חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם מותר להציב מחסום לחניה בהסכמת רוב דיירי הבניין

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום רב!

ברצוני לשאול בקשר לרחבה שבה הרבה חניות, ואחת מהם ממוקמת תחת ביתי, עכשיו היות ובבעלותי רכב חשמלי, ובמרפסת ביתי הותקנה עמדת טעינה.., יש לי “צורך” לחנות דווקא בחניה זו. מה שעשיתי זה, תליתי שלט שמבקש להתחשב בצורך, וכל השכנים נעתרו, למעט אחד.., (חשוב להדגיש שאין לו בזה שום צורך, וכמה שניסיתי אני לדבר איתו, שלחתי שכנים שידברו על ליבו, שום דבר לא עזר, סתם מידת סדום..!)

שאלתי ובקשתי האם ע”פ ההלכה ישנו היתר להחתים את רוב השכנים, ולהציב מחסום?

אשמח לתשובה

תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

חשוב מאוד להבין האם אכן הרחבה המדוברת הינה רכוש משותף של דיירי הבניין או לא,

אם רחבת החנייה היא שטח ציבורי, לא תועיל לך החתמת השכנים, ואין לך רשות להניח מחסום ולמנוע גישה חופשית לשטח זה.

אולם אם השטח הוא רכוש משותף של דיירי הבניין, בהחלט עומדת לך הזכות להחתים את השכנים ולקבל את הסכמתם להציב מחסום על חניה זו.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

רחבה המוגדרת כרכוש משותף הרי היא בבעלות כלל דיירי הבניין, ומכוח זה הסמכות על קבלת החלטות על הסדרת השימוש בחנייה זו נתונה לסמכותם, כדין שותפין.

ובעניין שותפין המעוניינים לחלוק ולתת לכל אחד את חלקו בשותפות, ושותף אחד מתנגד שלא על פי הדין ובלא סיבה, כתב השולחן ערוך חושן משפט שכופין על מידת סדום. זה לשון השולחן ערוך חו”מ סימן קע”ד סעיף א’ בזה”ל: האחין או השותפין שבאו לחלוק השדה וליטול כל אחד חלקו, אם היתה כולה שוה לגמרי,  חולקין לפי המדה בלבד. ואם אמר אחד: תנו לי חלקי מצד זה כדי שיהא סמוך לשדה אחר שלי ויהיה הכל שדה אחד, שומעין לו, וכופה אותו על זה, שעיכוב בדבר זה מדת סדום היא.

אולם הרמ”א הביא לדברי הרא”ש בזה”ל: וי”א דאין שומעין לו, אלא צריך להעלות בדמים עד שיתרצו חבריו, והביא עוד לדברי המרדכי בזה”ל ויש אומרים דהוי ספק, וכל דאלים גבר.

אמנם בנידון שאלתך אין מדובר על חלוקת השותפות ממש, אלא בהסדרת השימוש, על כן נידון שאלתך נובע מהסמכות הנתונה לכלל השותפין לקבוע ולהסדיר את השימוש ברכוש המשותף על פי הסכמת רוב השותפים.

ובעניין זה חשוב להפנות את תשומת הלב לתקנון הבית המשותף, הואיל ודיירי הבניין רכשו את דירותיהם על דעת תקנון זה וכאילו התנו ביניהם מתחילה שמקבלים על עצמם תקנון זה. כפי שכתב בשו”ת אגרות משה חו”מ א’ סימן ע”ב, בנוגע לשכירות מוגנת, וכפי שכתב בספר תשובות והנהגות לגאון הגדול הרב משה שטרנבוך שליט”א, כרך ג’ סימן תנ”ו, והוסיף שם כי כך הוא מנהג בתי הדין לפסוק בבתים משותפים ובנזקי שכנים, כפי הוראות חוקי המדינה, מהטעם האמור, דהוי כאילו התנו מתחילה שעל דעת כן באו.

לפיכך ככל שבתקנון הבית המשותף ניתנה הסמכות לקבל החלטות להסדרת השימוש ברכוש המשותף על פי רוב השותפין, בהחלטה מותר וניתן על פי ההלכה לבקש את הסכמת רוב השותפים להצבת מחסום בכניסה לחנייה הספציפית הקרובה לדירתך.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש