חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מאזניים וספרים

האם מותר לבנות על שטח חניה פרטית ולסתום חלון ומעבר למחסן חברו

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: גרמניה

שאלה

שלום כבוד הרב

רציתי לשאול, מדובר בבניין רווי קומות. החניונים שבחצר הבניין רשומים בטאבו כחניון פרטי לבעלי הדירות. לחלקם החניון צמוד למחסן שברשותם ולחלקם לא. והכניסה למחסנים + חלון אור / אויר עובר דרך החניונים.

החניון שצמוד למחסן שלי שייך לשכן אחר, והוא עומד בתווך כאשר חלק מהחניה מצד ימין צמוד למחסן של השכן, אך חלק מהחניה מצד שמאל צמוד למחסן שלי.

השכן רוצה לבנות ולסגור את החניה שלו ליחידת דיור (באופן לא חוקי). וכדי לאפשר לי שימוש סביר במחסן הוא ישאיר שביל מעבר לדלת של המחסן מצד שמאל, כאשר הכניסה אל השביל עובר דרך חניון של שכן אחר.

אך אני קובל ע”כ כדלהלן: 1) לי יש ג”כ זכויות בחניה שלו כפי שנקבעו בהסכם השיתוף, כמו מעבר ושימוש בחלון כנ”ל. 2) לפי החלוקה המעבר למחסן שלי הוא דרך החניה שלו ולא של השכן. 3) ע”כ שהבניה תסב נזק ע”י הצרת ונוחות המעבר. 4) הבניה תחסום את האור ואת האויר למחסן. 5) הבניה תפגע בערך הנכס (מחסן) שברשותי מהסיבות שלעיל (וזה רלוונטי ביותר אם בעתיד גם אני ארצה להפוך את המחסן שברשותי ליח”ד).

אך הוא עונה מנגד, שמותר לו לעשות כך מאחר והחניה היא שלו עפ”י החלוקה שבוצע בידי הקבלן מגובים ברשומי טאבו ולכן מותר לו לעשות בו ככל אשר יחפוץ, למרות שהפיתרון שהוצע על ידו עדיין אינו עונה על נזקי מעבר אור ואויר כנ”ל והפחתת ערך הנכס.

אשמח לקבל חוו”ד עפ”י דין בהתחשב גם למנהג המדינה בכל מה שקשור לנושא ומקורות.

בברכת ייש”כ וכטו”ס

תשובה

שלום וברכה

לא ניתן לפסוק ללא שמיעת שני צדדים, כפי שבוודאי ידוע לך.

אמנם כייעוץ בעלמא, ניתן לומר כי הבעלות על חניה פרטית איננה מקנה לבעל החניה את הזכות לבנות על החניה, על מנת שתעמוד לו הזכות לבנות הן מבחינת ההלכה הן מבחינת החוק נדרש שלא תהא מכך כל פגיעה בשכנים אחרים, הן בזכות המעבר הן בזכות האור והאוויר.

מוכרח לומר לך שנראה די מוזר שמעבר הכניסה למחסן שלך עובר דרך החניה שלו, אבל אם זה אכן כך, הדבר פשוט שאין לו הזכות למנוע ממך את המעבר ברווח למחסן שלך.

כמו כן איננו יכול לחסום את חלון המחסן שלך, כשם שאדם שיש לו חצר הרשומה בטאבו על שמו, איננו יכול לבנות בחצרו באופן המונע ממך אור ואוויר וחוסם את חלונות ביתך הצמודים לחצרו הפרטית.

בנוסף ציינת שישנו הסכם שיתוף, במסגרתו יש לך זכויות גם בחנייה הרשומה על שמו, צריך לבחון את הנוסח המדוייק בהסכם השיתוף, כי בוודאי יש לכך משמעות גדולה לעניין שאלתך.

בברכת הצלחה מרובה.

מקורות ונימוקים:

מניעת בניית קיר כנגד חלון

משנה במסכת בבא בתרא דף כ”ב והחלונות בין מלמעלן בין מלמטן בין כנגדן ארבע אמות. פירש רש”י מי שהיו לו חלונות פתוחים לחצר חבירו והוחזק בדבר זה שלוש שנים ובא בעל החצר לבנות שם כותל צריך להרחיק שיעור ד’ אמות וכו’. בין מכנגדן, צריך להרחיק מהן ארבע אמות.

כן פסק להלכה בשולחן ערוך חו”מ סי’ קנ”ד סעיף כ”א בזה”ל: מי שהיתה לו חלון בכותלו, ובא חבירו ועשה חצר בצדו, אינו יכול לומר לבעל החלון זה: סתום חלון זה כדי שלא תביט בי, שהרי החזיק בהיזק זה. אם בא חבירו לבנות כותלו כנגד החלון כדי שיסיר היזק ראייתו, צריך להרחיק את כותלו מכנגד החלון ד’ אמות, כדי שלא יאפיל עליו; וכיון שהרחיק ארבע אמות, אף על פי שמאפיל, אינו צריך להרחיק יותר, ע”כ.

אין צריך לומר בנידון השאלה שיכול למנוע את בניית הקיר, שהרי קנה את המחסן עם חלון, ולא רק החזיק בו בהיתר. ובעצם רכישת המחסן עם חלון, משועבד החניה לחלון המחסן שלצידו.

עיין עוד שם בדברי הסמ”ע ס”ק נ’ שכתב שאם היה לו חלון בהיתר באיזה אופן שיהיה ובא חבירו לערער עליו מכח שרוצה לבנות נגד חלונו, צריך להרחיק ד’ אמות. ובבית יוסף סימן קנ”ה במחודשים אות כ”ג הביא לדברי שו”ת הרשב”א ח”ג סי’ קנ”ו שכתב לבאר דארבע אמות שאמרו מחלונו של חבירו, שיעור מוחלט הוא, שכך שיערו חכמים שבכך די לו, וכל שהרחיק ד’ אף על פי שמאפיל אין צריך להרחיק יותר, וכל ששיערו חכמים כך הוא בר”ה יג א בארבעים סאה הוא טובל בארבעים חסר קורטוב אינו יכול לטבול. ע”כ.

 

מניעת חסימת דרך

כמו כן אין אדם רשאי לבנות קיר ולצמצם בכך או למנוע את מעבר שכנו למחסן, שהרי דרך היא זכות ממון לכל דבר בשטח החניה, כפי המבואר בשו”ע חו”מ סימן קמ”ח, לעניין מי שאבדה לו דרך שדהו, יעויי”ש.

ועיין עוד בשו”ע חו”מ סימן קס”ט, לעניין מי שיש לו גינה לפנים מגינתו של חבירו, שבעל הגינה החיצונית משועבד להשאיר לבעל הגינה הפנימית דרך, אלא שאיננו יכול למונעו משום כך מלזרוע בגינתו, אלא רשאי ליתן לו דרך מן הצד. אולם זה אין צריך לומר שאין לו את הזכות לסלק את המעבר למחסן דרך החנייה שלו, כאשר החניה אכן מתחילה הייתה משועבדת למעבר למחסן.

כמו כן על פי חוק המקרקעין, בעל דירה יכול לעשות כל שימוש שמבקש בחנייתו הפרטית, כל עוד זה לא מפריע או מונע גישה או משנה חזות אחידה של הרכוש המשותף, אך אינו יכול לבנות כאשר פוגע בזכויות השכנים האחרים.

ולדעת פוסקים רבים בכל הנוגע למחויבות השכנים זה לזה בבתים משותפים וכדו’, מקבלים הדיירים על עצמם את הוראות החוק, היות וכך הוא המנהג. כפי שכתב הגאון הרב משה שטרנבוך, בספרו תשובות והנהגות חלק ג’ סימן תנ”ו.

 

בעלות על חניון או חצר פרטית איננה מקנה את זכות הבניה על שטח זה

כפי שציינתי בגוף התשובה, בעלות על חניון או חצר פרטית איננה מקנה את הזכות לבנות על שטח זה, הואיל ושטח זה הינו משועבד גם לנתונים שסביבו, כמו למשל לאפשר מעבר למחסנים שסביבו ולאפשר אור ואוויר לחלונות שלצידו.

יתר על כך ראיתי שהעלה הגאון הרב אברהם דוב לווין זצ”ל בפסקי דין – ירושלים דיני ממונות ובירורי יוחסין יא עמוד תכ”ד, שכיום אף צריך להרחיק יותר מד’ אמות, ואין להסתפק בהרחקת ד’ אמות, אלא להקפיד על מנהג המדינה בזה. זה לשונו שם: קבלן שבונה בנין דירות על מגרש שלו, וכשמכר דירות הציג תכנית בניה לכל דירה, ויש חלונות בתכנית, ושייר לעצמו את החצר, נראה שאע”פ שהחצר שלו אינו רשאי לבנות על החצר עוד טור של דירות במרחק ד”א מהחלונות, משום שלענ”ד נראה שהקבלן שעבד לדירות את כל שטח המגרש, ואף אם לא פירשו, כי לפי מה ששמעתי כן הוא מנהג המכירה בזמנינו. ולפיכך אף אם הקבלן הצמיד את החצר לבעל הדירה התחתונה אין הקונה רשאי לבנות על החצר הזו טור של דירות במרחק ד”א מהחלונות של הדירות העליונות, בין אם פרץ בעל החלונות את פצימיו ובין אם לא פרץ, ובין אם מוכר בעין יפה הוא מוכר ובין אם לאו, משום שזהו מנהג המדינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש