חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בית

דמי תיווך למתווך שרק מסר את מספר הפלאפון של בעל הדירה

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

שוכר הדירה שלי הגיע זמנו להתפנות מהדירה אמרתי לו שאם ימצא לי שוכר אשלם לו דמי תיווך.

יום אחד פוגש אותו הפועל שלו ומבקש ממנו את שם בעל הדירה ומספר הטלפון (כלומר שלי) ע”מ לשכור את הדירה. לאחר שמסר לו את מספר הטלפון שלי מתקשר אלי השוכר הנ”ל ומציע לי בתור תיווך את הפועל שלו אחר שכבר הביא את הטלפון לפועל שלו לאחר מו”מ לא קצר ביני לבין הפועל שלו (שבה הוא הוריד אותי מהמחיר המקורי) נסגרה העיסקה והדירה הושכרה לפועל האם יש עלי לשם דמי תיווך?

א. “המתווך” לא טרח כלל מעבר למסירת מספר הטלפון שלי

ב. הסיבה שמסר לפועלו את הטלפון שלי הוא בכדי למצוא חן בעיני הפועל שמסדר לו דירה טובה ע”מ שיעבוד אצלו טוב בשיפוץ ביתו, ולכן גם אינו לוקח דמי תיווך מהפועל וגם ביקש שלא אומר לפועל שהוא לוקח דמי תיווך.

ואם נחדד את השאלה האם בכה”ג אין הדבר דומה לשידוך ששדכן שלא גמר את פועלו מקבל רק חלק כמבואר בשו”ת נו”ב חו”מ סימן לו. ואף ששם כתב שבשכירות אין הרבה פרטים מ”מ טורח קצת הסרסור אבל הכא לא טרח מידי, וגם שהפועל חיפש את בעל הדירה ולא הוא הציע את הפועל והפועל יכל למצוא אותי גם בלעדיו כיוון שהדירה מוצעת בפרסום להשכרה נמצא שלא פעל כלום לכאורה במידה ולא צריך לשלם האם מותר לשלם ל”מתווך” פיצוי מכספי מעשר כיון שהוא אברך.

 

תשובה

 שלום וברכה

אם השוכר שלך הוא זה שהציע את הדירה לפועל שלו, וסיפר לו על כך שהדירה מיועדת לשכירות, אינני רואה מקום לפטור אותך מתשלום דמי תיווך מלאים לשוכר הדירה שלך.

רק אם הפועל מעצמו ידע על כך שהדירה עומדת להתפנות, כגון שראה זאת בפרסום או שנודע לו בדרך אחרת, ולכן פנה לשוכר לבקש את הטלפון של בעל הדירה, רק במקרה כזה אין צורך לשלם דמי תיווך, כיון שהשוכר לא נחשב למתווך במצב כזה.

דברי הנו”ב אינם עוסקים במקרה בו לא נכנס מתווך נוסף, לכן בנידון השאלה שלא נכנס מתווך נוסף לסיפור, אין סיבה שלא תשלם דמי תיווך מלאים.

לא ניתן לשלם דמי תיווך שחייבים בהם על פי הדין, מכספי מעשרות.

בברכת הצלחה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

חיוב תשלום דמי תיווך על פי ההלכה

סיבת חיוב תשלום דמי תיווך, שונה בין מקרה בו הזמין מבקש השירות את המתווך, שיספק לו שירותי תיווך, שאז החיוב הוא מדין שכירות פועלים. לבין מקרה בו לא פנה מבקש השירות למתווך שיספק לו שירותי תיווך, שאז נדרש מקבל השירות לשלם למתווך מדין ‘יורד לשדה חבירו’. כמבואר בדברי הגאון בביאור הגר”א לשולחן ערוך חו”מ סימן קפ”ה ס”ק י”ג ובסימן פ”ז ס”ק קי”ג.

במקרה שלפנינו, כיון שבעל הבית פנה לשוכר וביקש ממנו למצוא לו שוכר חילופי לדירה, ואף אמר לו שישלם לו על כך דמי תיווך, אין ספק שאם אכן השוכר תיווך לו שוכר חדש, על בעל הבית לשלם לו דמי תיווך.

אלא שעלינו להתבונן האם השוכר נחשב כמתווך או לא, לשם כך עלינו לדעת מי הציע לפועל את הדירה, האם הוא הגיע אליו לבד, או שהשוכר הציע לו אותה. אם אכן השוכר הציע לו אותה הרי שהוא המתווך, ועל בעל הבית לשלם לו דמי שכירות מלאים.

מתווך שרק מסר מספר פלאפון של בעל הדירה

למרות שבדברי הנו”ב חו”מ סימן ל”ו, כתב בנוגע לדמי שדכנות, שיש לחלק את תשלום השדכנות בין המתחיל לגומר, ומתחיל שרק מסר את פרטי ההצעה איננו מקבל את כל דמי השדכנות.

בנידון שלפנינו אין לחלק בכך, הואיל ואין דברי הנו”ב אמורים, אלא בנוגע למקרה בו נכנס אדם אחד לשדך, ופעל לגמור את השידוך ולתווך בין הצדדים, אולם בכל מקרה בו לא היה מתווך נוסף, אלא לאחר הצעתו של השדכן הראשון, הסתדרו הצדדים ביניהם וגמרו את השידוך ביניהם, אף הנו”ב מסכים שהמציע יקבל דמי שדכנות מלאים.

נוסף לכך הרי הנו”ב עצמו כתב לחלק בין שדכנות לתיווך, הואיל ובתיווך אין הרבה פרטים מלבד הצעת המחיר ונתוני הדירה וכו’, לפיכך כתב שבתיווך המתחיל יקבל את מלוא שכר דמי התיווך, ואם נכנס מתווך נוסף יש להסתפק אם יחלוק עם הראשון בשכרו, בשונה משדכנות שכתב לחלוק את דמי השדכנות לשנים.

ז”ל הנו”ב שם, הדבר ידוע שהפרש גדול יש בין שידוך למקח, כי בעסק המקח אין שם דברים אמצעים והמקח תלוי רק בדמים, וכיון שהסרסור הביא אותם לעמק השוה בסך הדמים, כבר נגמר הדבר ולא חסר רק הקנין, ולכן אם המוכר דחאו להסרסור בדברים, ואחר כך הכניס עוד סרסור, בזה נסתפקתי קצת, אם רמאות הזה מחייב להמוכר לשלם לסרסור הראשון הפסדו. אבל בשידוכים יש הרבה פרטים לבד סך הנדן, כמו התחייבות מזונות ודירה ובגדים ומתנות, וכמה פעמים בשביל דבר קטן מתפרדת החבילה ונתבטל השידוך, ולכן כל זמן שלא השוה אותם השדכן הראשון בכל הפרטים, עד שלא נשאר שום דבר גדול או קטן שצריך לדבר בזה, עדיין לא נגמר השידוך על ידי השדכן, ואם אחד מהצדדים מכניס את אוהבו או קרובו לגמור הדבר, אפילו היה ביכולת של השדכן הראשון להשוותם גם כן בפרטים הללו, אין כאן רמאות כלל, וכזה נעשו מעשים בכל עת, ואין להשדכן הראשון על הצדדים רק תרעומת, אבל לא שום דין ומשפט כלל.[וביאר הפת”ש דהיינו שאינו יכול לתבוע כלל חלק הגומר, אבל ודאי שצריך לשלם לו חלק המגיע למתחיל כפי תקנת המדינה שם] עד כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש