חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הצלה

האם מותר לכהן להתנדב למד”א [ארגון מגן דוד אדום]

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

אני כהן ורציתי לדעת האם יש בעיה להתנדב במד”א?

תודה

תשובה

שלום וברכה

מותר לכהן להתנדב לארגון מד”א [מגן דוד אדום] או ארגון ‘הצלה’ העוסקים בהצלת חיים, הואיל ולצורך פיקוח נפש הותר לכהן להיטמא למתים, כי כל ספק ספיקא של הצלת נפשות מותר מתירה טומאה למת.

אולם אין היתר לכהן להיטמא למתים על מנת להתלמד, לכן אסור לכהן המעוניין ללמוד רפואה לבוא במגע עם מתים או אפילו רק להיות בבית אחד עם מת, כיון שבעת הלימוד אין פיקוח נפש, לכן אין היתר במצב כזה להיטמא למת.

לכן אם במהלך הלימוד הנדרש כדי להתנדב למד”א אין צורך לבוא במגע עם מתים, או להיות בבית אחד עם מת, אין מניעה ללמוד ולהתנדב בארגון הצלת חיים מד”א או ‘הצלה’.

למרות האמור, במידה ואין צורך במתנדבים בארגון, ואם אתה לא תתנדב אחרים ימלאו את מקומך, ככל שאינך חושב שאתה תעשה את המלאכה טוב יותר, ראוי להחמיר שלא להיכנס להתנדבות זאת. אלא”כ אין לארגון מספיק מתנדבים כדי לתת את הכיסוי המלא, או שהנך חושב שתוכל להועיל יותר מאחרים.

חשוב לציין שככל שתבחר להתנדב, עליך ללמוד את איסורי הטומאה למת המוטלים על הכהנים, כדי שתוכל לשים לב שבמקרה שאין צורך בנוכחותך לשם הצלת חיים, אין לך להיות בבית אחד עם המת או ליגוע במת, כמו כן אם יש אזהרת כניסה לכהנים בבית החולים, עליך לשים לב שלא להיכנס לבית החולים אם אינך נצרך לכך לשם הצלת החולה.

בברכת הצלחה בכל אשר תפנה

‘וכל המציל נפש אחד מישראל כאילו קיים עולם מלא’

מקורות ונימוקים:

איסור טומאה לכהנים

ויקרא פרק כא פסוק א’: וַיֹּ֤אמֶר ה’ אֶל־מֹשֶׁ֔ה אֱמֹ֥ר אֶל־הַכֹּהֲנִ֖ים בְּנֵ֣י אַהֲרֹ֑ן וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם לְנֶ֥פֶשׁ לֹֽא־יִטַּמָּ֖א בְּעַמָּֽיו:

עוד שם פסוק ו’: קְדֹשִׁ֤ים יִהְיוּ֙ לֵאלֹ֣הֵיהֶ֔ם וְלֹ֣א יְחַלְּל֔וּ שֵׁ֖ם אֱלֹהֵיהֶ֑ם כִּי֩ אֶת־אִשֵּׁ֨י ה’ לֶ֧חֶם אֱלֹהֵיהֶ֛ם הֵ֥ם מַקְרִיבִ֖ם וְהָ֥יוּ קֹֽדֶשׁ:

מפסוקים אלו למדנו שהכהנים אסורים להטמא למתים, וכפי שכתב הרמב”ם בפרק ג’ מהלכות אבל הלכה א’ – ג’, איסור זה הוא בין בטומאת מגע בין בטומאת אהל, זה לשון הרמב”ם שם:

“כל כהן שנטמא למת, חוץ מששה מתים המפורשים בתורה או אשתו, בעדים והתראה, הרי זה לוקה שנאמר לנפש לא יטמא בעמיו. ואחד הנוגע במת או המאהיל או הנושא, ואחד המת ואחד שאר הטומאות הפורשות מן המת שנאמר לנפש לא יטמא בעמיו, וכבר פירשנו בהלכות טומאת מת כל דברים המטמאין מן המת מן התורה או מדבריהם”.

“וכן אם נכנס לאהל טמא שנכנסה לו הטומאה לוקה, אע”פ שעצמה של טומאה בבית אחר” וכו’, עכ”ל.

כן כתב הטור “אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו, מכאן שהכהן מוזהר שלא להיטמא למת וכן לכל הטומאות הפורשות ממנו, ולא לגולל, שהוא האבן שנותנים על הקבר לציון. ולא לדופק, והוא שפעמים סומכים האבן באבנים קטנים ונקראים דופק”.

כן פסק השולחן ערוך יו”ד סימן שס”ט: “הכהן מוזהר שלא ליטמא במת ולא לכל טומאות הפורשות ממנו ולא לגולל ולא לדופק ולא לאבר מן החי (שאין) בו כדי לעלות ארוכה אם היה מחובר”.

כמו כן פסק השולחן ערוך יו”ד סימן שע”א סעיף א’: “אסור לכהן להיכנס תחת אהל שהמת תחתיו אפילו הוא גדול הרבה, ואפילו לבית אחר או לעליה אחרת הפתוחים לאותו בית בנקב שיש בו טפח על טפח ובית לאותו בית עד עולם” ע”כ.

איסור טומאה לכוהנים בזמן הזה שכולנו טמאי מתים

אמנם בזמן הזה שכולנו בחזקת טמאי מתים, היות ואין לנו אפר פרה אדומה להיטהר. נחלקו הראשונים האם עדיין יש איסור לכהנים להיטמא למתים, דעת הראב“ד שבזמן הזה אין איסור לכהן להיטמא, שהרי הוא טמא ועומד. אולם דעת הרמב”ם ורוב הראשונים שלא כדבריו, אלא גם לכהן טמא מת אסור להיטמא למתים, מהתורה.

ועיין בחידושי רעק”א שביאר שהמחלוקת ביניהם קיצונית היא עד מאוד, שאילו לדעת הראב”ד אין אפילו איסור דרבנן, אולם לדעת הרמב”ם ורוב הראשונים האיסור הוא מהתורה.

לעניין הלכה פסק ערוך השולחן ורוב הפוסקים כדעת הרמב”ם שאף בזמן הזה אסור לכהן להיטמא למתים, למרות שהוא כבר טמא מת.

איסור לימודי רפואה לכהן כאשר יש צורך להתלמד על המתים

לאור האמור, כתבו הפוסקים שאין להתיר לכהנים ללמוד רפואה, ככל שבלימודי הרפואה יש צורך לנתח מתים או ליגוע במתים, או אפילו רק להיות באהל אחד עם המתים. זאת למרות שעל ידי הלימודים הללו יוכל הכהן להציל בעתיד נפשות מישראל, מכל מקום כעת בעת הלימוד אין לו היתר להטמא למת, כי כרגע אין המצב נחשב לפיקוח נפש.

כפי שכתב בשו”ת נודע ביהודה תניינא סימן ר”י, שאין היתר לנוול את המת לצורך לימודי רפואה, כי בעת לימודי הרפואה אין המצב נחשב לפיקוח נפש. לפיכך אין היתר ללמוד על גופות המת, אלא”כ ניתנה לכך רשות על ידי המת בחייו או כיוצ”ב.

אכן, ככל שעל מנת להתנדב למד”א אין צורך במהלך הלימודים לבוא במגע עם מתים לצורך הלימוד, ומספיק לשם כך לימוד על בובות מפלסטיק, אין סיבה למנוע מכהן לימודים אלו. ואם יצטרך לבוא ולטפל בהצלת חיים ועלול להיות שם מתים, אין בכך כלום, הואיל ולצורך פיקוח נפש מותר להיטמא למתים.

ועיין בשו”ת חתם סופר חלק יו”ד סימן של”ח שכתב שכל מקום שיש ספק ספיקא של פיקוח נפש, מותר לכהן להיכנס במטרה להציל.

האם מותר לכהן להתנדב כאשר יש אחרים במקומו שיכולים להתנדב

למרות האמור עלינו להתבונן האם במקום שיש אחרים שיכולים להתנדב במקום הכהן, מותר לכהן להתנדב, או שמא במקום כזה נאמר שאין היתר לכהן להכניס את עצמו לעניין הצלה, כי אם הוא לא יכנס אחרים יכנסו במקומו.

בעניין זה ראיתי בשו”ת שבט הלוי חלק ג’ סימן קס”ד, שהביא למחלוקת הפוסקים בעניין, דעת החתם סופר הנזכה היא שבמידה ויש אנשים אחרים שיכולים להציל, אין לכהן להיכנס לכך, אולם דעת הנחלת צבי להתיר גם בכה”ג.

זה לשון שו”ת שבט הלוי שם:

איברא היכא דנמצאים רופאים אחרים אינם כהנים דעת מרן הח”ס שם להחמיר והעיקר דפקוח נפש רק נדחה ולא הותרה יע”ש, ובס’ נחלת צבי להגאון פת”ש ביו”ד שם פשיטא לי’ להיפך דגם ביש רופא אחר מותר לכהן רופא להתעסק וחילי’ דילי’ מיו”ד סי’ רכ”א ס”ד גבי מודר הנאה מחבירו דמותר לרפאותו דמצוה קעביד ואיתא שם בשם ירושלמי דנדרים פ”ד ה”ב דגם באיכא רופא אחר מותר דלאו מכל אדם זוכה אדם להתרפאות, והרגיש הנ”צ מיו”ד סי’ קצ”ה סי”ז דביש שם רופא אחר אסור לבעל לטפל באשתו וכ’ ששם בספרו תי’ את זה, וסיים דהכא יש להקל מכ”מ מאחר שאין איסור ברור אתו”ד, ובשו”ע שלפנינו לא נמצא ס’ נ”צ בסי’ קצ”ה ובפת”ש תמה על הח”ס איך לא הרגיש בהאי דיו”ד סי’ רכ”א בשם הירושלמי להתיר גם באיכא רופא אחר א”כ הכא ג”כ אפשר להתיר גם ביש רופא אחר יע”ש.

לעניין הלכה הסיק בשו”ת שבט הלוי להחמיר כדברי החתם סופר, למעט מקרים שיתכן שהכהן מומחה יותר, זה לשונו במסקנת תשובתו שם לעניין כהן המעוניין להתנדב לחברת הצלה מסויימת:

וא”כ בנידון דידן, א’, לענין שיתחבר לאותה חבורת הצלה מחשש שמא יבא במשך הזמן לאיסור טומאת כהנים, אין שום איסור כמש”כ מרן הח”ס שם דמותר לכהן ללמוד מלאכת הרפואה אף שבזמן מן הזמנים יבא עי”כ לידי דחיית קדושת כהונתו.

ב’, באם יש מצילים אחרים עלינו להחמיר כח”ס הנ”ל ובפרט לענין נתינת אוקסיגען שקרוב לשמוע דלא שייך כלל גדר לא מכל אדם זוכה שהוא מלאכת הצלה ואינו חכמה.

ג’, וכ”ז אם בקיאים כמו הכהן, אבל אם יש אפילו ספק שהכהן בקי קצת יותר והוא אומן יד במלאכת הצלה יותר משאר חביריו פשיטא ופשיטא דיכול ליכנס להחולה מסוכן ומצוה נמי איכא.

לפיכך לעניין הלכה ככל שיש צורך במתנדבים נוספים למד”א, ואין מתנדבים שימלאו את כל הנדרש, אין מניעה מכהן להתנדב, כמו כן ככל שהכהן חושב שהוא בקי יותר מאחרים ויוכל להועיל ולהציל יותר חולים, מותר לו להתנדב. אמנם במידה ויש אחרים שיתנדבו במקומו ויפעלו להציל חולים לא פחות טוב ממנו, יש בדבר מחלוקת בפוסקים וראוי להחמיר.

אכן בכל מקרה, כהן שמעוניין להתנדב לארגון כזה, עליו ללמוד את הלכות איסור הטומאה לכהנים, על מנת לשמור את עצמו שברגע שאין מצב של פיקוח נפש, עליו להיזהר ולהשמר שלא ליגוע במת, ואף לא לשהות בבית אחד עם המת משום טומאת אהל, ולכן גם בכניסתו לבית החולים עליו לשים את ליבו אם יש אזהרת כהנים שלא להיכנס לבית החולים.

2 תגובות

    1. שלום וברכה
      עקרונית התשובה היא זהה, אכן מטבע הדברים יש יותר צורך בחובשים קרביים מאשר במתנדבים למד”א שהוא זמין לכל אזרח ולא רק לחיילים.
      בכל מקרה ראה בקישור דלהלן תשובה דומה על שאלה זו
      https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%9c%d7%9b%d7%94%d7%9f-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%a8-%d7%9c%d7%94%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%97%d7%95%d7%91%d7%a9-%d7%a7%d7%a8%d7%91%d7%99-%d7%91%d7%a6%d7%91%d7%90/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש