חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום הרב

האם מותר לאשה לזמזם מנגינה לתוך קאזו (סוג שלי כלי נשיפה) לפני נוכחות של איש

או שיש בזה בעיה של קול באשה ערוה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך מעניינת

הקאזו הוא כלי נשיפה בהגדרתו, אולם איננו מנפיק קול בנשיפה לתוכו, אלא יש צורך בזמזום או שירה לתוכו בקול ממש.

למרות זאת אין איסור לגבר לשמוע אשה מנגנת בקאזו, הואיל והקול היוצא מן הקאזו איננו קול אשה ואיננו דומה לקול האשה המנגנת לתוכו, אלא הקול הוא קולו של הקאזו, ורק דרך הנגינה בו היא באמצעות שירה לתוכו.

לפיכך אין איסור מצד קול באשה ערווה, בנגינת אשה לתוך קאזו.

אולם למרות האמור שאין איסור בדבר, אין זו דרך צניעות שתנגן האשה בפני גבר, למרות שאיננו שומע דווקא את קולה, גם בנגינה בגיטרה או בחלילית, אין זה מדרכי הצניעות שתנגן האשה בפני הגבר, אלא האשה תנגן בפני נשים והגבר בפני גברים, וכבודה של האשה בצניעותה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

קול באשה ערווה

בגמ’ בברכות דף כ”ד. אמר שמואל קול באשה ערוה שנאמר “כי קולך ערב ומראך נאוה”.

כן פסק הרמב”ם להלכה בהלכות איסורי ביאה פרק כא הלכה ב’ בזה”ל: ואפילו לשמוע קול הערוה או לראות שערה אסור. וכן פסק השולחן ערוך באבן העזר סימן כ”א סעיף א’ בזה”ל: ואסור לשמוע  קול ערוה או לראות שערה.

האם בנגינה בקאזו שייך קול באשה ערווה

קאזו, (Kazoo) הוא כלי נגינה אמריקאי הדומה לכלי נשיפה. אמנם איננו כלי נשיפה, כי בעוד בכלי נשיפה מספיקה נשיפת אוויר, בקאזו יש צורך לזמזם או לשיר לתוכו ממש, וכאשר שרים, מזמזמים או מהמהמים לתוכו, תנודות האוויר והקול מרטיטות פיסת נייר או פלסטיק קל בתוכו, ובכך הוא מעניק לקול צליל אחר רוטט ושונה.

הואיל וכך היה מקום לומר שאסור לגבר לשמוע אשה מנגנת בכלי זה, הואיל וכאמור איננו כלי נשיפה גרידא, אלא כלי שירה אשר צריך להוציא לתוכו קול של ממש.

אמנם לעניות דעתי אינו כך, הואיל ולמרות שפעולת הנגינה היא על ידי זמזום או המהום או שירה של ממש לתוך הקאזו, אולם הקול היוצא מתוכו איננו קול אשה, אלא קול של קאזו, אשר איננו דומה כלל לקול האשה, ולעולם לא יוכל אדם את זהות השר בקאזו לפי הקול הנשמע מן הקאזו, [אלא”כ מזהה הוא את קול וסגנון נגינתו].

לפיכך לדעתי לא שייך איסור קול באשה ערווה בנגינה בקאזו, הואיל והקול הנשמע מן הקאזו, איננו קול זמר של אשה, ואף איננו קול אדם אלא קול קאזו, ורק פעולת הנגינה נעשית על ידי הוצאת קול לתוכו.

על כן למרות שכפי שכתב בשו”ת יביע אומר חלק א’ אורח חיים סימן ו’ שאסור לגבר לשמוע קול אשה שרה אפילו אם זה על ידי גרמפון או רדיו, אין זה אלא מפני שגם בטיפ או ברדיו שומעים היטב את ערבות קולה של האשה, שאסרה התורה לשומעו כפי שלמדה הגמרא מן הפסוק “כי קולך ערב”, אמנם קול היוצא מן הקאזו איננו קול ערב של אשה, אלא קולו של כלי הקאזו אשר איננו קול האשה, ולפיכך אין איסור לגבר לשומעו.

אמנם למרות האמור, חשוב לציין ולהדגיש, כי באופן כללי פעולת שירה וזמרה של אשה לנוכח גבר שאיננו בעלה, איננו מדרכי הצניעות. וכבר כתב בשו”ת בית שערים, שאין לגבר לשמוע קול אשה שרה אף אם איננו מכירה, כי הדבר מכוער שישמעו הגברים קול זמר אשה. אלא אשה תשיר לנשים, והגבר ישיר לגברים, וכל כבודה בת מלך פנימה, כי כבודה של בת ישראל הוא פנימה בהסתר דבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »
בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש