חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מגן דוד

בני זוג שהתגיירו האם צריכים להינשא מחדש והאם צריכים תקופת המתנה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

הכרתי אדם שהיה גוי נוצרי והתגייר, לא היה לו דם יהודי. לפי החוק היהודי, האם הגבר הזה יכול להתחתן עם יהודייה?

יתר על כן, אם זוג שכבר היה נשוי והתגיירו, האם נישואיהם מוכרים על פי החוק היהודי?

תודה על זמנך

תשובה

שלום וברכה

על פי התורה, אדם שאינו יהודי המעוניין להתגייר, יכול לעשות זאת בתנאי שיקבל על עצמו את כל מצוות היהדות, יטבול במקווה, ויערוך ברית מילה בפני בית דין אורתודוקסי.

ככל שהאדם פנה להתגייר ועמד בקריטריונים אלו, לאחר הגיור הרי הוא ככל יהודי, ומותר לישא אשה יהודייה.

כמו כן במידה ובני זוג שכבר היו נשואים עברו גיור, אם עמדו בכל כללי הגיור הנזכרים וקיבלו על עצמם את עול המצוות, גיורם תקף. אכן על מנת להינשא זה לזה על פי היהדות, יצטרכו לערוך טקס קידושין ונישואין מחדש.

בנוסף, אם האשה צעירה בגיל שראויה להיכנס להיריון, עליהם להמתין שלשה חודשים מן הגיור קודם שיעשו חופה וקידושין.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

פרטי הלכות גירות הלא הם כתובים בשו”ע יו”ד סימן רס”ח ועיקרם בסעיפים א’ – ב’, שם נתבאר כי המעוניין להיכנס לקהל ישראל עליו לעבור נוסף על קבלת המצוות, מילה וטבילה.

גם בני זוג רשאים להתגייר יחד, וגיורם תקף, כפי שהזכיר השו”ע יו”ד סימן רס”ט סעיף ט’. אמנם צריכים לקדש זה את זה ולהינשא זה לזה מחדש, כפי שכתב הדגול מרבבה על דברי השו”ע שם, שאם רוצה לקיימה כאשתו ודאי שצריך חופה וקידושין על פי דת יהודית.

בני זוג שהתגיירו צריכים לערוך חופה וקידושין לאחר הגיור ולאחר המתנת ג’ חודשים

אכן חשוב לדעת כי בני זוג שמתגיירים אינם רשאים להתחתן מיד, אלא צריכים להמתין ג’ חודשים, כדי להבחין בין זרע לזרע. כפי שפסק השו”ע יו”ד רס”ט סעיף ט’ בזה”ל: גר שנתגייר ואשתו עמו, צריכים לפרוש זה מזה ג’ חדשים, להבחין בין זרע שנזרע בקדושה לזרע שנזרע שלא בקדושה.

וכן הוא בשולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן יג סעיף ה’, כי שפחה וגיורת שהיו נשואות לבעלים בגיותן ובעבדותן ונתגיירו או נשתחררו, צריכות להמתין. ואפילו גר ואשתו עובדי כוכבים שנתגיירו, מפרישין אותם צ’ יום, כדי להבחין בין זרע הנזרע בקדושה לזרע שנזרע שלא בקדושה.

ובחלקת מחוקק שם ס”ק ד’ הסתפק, האם כאשר האשה קטנה או זקנה שאיננה ראויה להיריון, האם גם בכה”ג צריך המתנה ג’ חודשים, כמו בישראלית שהתגרשה שצריכה להמתין ג’ חודשים אף שאיננה ראויה לעיבור.

אכן בדגול מרבבה על יו”ד רס”ט סעיף ט’, כתב לחלק שאם האשה זקנה שאינה ראויה לעיבור, אין צורך להמתין ג’ חודשים, להבחין בין זרע לזרע, שהרי אינה ראויה להיריון. ולא דמי לישראלית שהתגרשה שצריכה להמתין ג’ חודשים אף אם איננה ראויה להיכנס להיריון, משום לא פלוג כמבואר בשו”ע אבן העזר סימן י”ג.

גיורת שאנו יודעים שאיננה בהיריון האם מותרת להינשא ללא צורך בהמתנה ג’ חודשים

באגרות משה לאבן העזר חלק ב’ סימן ד’, כתב לחדש יתר על כן, שגם אשה צעירה הראויה להיריון, אם נוכחנו לדעת שפרסה נידה, שמוכח שאיננה מעוברת, אינה צריכה להמתין ג’ חודשים.

אמנם חידוש זה אינו מוסכם, ועיין בשו”ת תשובות והנהגות כרך ב’ סימן תרס”ח שכתב לחלוק על דברי האגרות משה הנזכרים, וכתב בנידון שאלה שהגיעה לפניו בדבר זוג שנתגיירו אם צריכים הבעל ואשה להמתין ולהפריש ג’ חדשים כשברור שאינה מעוברת, בזה”ל:

אמנם עיקר דברי הגאון האגרות משה זצ”ל צ”ע טובא, שבזקנה הכל יודעים דלא שייך אצלה ענין הבחנה, שאינה שייכת להוליד, ואין לגזור משום ישראל שכה”ג אינו אלא משום לא פלוג. אבל באשה צעירה ורק פירסה נדה, הנה לא ידוע לעולם שבחנה בבדיקות ובבירורים שאינה מעוברת, ויש לגזור, לכן נראה דמה שצריכה ג’ חדשים הפרשה אינו משום לא פלוג, אלא הוא מדינא כדי שלא יבואו להקל כשאינה נדה, וכ”ש כשעלולה להתעבר לאחר נשואין ויתלו שתחילת ההריון היה בנכריותה בהריון מנכרית, שלא ידעו שעברה בדיקות ובודאי איננה מעוברת.

והמורה להקל לסדר נישואין מיד כשנתגיירו אף שגרו וגרים יחד, כיון שנתברר שאינה מעוברת בבדיקות נראה תמוה, וגזירת ג”ח חמור ולע”ד אין להקל כלל כה”ג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש