חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום,

קראתי פירושים על יוסף הצדיק, אך לא מצאתי תשובות לשאלות שלי.

לכן, הנה השאלה שלי: איך הייתה השהות של יוסף הצדיק בכלא? האם חבריו לכלא התנהגו כלפיו בקשיחות? האם ליוסף נעשו לו עוולות או הוכה על ידי חבריו לכלא?

תודה

תשובה

שלום וברכה

יוסף הצדיק שהה שתים עשרה שנים בבית האסורים, ללא שעשה שום דבר רע, כפי הידוע.

למרות שהותו בבית האסורים, היו לו תנאים נוחים שם, כפי שמתארת התורה הקדושה בספר בראשית פרק ל”ט פסוקים כ’-כ”ג, שהקב”ה נתן את חינו של יוסף בעיני שר בית הסוהר, ושר בית הסוהר מינה את יוסף כאחראי על כל האסירים, וכל מה שהיה יוסף אומר היו האסירים עושים. כמובן שלא היו מכים אותו או מתנהגים אליו שלא כהוגן, הואיל והקב”ה נתן את חינו של יוסף בעיני כולם.

יתירה מזאת במדרשים מבואר ששר בית הסוהר ידע בבירור שיוסף לא עשה שום דבר רע, לכן הוא התייחס אליו בכבוד וסמך עליו, ואף לא פיקח ובדק אחרי יוסף, אלא היה שר בית הסוהר משחרר אות יוסף מידי פעם שיעזור לו וישרת אותו בביתו.

לסיום אוסיף, את מה שכתבו המפרשים להסביר שיוסף היה צדיק גמור, וירידתו לבית הכלא במצרים הייתה כדי לתקן את פגם הוצאת הדיבה על עשרת אחיו, לכן ישב עשר שנים בכלא, ועוד שנתיים על כך שאמר לשר המשקים שיזכור אותו ויזכיר אותו בפני פרעה, ולפי דרגתו של יוסף הצדיק היה זה חוסר ביטחון ואמונה בה’.

מקורות ונימוקים:

בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם בְּבֵ֥ית הַסֹּֽהַר: (כא) וַיְהִ֤י ה’ אֶת־יוֹסֵ֔ף וַיֵּ֥ט אֵלָ֖יו חָ֑סֶד וַיִּתֵּ֣ן חִנּ֔וֹ בְּעֵינֵ֖י שַׂ֥ר בֵּית־הַסֹּֽהַר: (כב) וַיִּתֵּ֞ן שַׂ֤ר בֵּית־הַסֹּ֙הַר֙ בְּיַד־יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת כָּל־הָ֣אֲסִירִ֔ם אֲשֶׁ֖ר בְּבֵ֣ית הַסֹּ֑הַר וְאֵ֨ת כָּל־אֲשֶׁ֤ר עֹשִׂים֙ שָׁ֔ם ה֖וּא הָיָ֥ה עֹשֶֽׂה: (כג) אֵ֣ין׀ שַׂ֣ר בֵּית־הַסֹּ֗הַר רֹאֶ֤ה אֶֽת־כָּל־מְא֙וּמָה֙ בְּיָד֔וֹ בַּאֲשֶׁ֥ר ה’ אִתּ֑וֹ וַֽאֲשֶׁר־ה֥וּא עֹשֶׂ֖ה ה’ מַצְלִֽיחַ:

מבואר בפסוקים כי למרות שיוסף הצדיק היה בבית האסורים, ה’ נתן את חינו של יוסף בעיני שר בית הסוהר, ועל כן הפקיד שר בית הסוהר את יוסף אחראי על על האסירים, וכל מה שהיה יוסף אומר היו האסירים עושים, והיה שר בית הסוהר סומך על יוסף ונותן בו אמון מוחלט עד כדי כך של היה מפקח עליו ובודק אחריו.

ובמדרש רבה מבואר ששר בית הסוהר היה ערב לו שימושו של יוסף לכן היה משחרר אותו מבית האסורים כדי שישרת אותו בביתו, יערוך את השולחנות וידיח את הכוסות.

עוד מבואר בדברי המפרשים ועיין בשפתי חכמים על פירוש רש”י בראשית פרק לט פסוק כ”ב, שליוסף היה בבית הסוהר עבדים תחתיו והוא היה אומר להם שיעשו, ועל פיו היו עושים.

ראוי לציין את דברי בעל הטורים בראשית פרק ל”ט פסוק כ’ שכתב לפרש שעשר שנים שיוסף היה בבית הסוהר היה זה על שהוציא דיבה על עשרת אחיו, ועוד שתי שנים היה בבית הסוהר על שאמר לשר המשקים כי אם זכרתני ותזכרני. לאמור כי יוסף נדרש לתקן איזה פגמים לפי דרגתו הגבוהה של יוסף הצדיק ולפיכך הוצרך להתגלגל לבית האסורים שתים עשרה שנה, ונשללה ממנו החירות וכו’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש