חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מטבעות צדקה

האם יש לנכות את הוצאות הבית בחישוב מעשר כספים ומהו העניין בנתינת ‘חומש’

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: מקסיקו

שאלה

שלום הרב

א. תמיד הייתי מחשב מעשרות לאחר ניכוי הוצאות רגילות כמו הוצאות קבועות, וכיוצ”ב.
אשמח לדעת אם יש רשימה של דברים, משהו מוכן כזה, שמורידים מהרווח המסוים שמרוויחים, ורק אז מחשבים מעשרות,
בין אם זה רווח של כסף בפעם אחת,
ובין אם זה משכורת חודשית שצריך לנקות הוצאות [אז השאלה מה נחשב – משכנתא, שכ”ד, חשמל, מים, וכו’, מה נחשב האם יש רשימה מסודרת של כל הדברים המצויים שלא נחשבים כצבירה לסכום נטו שמהם צריכים לנקות מעשר ]

ב. לעניין חומש.
ידוע שהמבזבז אל יבזבז יותר מחומש.
אדם שמקפיד על חומש, לפי ההלכה, מה הסגולה האמורה בזה , בדברי חז”ל, האם בתלמוד, בגמרא, נאמר על זה משהו, או שזה סגולות מתקופות יותר מאוחרות?
ומה ההבדל מבחינת הסגולה של מי שמפריש רק מעשר, לבין מי שמפריש חומש?
האם חובה לקבל דבר זה בלנ”ד במידה ועושה כן שלוש פעמים, או שזה חובה לפי ההלכה גם כך? [ מלבד מקרים שאולי ההלכה לא מחייבת לתת מעשרות, במידה וזה ממש חובה]

ג. האם יש בעיה לקבץ מעשרות לפרק זמן אחד, לחכות נגיד עם המעשרות תקופה ארוכה, לא לתת אותם תקופה מסוימת, ואז בפעם אחת “לבזבז” את המעשרות על משהו שרואים בו חשיבות כאשר יש קיבוץ של סכום גדול?

ד. מלח ממון חסר.
מה הרעיון של הביטוי הזה, אני יודע שהכוונה שכמו שמלח משמר אוכל ככה צדקה משמרת את הכסף של האדם, אם אינני טועה, אך מה הכוונה בביטוי “מלח ממון חסר” כלומר מה המשמעות המילולית גם, לא רק הביאור. “מלח ממון חסר” כאילו מה הפשר של המילים הללו.

ה. האם אדם רגיל יכול לומר – אינני רוצה לעשר מהמשכורת ומהרווחים שלי ?

ו. יש דעות שאומרות שאדם חייב במידה ומפריש מעשרות, לא לנקות כלום, אלא לחשב מהברוטו? יש כזאת דעה בהלכה? [לא משנה אם הולכים ככה למעשה, סתם לידע כללי אם יש מי שסובר ככה].

תודה.
יום טוב.

תשובה

תשובה:

שלום וברכה

שאלותיך חשובות ויסודיות,

  • חשוב לדעת כי לרוב הפוסקים מעשר כספים יש לחשב מסך כל ההכנסות, ללא ניכוי הוצאות משק הבית כלל, למעט ניכוי הוצאות העבודה עצמה, כמו הוצאות נסיעות וניכויי חובה של מיסים או ביטוח לאומי ודמי בריאות וכדו’. רק לאדם שקשה לו לעמוד בהפרשת מעשרות אלו, כתבו הפוסקים שיש לו לסמוך על דברי תשובת שו”ת אבקת רוכל שכתב לנכות את הוצאות הבית מסך הכנסותיו, ולחשב את המעשרות לאחר ניכוי ההוצאות, הואיל ולרוב הפוסקים יסוד מצוות מעשר כספים היא מנהג או מצווה דרבנן ויש להקל בדבר.
  • מי שמחשב המעשרות לאחר ניכוי הוצאות משק הבית, יוכל לנכות כל הוצאה שהיא, אפילו למחיה בריווח, ולא רק את ההוצאות ההכרחיות. אולם כספים שחוסך בצד, יש לו להפריש עליהם מעשר, לכל הדעות.
  • לעניין חומש, נתינת חומש מן הכספים מוגדר כמצווה מן המובחר.
  • בסגולת נתינת חומש, חשוב לדעת כי לדעת הגאון מווילנא הברכה לעשירות קיימת רק אם נותן האדם חומש מהכנסותיו לצדקה, הואיל ולדבריו פירוש דברי המדרש “עשר תעשר” עשר בשביל שתתעשר, שברכת העושר היא רק עבור מי שנותן מעשר ועוד מעשר, כלומר חומש.
  • מותר לאדם לקבץ את כספי מעשרותיו עד שימצא הזדמנות טובה להפריש עבורה את כספי מעשרותיו, אולם על מנת שלא יעבור על התעלמות מן העני, ראוי שיתן לכל עני הגון שפוגש סכום קטן לצדקה, ואת עיקר מעשרותיו יתן כאשר ימצא דבר צדקה הנראה הגון בעיניו.
  • חשוב לציין כי עיקר מעלת נתינת מעשר כספים, היא להחזקת תורה, כפי שמבואר במדרש תנחומא.
  • מלח ממון – חסר, פירושו שהמלח של הממון, כלומר השמירה של הממון, היא חסר, [בסגול תחת החית והסמך], והיינו החסר שמחסרים מהממון לצדקה, הוא מהווה שמירה על הממון.
  • נחלקו הפוסקים האם מעשר כספים הוא מצווה דרבנן, או שהוא מנהג, לדעת הט”ז מעשר כספים הוא חיוב כעין מעשר עני מהפירות, אולם לדעת פוסקים רבים הוא מנהג ואינו מצווה. אכן כלל הוא בידינו כי אף מנהג ישראל דין הוא, ואין האדם רשאי לבטל מצווה או מנהג זה.
  • אמנם אדם שאין לו כדי פרנסת עצמו, פטור מנתינת מעשר כספים.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

מעשר כספים מצווה או מנהג

נחלקו הפוסקים בגדר חיוב מעשר כספים, ויש בדבר ג’ שיטות: דעת הב”ח יו”ד סימן של”א סוף אות יט, כי מעשר כספים איננו חיוב דאורייתא ואף לא מדרבנן אלא מנהג. וכ”כ המהרש”ל בהגהותיו לשו”ע סימן רמ”ט, וכ”כ המהרי”ל סימן נ”ד, ובכנה”ג יו”ד סימן רמ”ט, בשו”ת חתם סופר סימן רלא – רל”ב, ועוד.

דעת הט”ז כי מעשר כספים הוא חיוב גמור מדרבנן כעין הפרשת מעשר עני מן הפירות.

וי”א כי מעשר כספים הוי חיוב אף מן התורה, כ”כ בשו”ת שערי אפרים סימן פ”ד. כפי שמשמע מדברי הספרי שכתב בזה”ל: עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה שנה שנה אין לי אלא תבואת זרעך שחייב במעשר, רבית ופרקמטיא וכל שאר רווחים מנין? ת”ל “את כל”, דהוה מצי למימר את תבואתך מאי כל לרבות רבית ופרקמטיא וכל דבר שמרויח בו, ע”כ. מדבריו משמע כי שווה דין נתינת מעשר כספים לדין מעשר עני מן הפירות.

אכן כו”ע מודו שהוא הנהגה טובה, ואם נהג בה ומעוניין להפסיק בדבר, עליו לעשות התרת נדרים.

האם יש לחשב את המעשרות לאחר ניכוי ההוצאות הבית

בשו”ת אבקת רוכל למרן הבית יוסף זיע”א בסימן ג’ כתב כי חיוב מעשר כספים הוא לאחר ניכוי הוצאות ביתו. זה לשונו שם: ואחר שהפריש מהקרן יסתחר במעותיו ובכל חצי שנה יעשה חשבונו ויראה מה שהרויח יותר על כל אשר פיזר בדברים הצריכים לבית כמו שאמר ויקח מעשר כמו שאמרנו. מדבריו מבואר, כי חישוב הכסף לעניין נתינת מעשר כספים הימנו, הינו לאחר ניכוי ההוצאות הנצרכות לביתו.

כן הביא בספר כנסת הגדולה לתשובה זו, בשם מהרר מתתיה טריויש. אולם בשו”ת בית דינו של שלמה יו”ד סימן א’ כתב על הכנסת הגדולה, שאין נראה כן מדברי הפוסקים, שהרי היה להם להזכיר שיטת חישוב זה בפירוש. והוסיף וכתב כי גם לא ידוע לנו אם הרב בעל תשובה זו הוא בר סמכא, הואיל ולא נזכר שמו בין הפוסקים המפורסמים.

כמו כן החיד”א בברכי יוסף סימן רמ”ט סק”ה, הביא דברי הכנסת הגדולה בשם מהר”ר מתתיה טריויש הנ”ל, והוסיף וכתב, ובתשובות מרן כתיבת יד שבידי מצאתי תשובה זו, ככל הלשון שהביא הכנסת הגדולה הנ”ל, וחתום בסוף התשובה מרן ז”ל, ואנחנו לא נדע קושט דברי אמת אם היא למרן ז”ל, ע”כ.

לעניין הלכה מצאנו בזה דעות לכאן ולכאן, ועיין בשו”ת יחווה דעת חלק ג’ סימן ע”ו שלאחר שהביא את המפקפקים על דברי תשובה זו. הביא כי הגאון רבי כלפון משה הכהן בשו”ת שואל ונשאל חלק ב’ (סימן ק”ס) כתב להסביר טעמו של מרן בתשובה שבאבקת רוכל הנ”ל, ודחה דברי הברכי יוסף בזה, וכתב, שמסתמא כיון שחתום מרן על התשובה שבאבקת רוכל, היא בודאי למרן ז”ל. והסיק כי כיון שעיקר דין מעשר כספים שנוי במחלוקת, ויש אומרים שאינו אלא מנהג, ויש אומרים שהוא מדרבנן, הא קיימא לן ספקא דרבנן לקולא. ומכל שכן שראוי והגון להורות כדעת מרן בתשובה הנ”ל, הלכה למעשה לרבים, לעודדם ולזכותם במצות מעשר כספים שהיא מצוה יקרה וחשובה, וגם העניים יהנו מהמעשר עכת”ד.

כעין זה כתב בשו”ת ציץ אליעזר חלק י’ (סימן ו’) שציין כי בשו”ת מהר”ם ברודא (סימן י”ד) כתב בפשיטות שחיוב מעשר כספים אינו מוטל אלא על הריוח שנשאר אחר כל הוצאות הבית, וגם אינו חייב לקמץ ולצמצם הוצאותיו בשביל המעשר שקיבל עליו, ורשאי להתנהג בפרנסת ביתו באין מונע. והכריע שבהיות שרוב הפוסקים סוברים שחיוב מעשר הוא רק מנהג או מדרבנן, אפשר להקל בזה לתת מעשר מהריוח שנשאר אחר כל הוצאות הבית, מבלי לצמצם בפרנסת ביתו. ואם כבר נהג לתת המעשר מכל הריוח, לפני ניכוי ההוצאות, רשאי לעשות התרה, ויחזור לתת המעשר אחר ניכוי הוצאות ביתו ע”ש.

לעניין מעשה העלה בשו”ת יחווה דעת בזה”ל: ומה טוב ומה נעים שהרוצה להפריש מעשר מכל רווחיו, וממשכורתו, יתנה מראש במפורש לפני שיבוא לו הריוח או המשכורת, שיוכל לעשות במעות המעשר כל מצוה שירצה כפי ראות עיניו. ואם לא התנה כן בפירוש, יעשה התרה בפני שלשה על שלא אמר שהוא מפריש המעשר בלי נדר, ואחר שיתירו לו, יתנה התנאי הנ”ל. ואם שעתו דחוקה מבחינה כלכלית, ואין ידו משגת לנהוג מעשר כספים מכל משכורתו או רווחיו, יתנה מראש שיתן המעשר רק לאחר ניכוי הוצאות ביתו. אבל מי שחננו ה’ בעושר, וידו משגת, יאחז צדיק דרכו לתת כל המעשר לעניים ולאביונים ולעמלי תורה ולישיבות הקדושות. ועץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר.

מצוות ומעלת נתינת חומש

מעשר כספים היא הנתינה שכל אדם מחוייב ליתן מהכנסותיו, אולם מצווה מן המובחר ליתן חומש מהכנסותיו, דהיינו עשרים אחוזים מן ההכנסות.

חשוב לדעת שלדעת הגאון מווילנא הברכה לעשירות קיימת רק אם נותן האדם חומש מהכנסותיו לצדקה, שבכך מפרש הוא את דברי המדרש “עשר תעשר” עשר בשביל שתתעשר, שברכת העושר היא רק עבור מי שנותן מעשר ועוד מעשר, כלומר חומש.

מקור מצוות חומש כתב הבית יוסף יו”ד סי’ רמט סעיף א, כי היא נלמדת מהמקור בתורה למצוות מעשר כספים אצל יעקב אבינו, שהרי יעקב אבינו התחייב לתת חומש אלמא זהו המצווה מן המובחר.  כן כתב הבית יוסף שיש ללמוד מדברי הירושלמי במסכת פאה פ”א ה”אף שם הובאה תקנת אושא בנוסח זה ‘באושא נמנו שיהיה אדם מפריש חומש מנכסיו למצוה’, אלמא מצווה היא בחומש.

כמו כן הגר”א באגרתו לאשתו ובנותיו ציווה אותן שישמרו מאד על הפרשת חומש, אולם נימוקו היה הואיל ואין דרך להינצל מהאיסור התעלמות מן העני המבקש צדקה, אלא”כ הפריש כבר חומש מנכסיו.

שמירת כספי מעשרות להזדמנות ראויה

במדרש תנחומא פרשת ראה סימן י”ח, איתא בזה”ל: עשר תעשר – עשר בשביל שתתעשר, עשר כדי שלא תתחסר, רמז למפרשי ימים העוסקים במסחר,  להפריש אחד מן עשרה לעמלי תורה“.

מבואר כי מטרת נתינת מעשר כספים היא צדקה שיש בה החזקת תורה. לפיכך כתבו הפוסקים שרשאי אדם לשמור את כספי מעשרותיו להזדמנות טובה להפריש עבורה את כספי הצדקה.

אולם על מנת להימנע מהאיסור להתעלם מן העני, יש לתת סכום מסויים קטן לכל עני הגון, ואת עיקר כספי המעשרות יתן לצדקה הראויה בעיניו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש