חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

עבדתי בחברה ממשלתית ונפצעתי במהלך העבודה, החברה בה עבדתי מסרבת לשלם לי את המגיע לי, רק בהליך משפטי אוכל להוציא מהם כסף, האם מותר לי לפנות לבית המשפט או שאני חייב לתבוע אותם תחילה לבית הדין.

תשובה:

לאור העובדה שחברות ממשלתיות מסרבות לבוא לדון בבית דין הדן על פי חוקי התורה, הנך רשאי לתובעם בבית המשפט.

 

מקורות ונימוקים

פסק השולחן ערוך חו”מ סימן כ”ו סעיף א’ כי אסור לדון בערכאות אפי’ אם נתרצו שני בעלי הדין לדון בפניהם, וכל הבא לדון בפניהם הרי זה רשע וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבינו עליו השלום.

אולם אין הדברים אמורים אלא במי שאם יתבע לבית הדין הדן על פי דיני התורה יבוא לדון בפניו, אולם בתביעה מול חברות ממשלתיות חברות ביטוח וכדו’, מאחר שאינם מסכימים לדון בפני בית דין הרי דינם כפי שמבואר בשולחן ערוך חו”מ סימן כ”ו סעיף ב’, שאם הייתה יד עובדי כוכבים תקיפה, ובעל דינו אלם, ואינו יכול להציל ממנו בדייני ישראל, יתבענו לדייני ישראל תחלה ואם לא רצה לבא, נוטל רשות מבית דין ומציל את ממונו בערכאות.

למרות שבדברי השולחן ערוך מבואר כי גם אדם אלם שלא יבוא לבית הדין צריך קודם לתובעו לדין תורה, ורק אם יסרב ניתן יהא לתובעו לערכאות. כבר כתב כסף הקדשים על השו”ע שם כי אם יש ‘אומדנא דמוכח’ שהנתבע לא ציית דינא ולא יבוא לבית הדין הדן על פי דיני התורה, יכול לתובעו מלכתחילה בערכאות ולא צריך רשות נב”ד לתובעו בערכאות.

כן פסק להלכה בשו”ת והיה העולם חו”מ סי’ ג’, כן פסק בשו”ת אבני ישפה ח”ג חו”מ סי’ ק”ח, כן צידד הגרי”ש אלישיב זצ”ל הובאו דבריו בקובץ ישורון חלק י”א עמ’ תרצ”ז.

כן העלה בשו”ת תשובות והנהגות כרך ג’ סי’ תמ”ה, עיין שם שהוסיף עוד וכתב כי מפני כבוד בית דין ותורתינו הקדושה נראה שכדאי לפרש בנוסח התביעה שהוא מעדיף דין תורה, ורק כיון שאין הנתבע מוכן הולך לערכאות.

שאלה:

עבדתי בחברה ממשלתית ונפצעתי במהלך העבודה, החברה בה עבדתי מסרבת לשלם לי את המגיע לי, רק בהליך משפטי אוכל להוציא מהם כסף, האם מותר לי לפנות לבית המשפט או שאני חייב לתבוע אותם תחילה לבית הדין.

תשובה:

לאור העובדה שחברות ממשלתיות מסרבות לבוא לדון בבית דין הדן על פי חוקי התורה, הנך רשאי לתובעם בבית המשפט.

 

מקורות ונימוקים

פסק השולחן ערוך חו”מ סימן כ”ו סעיף א’ כי אסור לדון בערכאות אפי’ אם נתרצו שני בעלי הדין לדון בפניהם, וכל הבא לדון בפניהם הרי זה רשע וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבינו עליו השלום.

אולם אין הדברים אמורים אלא במי שאם יתבע לבית הדין הדן על פי דיני התורה יבוא לדון בפניו, אולם בתביעה מול חברות ממשלתיות חברות ביטוח וכדו’, מאחר שאינם מסכימים לדון בפני בית דין הרי דינם כפי שמבואר בשולחן ערוך חו”מ סימן כ”ו סעיף ב’, שאם הייתה יד עובדי כוכבים תקיפה, ובעל דינו אלם, ואינו יכול להציל ממנו בדייני ישראל, יתבענו לדייני ישראל תחלה ואם לא רצה לבא, נוטל רשות מבית דין ומציל את ממונו בערכאות.

למרות שבדברי השולחן ערוך מבואר כי גם אדם אלם שלא יבוא לבית הדין צריך קודם לתובעו לדין תורה, ורק אם יסרב ניתן יהא לתובעו לערכאות. כבר כתב כסף הקדשים על השו”ע שם כי אם יש ‘אומדנא דמוכח’ שהנתבע לא ציית דינא ולא יבוא לבית הדין הדן על פי דיני התורה, יכול לתובעו מלכתחילה בערכאות ולא צריך רשות נב”ד לתובעו בערכאות.

כן פסק להלכה בשו”ת והיה העולם חו”מ סי’ ג’, כן פסק בשו”ת אבני ישפה ח”ג חו”מ סי’ ק”ח, כן צידד הגרי”ש אלישיב זצ”ל הובאו דבריו בקובץ ישורון חלק י”א עמ’ תרצ”ז.

כן העלה בשו”ת תשובות והנהגות כרך ג’ סי’ תמ”ה, עיין שם שהוסיף עוד וכתב כי מפני כבוד בית דין ותורתינו הקדושה נראה שכדאי לפרש בנוסח התביעה שהוא מעדיף דין תורה, ורק כיון שאין הנתבע מוכן הולך לערכאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש