חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: דרום אמריקה

שאלה:

ציבור הממתין למניין, האם מותר ליחיד להשלים בין ישתבח ליוצר את אמירת הקרבנות?

 

תשובה:

מותר ליחיד להשלים ולקרוא את הקרבנות בין ישתבח ליוצר, כמו כן מותר לענות על כל דבר שבקדושה או מצווה. גם ללמוד תורה או לקרוא חוק לישראל מותר מעיקר הדין, אלא שעדיף ללמוד בהרהור מאשר בקריאה בפה.

 

מקורות ונימוקים:

כתב השולחן ערוך סימן נ”ד סעיף ג’ “המספר בין ישתבח ליוצר עבירה היא בידו וחוזר עליה מעורכי המלחמה, ויש מי שאומר שלצרכי ציבור או לפסוק צדקה מותר להפסיק”. במשנה ברורה כתב לבאר כי הוא הדין לכל דבר מצווה.

כן העלה להלכה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל ביביע אומר חלק ב’ סימן ד’ אות ג’. יש שלמדו מכאן שבין ישתבח ליוצר אף ניתן לקרוא בפה לאנשים על מנת שישלימו מניין, כי הוא דבר מצווה. שיעורי מרן הראשל”צ חלק ב’ שיעור פ”ג.

 

למרות שבכף החיים כתב כי יש להחמיר בדבר מאחר והשו”ע כתב דין זה בשם ויש מי שאומר להורות שיש חולקים וסוברים שאסור להפסיק אפילו לדברי מצווה.

אולם מרן הגרע”י הוכיח כי הטעם שכתב השו”ע להלכה זאת בלשון ויש מי שאומר אינו משום שיש בזה מחלוקת אלא משום שכל מקום שמצא דין שאינו נזכר בשאר פוסקים כתבו בלשון ויש מי שאומר.

 

כעין זה כתב ביביע אומר חלק ה’ סימן ח’ סוף אות ג’ וסוף אות ה’ כי בין ישתבח ליוצר אור מותר אף לומר בריך שמיה ואת הפסוקים של וזאת התורה וכו’.

יעויין שם שהביא עוד כי אף לימוד חוק לישראל מותר מן הדין, אלא שעדיף ללמוד בהרהור לכתחילה, והביא שכך העלה הגר”א חמוי בירחון המאסף. עיי”ש.

שאלה:

ציבור הממתין למניין, האם מותר ליחיד להשלים בין ישתבח ליוצר את אמירת הקרבנות?

 

תשובה:

מותר ליחיד להשלים ולקרוא את הקרבנות בין ישתבח ליוצר, כמו כן מותר לענות על כל דבר שבקדושה או מצווה. גם ללמוד תורה או לקרוא חוק לישראל מותר מעיקר הדין, אלא שעדיף ללמוד בהרהור מאשר בקריאה בפה.

 

מקורות ונימוקים:

כתב השולחן ערוך סימן נ”ד סעיף ג’ “המספר בין ישתבח ליוצר עבירה היא בידו וחוזר עליה מעורכי המלחמה, ויש מי שאומר שלצרכי ציבור או לפסוק צדקה מותר להפסיק”. במשנה ברורה כתב לבאר כי הוא הדין לכל דבר מצווה.

כן העלה להלכה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל ביביע אומר חלק ב’ סימן ד’ אות ג’. יש שלמדו מכאן שבין ישתבח ליוצר אף ניתן לקרוא בפה לאנשים על מנת שישלימו מניין, כי הוא דבר מצווה. שיעורי מרן הראשל”צ חלק ב’ שיעור פ”ג.

 

למרות שבכף החיים כתב כי יש להחמיר בדבר מאחר והשו”ע כתב דין זה בשם ויש מי שאומר להורות שיש חולקים וסוברים שאסור להפסיק אפילו לדברי מצווה.

אולם מרן הגרע”י הוכיח כי הטעם שכתב השו”ע להלכה זאת בלשון ויש מי שאומר אינו משום שיש בזה מחלוקת אלא משום שכל מקום שמצא דין שאינו נזכר בשאר פוסקים כתבו בלשון ויש מי שאומר.

 

כעין זה כתב ביביע אומר חלק ה’ סימן ח’ סוף אות ג’ וסוף אות ה’ כי בין ישתבח ליוצר אור מותר אף לומר בריך שמיה ואת הפסוקים של וזאת התורה וכו’.

יעויין שם שהביא עוד כי אף לימוד חוק לישראל מותר מן הדין, אלא שעדיף ללמוד בהרהור לכתחילה, והביא שכך העלה הגר”א חמוי בירחון המאסף. עיי”ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש