חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אחד שיש לו סוסים, ויש לו אוכל שהם רגילים לאכול, ואי אפשר להחליף את האוכל באוכל אחר,  אך האוכל הוא חמץ.
האם מותר למכור לשבוע זה, את הסוסים והחמץ לגוי והוא יאכילם?

תשובה:

אסור להאכיל את כל בעלי החיים חמץ בפסח, אולם אין האיסור אלא בהאכלת חמץ כשהוא עומד בעינו, אבל תערובת חמץ אפילו ראוי למאכל כלב, אין איסור מכיון שאינו עומד למאכל אדם. אבל חמץ בעין, כגון חתיכות פיתה וכדומה, שאינו בתערובת חמץ, אם הוא ראוי למאכל אדם, אסור.

וכשאין ברירה כמו בנידון שאלתך, מותר למכור את בעלי החיים לגוי בפרוטה ובמשיכה לרשות הגוי כדין, ולא יהיו ברשות היהודי כלל, והגוי יאכילם משלו וכן היהודי לא ידבר עימו דבר ולא יהיה לו שום עסק עמהם בפסח.

מקורות ונימוקים:

אסור להאכיל חמץ גמור לבעלי החיים בפסח, מכיון שנהנה מהמחמץ והחמץ אסור בהנאה, אולם תערובת חמץ שנפגמה ונפסלה ממאכל אדם, אף שראויה לכלב או לשאר בעלי חיים, מותר להאכילה לבעלי החיים, וכמבואר במג”א (סי’ תמב סק”ז), ובמשנה ברורה (ס”ק כב, ומג).

ועל כן בנידון שאלתך, אם לא ניתן להאכיל את הסוסים אף בתערובת חמץ, האם מותר למכור אותם לגוי לשבוע זה בכדי שיאכילם הגוי חמץ גמור, והנה במכירה מפורש בפוסקים (סימן תמח סעיף ז’) דמותר, על ידי אחד מהקניינים, היינו במעות ובמשיכה, ודי בפרוטה ואין צריך לשלם את כל מכירה (וכמבואר בשו”ע יו”ד סי’ שכ). וכן כתב החתם סופר (סי’ קיג), והשדי חמד (מערכת חמץ ומצה סי’ ט’ אות ג’) בשם פוסקים רבים, וכן כתב המשנה ברורה (שם ס”ק לג) שנהגו למכור לגוי את הבהמות קודם הפסח כשאי אפשר באופן אחר ולא יהיה לו שום עסק עמהם בפסח ולא יאמר לגוי במפורש לנכרי שיאכילם חמץ.

וכל זה לא דמי למ”ש השו”ע (סי’ תנ סעי’ ז’) גבי להשכיר כלי לגוי משום דנהנה, גם אם נימא דהתם אסור קודם הפסח וכמבואר בגר”ז הנז’ בביה”ל (שם). דהתם איירי בהשכרה והכא במכר. אי נמי, גם במכר לא התירו אלא באי אפשר בענין אחר וכנז’ במ”ב, וגם התם שרי כשאי אפשר בענין אחר וכמבואר (שם סעי’ ד’), ובבהי”ל (סעי’ ז’) בשם הפרי חדש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש