנפלקס זה נחלקו הפוסקים, ולדעת רוב הפוסקים יש לברך האדמה. כך מוכח מדברי המשנה ברורה בסימן ר”ח ס”ק ל”ג שיש לברך אדמה הואיל והוא רגילות להכין קורנפלקס מגרגירי התירס. כך גם פסק בספר וזאת הברכה פרק כ”ב סעיף א’.

בדומה למה שכתב בספר אור לציון חלק ב’ על גרגירי הפופקורן שיש לברך עליהם אדמה, כי אין שינוי צורת התירס מגרגיר תירס לפופקורן נחשב כשינוי צורה.

גם על פי משמעות דברי מרן היביע אומר בחלק ז’ אורח חיים סימן כ”ט, נראה שיש לברך אדמה, שכן העלה שם שאף על פירות מרוסקים או לדר יברך העץ, וה”ה כאן שפתיתי הקורנפלקס אינם נראים כגרגירי תירס, מאחר ולא עברו טחינה אין זה נקרא שינוי צורה ומברכים “האדמה”. למרות שבמילואים ליביע אומר שם הבהיר כי על כדורי פלאפל יש לברך שהכל ולא בורא פרי האדמה, היינו דווקא משום שהם טחונים ויש בהם שינוי השם שינוי הטעם וצורה, אך פתיתי התירס שנעשו לקורנפלקס בהחלט יש לומר שאין שינוי זה נחשב לשינוי צורה.

אכן בספר הלכה ברורה לגאון הגדול הרב דוד יוסף שליט”א בחלק י’ שו”ת אוצרות יוסף סימן י’ העלה כי אף חטיפים העשויים מתירס שעבר רק ניפוח או אידוי וכדו’ יש לברך שהכל. אם כן לדבריו יש לברך אף על קרונפלקס העשוי מפתיתי תירס שהכל.

אולם כאמור לדעת רוב הפוסקים על קרונפלקס העשוי מפתיתי תירס ולא מקמח תירס יש לברך האדמה.

לפיכך להלכה על קורנפלקס העשוי מקמח תירס יש לברך שהכל, ועל קורנפלקס העשוי מפתיתי תירס אפויים ולא מקמח תירס, יש לברך האדמה.

שאלה:

שלום כבוד הרב

רציתי לשאול מה מברכים על קורנפלקס?

 

תשובה:

רוב הקורנפלקס בארץ עשוי מקמח תירס, על כן מברכים עליו ברכה ראשונה “שהכל נהיה בדברו”, וברכה אחרונה “בורא נפשות רבות”. [בכלל זה קורנפלקס של חברת תלמה].

אולם על קורנפלקס העשוי מפתיתי תירס ולא מקמח תירס [לדוגמא קורנפלקס של חברת B&D], יש לברך בורא פרי האדמה.

חשוב לציין, שברכה ראשונה מברכים אפי’ על אכילה כל שהיא, אפילו גרגיר אחד של קורנפלקס. אולם ברכה אחרונה מברכים רק על אכילת “כזית”, שזה 27 גרם.

 

נימוקים ומקורות:

קורנפלקס של רוב החברות כולל של חברת “תלמה” עשוי מקמח תירס ולא מפתיתי תירס אפויים, לפיכך אין ספק שברכתם שהכל. מאחר והתירס עבר טחינה שיש בזה שינוי צורה וטעם.

אולם ישנם חברות שמכינות קורנפלקס מפתיתי תירס אפויים [ולא מקמח תירס], לדוגמא קורנפלקס של חברת B&D. בדין ברכתו של קורנפלקס זה נחלקו הפוסקים, ולדעת רוב הפוסקים יש לברך האדמה. כך מוכח מדברי המשנה ברורה בסימן ר”ח ס”ק ל”ג שיש לברך אדמה הואיל והוא רגילות להכין קורנפלקס מגרגירי התירס. כך גם פסק בספר וזאת הברכה פרק כ”ב סעיף א’.

בדומה למה שכתב בספר אור לציון חלק ב’ על גרגירי הפופקורן שיש לברך עליהם אדמה, כי אין שינוי צורת התירס מגרגיר תירס לפופקורן נחשב כשינוי צורה.

גם על פי משמעות דברי מרן היביע אומר בחלק ז’ אורח חיים סימן כ”ט, נראה שיש לברך אדמה, שכן העלה שם שאף על פירות מרוסקים או לדר יברך העץ, וה”ה כאן שפתיתי הקורנפלקס אינם נראים כגרגירי תירס, מאחר ולא עברו טחינה אין זה נקרא שינוי צורה ומברכים “האדמה”. למרות שבמילואים ליביע אומר שם הבהיר כי על כדורי פלאפל יש לברך שהכל ולא בורא פרי האדמה, היינו דווקא משום שהם טחונים ויש בהם שינוי השם שינוי הטעם וצורה, אך פתיתי התירס שנעשו לקורנפלקס בהחלט יש לומר שאין שינוי זה נחשב לשינוי צורה.

אכן בספר הלכה ברורה לגאון הגדול הרב דוד יוסף שליט”א בחלק י’ שו”ת אוצרות יוסף סימן י’ העלה כי אף חטיפים העשויים מתירס שעבר רק ניפוח או אידוי וכדו’ יש לברך שהכל. אם כן לדבריו יש לברך אף על קרונפלקס העשוי מפתיתי תירס שהכל.

אולם כאמור לדעת רוב הפוסקים על קרונפלקס העשוי מפתיתי תירס ולא מקמח תירס יש לברך האדמה.

לפיכך להלכה על קורנפלקס העשוי מקמח תירס יש לברך שהכל, ועל קורנפלקס העשוי מפתיתי תירס אפויים ולא מקמח תירס, יש לברך האדמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש