חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

היי,

יש לי הרבה בעיות בחדר השינה עם אשתי. היא בקושי רוצה לקיים יחסי מין בגלל סיבות לא רלוונטיות.

היא נתנה לי את האישור שיהיה לי אישה אחרת אך ורק למין.

רציתי לדעת אם מבחינה הלכתית מותר לי אישה שנייה בשביל זה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

ראשית אני מצטער לשמוע על כך, מקווה שההדורים יתיישבו במהרה ותשמח באשתך מכל הבחינות.

בנוגע לשאלתך,

שתי מניעות הלכתיות ישנן בשאלה העקרונית, האם מותר לאדם לקחת פילגש בנוסף על אשתו.

השאלה הראשונה היא, מחוייבותו של האיש לאשתו שלא לישא אשה נוספת אליה, התחייבות זו היא חובתו של כל אדם לאשתו בעת נישואיו, הואיל והמנהג הוא שלכל איש אשה אחת.

השאלה השניה היא, האם ישנו היתר הלכתי לקיום יחסי אישות בין איש לאשה כאשר אינם נשואים.

בנוגע לשאלה הראשונה, לדבריך אשתך מסכימה לכך, כך שניתן לומר שנפתרה בעיה זו. אלא שקשה לי להאמין לכך, שאשה תסכים לבעלה לקיים יחסים עם אשה אחרת, לכן הדבר ברור שיש צורך שרב נטרלי יפגוש את שניכם ויאשר שהסכמת האשה ניתנת בהסכמה ובלב שלם.

בנוגע לשאלה השניה, ישנה מחלוקת גדולה ועצומה בין הפוסקים ראשונים ואחרונים האם ניתן להתיר פילגש, ורוב ככל הפוסקים מצדדים שישנו איסור ברור בקיום יחסי אישות עם פילגש ללא קידושין.

מלבד זאת, ציינו הפוסקים לבעיה נוספת הקיימת בקיום יחסים בלא נישואין, שאשה שאיננה נשואה כדת וכדין מתביישת ללכת למקווה לטבול לנידתה ובכך עלולים קרוב לוודאי להגיע לידי מכשול.

לפיכך להלכה לא ניתן להתיר קיום יחסים עם פילגש בשום אופן.

הדרך הנכונה עבורכם היא, ללכת לייעוץ מקצועי ומתאים לפתור את הבעיה שציינת בשאלתך,

בטוחני שבהשתדלות נכונה, בתוספת תפילה לבורא העולם, הקב”ה ישלח מזור רפואה ותעלה, ותמצא די סיפוקך באשת נעוריך, בשמחה בקדושה ובטהרה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

האיסור לישא אישה שניה אף בלא קיום יחסי אישות

הן אמנם פסק השו”ע אבן העזר סימן א’ סעיף י’, כי חרם דרבינו גרשום איננו נוהג בכל הארצות, ואף בארצות שנהגו בכך, רבינו גרשום עצמו לא החרים אלא עד סוף האלף החמישי, ולפיכך אין חרם דרבינו גרשום נוהג בזמננו.

ועיין עוד במה שכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ח’ אבן העזר סימן ב’ אות ג’, שאין להחמיר בחומרת רבינו גרשון בזמן הזה, שיש בכך מכשולות.

אולם מצד אחר ישנו איסור ברור בזמננו על נישואי אשה שניה, והוא כפי שפסק מרן השו”ע אבן העזר סימן א’ סעיף ט’, בזה”ל:  נושא אדם כמה נשים, והוא דאפשר למיקם בסיפוקייהו. ומ”מ נתנו חכמים עצה טובה שלא ישא אדם יותר מד’ נשים, כדי שיגיע לכל אחת עונה בחודש. ובמקום שנהגו שלא לישא אלא אשה אחת, אינו רשאי לישא אשה אחרת על אשתו.

מקור דברי השולחן ערוך הם דברי הריטב”א בפרק קמא דקידושין דף ז’. וטעם הדבר הוא, כי במקום שנהגו שלא לישא אשה נוספת על אשתו, נחשב הדבר כאילו התנו הבעל והאשה זה עם זה והתחייב לאשתו בעת נישואיהם שלא ישא אשה נוספת עליה. ועיין שם בבית שמואל ס”ק כ’.

לפיכך למעשה אין להתיר לישא אשה נוספת על אשתו כיום, אף בלא קיום יחסי אישות, ובלא להיכנס לנידון ההלכתי של איסור פילגש.

אכן, כיון שיסוד האיסור הוא ההתחייבות של הבעל לאשתו, לפיכך כתבו הפוסקים שבמידה והאשה מסכימה לבעלה לישא אשה נוספת על פניה, הדבר מותר. דכיון שהיא מוחלת על התחייבות הבעל כלפיה, התחייבותו כלפיה נמחלת.

 

איסור ייחוד פילגש לקיום יחסי אישות

בנוגע לנידון האם מותר לאדם לקחת פילגש דהיינו אשה המיוחדת לאדם לקיום יחסי אישות, נחלקו בכך כבר גדולי הראשונים, ולמרות שלדעת הראב”ד יש להתיר קיום יחסי אישות עם פילגש המיוחדת לכך, מ”מ דעת רוב ככל הראשונים, הרי”ף הרמב”ם המאירי הריב”ש ועוד לאסור. וכן כתבו גם גדולי האחרונים, כגון המהר”ם פדאווה הרדב”ז שו”ת בנימין זאב ועוד.

ולהלכה אף שהשו”ע לא התייחס לנידון זה, אולם הרמ”א בהגהתו לשו”ע אבן העזר סימן כ”ו סעיף א’ כתב בזה”ל: אם מייחד אליו אשה וטובלת אליו, יש אומרים שמותר והוא פלגש האמורה בתורה, ויש אומרים שהוא אסור, ולוקין על זה משום לא תהיה קדשה (דברים כג, יח).

לפיכך מי יעלה על ליבו להתיר ולהכריע בשאלה חמורה כזאת, שהוא ספק איסור תורה, ובפרט שרוב ככל הפוסקים, ראשונים גם אחרונים, נקטו לאיסור.

 

איסור ייחוד אשה לקיום יחסי אישות משום שבושה מלטבול

נוסף לכך, הרי לא מקובל היום לייחד פילגש לאשה מיוחדת וקבועה לאיש אחד באופן גלוי ומפורסם לכל, והיתר לייחוד אשה לקיום יחסי מין, בוודאי ייעשה בהסתר ולא בפרסום, ודבר יגרום לכך שחלילה יבואו לקיים יחסי אישות בלא שתלך האשה לטבול לנדתה, כיון שתתבייש לטבול כאשר איננה מפורסמת כנשואה או מיוחדת לאיש, ומטעם זה לבד יש לאסור את הדבר.

כפי שפסק מרן השו”ע באבן העזר סימן כ”ו סעיף א’ בזה”ל: אין האשה נחשבת אשת איש אלא על ידי קדושין שנתקדשה כראוי, אבל אם בא עליה דרך זנות, שלא לשם קדושין, אינו כלום. ואפילו בא עליה לשם אישות בינו לבינה, אינה נחשבת כאשתו, ואפילו אם ייחדה לו, אלא אדרבא כופין אותו להוציאה מביתו. וביאר הרמ”א דהיינו משום שבוודאי בושה היא מלטבול, ובא עליה בנדתה.

 

לסיכום

העולה מן האמור, כי מכל אלו הטעמים, אסור לאדם בהחלט לייחד אשה נוספת על אשתו לקיום יחסי מין, בין אם היא פילגש המפורסמת כמיוחדת לו, ובטח אם איננה מיוחדת ומזומנת לו לדבר זה. ואפילו רק לישא אישה שניה בלא קיום יחסי מין הדבר אסור, כאמור לעיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש