חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: מקסיקו

שאלה

ראיתי מערכת סטריאו מונחת על יד פח האשפה ברחוב, ככל הנראה הכבל לא היה תקין, אבל המערכת מצויינת, האם אני רשאי ליטול את המערכת לעצמי.

תשובה

חפץ המונח על יד פח האשפה הרי הוא הפקר גמור והנך רשאי לקחתו לעצמך.

 

מקורות ונימוקים:
בגמרא בב”מ דף כ”ה: מבואר כי חפץ שהונח באשפה העשויה להפנות, אבידה מדעת היא.
נחלקו הראשונים בדין אבידה מדעת האם רשאי המוצא לקחתו לעצמו. יעויין בבית יוסף חו”מ סימן רס”א. דעת הרמב”ם כי אבידה מדעת אין המוצא חייב להכריז ולקיים בה מצוות השבת אבידה, אולם אין המוצא יכול לקחתה לעצמו. אך דעת הרא”ש כי אבידה מדעת הרי היא כהפקר, ורשאי המוצא לקחתה לעצמו. להלכה פסק השולחן ערוך כדעת הרמב”ם, אולם הרמ”א הביא לדעת הרא”ש הסובר כי אבידה מדעת הפקר הוא.
אולם יעויין בדברי נתיבות המשפט חו”מ סימן רס”א ס”ק א’, שכתב לבאר כי אף הרמב”ם מסכים שהמוצא חפץ באשפה העשויה להיפנות הפקר גמור הוא. מאחר וסברת הרמב”ם שאבידה מדעת אסור לקחתה, הוא משום שהבעלים לא מתייאשים, וזה איננו שייך בחפץ המונח באשפה העשויה להפנות שוודאי הבעלים מתייאשים מהם, כי גם אם יש בה סימן, המוצא לא ינסה להשיב את האבידה לבעליה.
מלבד האמור, נראה כי דברי הגמרא על המוצא באשפה העשויה להיפנות עוסקים באדם שהטמין את חפציו באשפה במטרה לשמור אותם שם, לפיכך ס”ל להרמב”ם שאף שאבידה מדעת היא מ”מ אין רשות למוצא ליטלו לעצמו. אולם בזמנינו אין דרך להטמין חפצים באשפה, הואיל וכך בלא ספק שהמניח את חפציו לצד האשפה עשה זאת במטרה להפקירם ולתת הזדמנות לכל המעוניין ליטלו לעצמו. לפיכך הנך רשאי לכתחילה ליטול לרשותך כל חפץ שהונח לצד האשפה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש