שאלה:
האם מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי החל בר”ח אב?
תשובה:
לבני ספרד מותר להסתפר ולהתגלח בר”ח אב ובימים שלאחריו ורק בשבוע שחל בו ט’ באב נהגו שלא להסתפר, ומ”מ יש שמקפידים שלא להסתפר בר”ח כלל משום צוואת רבי יהודה החסיד, ומנהגנו שאם חל ראש חודש בערב שבת, אין מקפידין בזה ומסתפרים ומתגלחים.
מקורות ונימוקים:
בני ספרד נהגו שלא להסתפר בשבוע שחל בו ט’ באב, אבל קודם לכן נהגו להסתפר ולהתגלח וכמבואר בשו”ע (סי’ תקנא סעיף ג’), ובכה”ח (שם)
ולענין תספורת בראש חודש:
כן כתב המגן אברהם שם, שיש מקומות שאין מגלחין בראש חודש, אפילו חל בערב שבת, כי כן צוה רבי יהודה החסיד בצוואתו (אות נו – נז). ע”ש. וכן כתב בכנסת הגדולה (הגב”י שם). ועיין בשו”ת יוסף אומץ (להחיד”א, סי’ לז או’ ד’) שכ’, שמהרדב”ז (סי’ תרפז) מוכח שלא היה נוהג דבר זה שלא להסתפר בראש חודש, ושמעתי מעטרת ראשי אבא מארי ז”ל, שראה להרבנים מהר”י זאבי ומהר”א יצחקי ז”ל, שהיו נזהרים בזה, אך לא היו נזהרים ליטול הצפרנים בראש חודש שחל בערב שבת. ואף שבצוואת רבי יהודה החסיד כתב גם שלא ליטול צפרניו ב ראש חודש, אפשר שהרבנים סברי דבזה נמשך אל סלע המחלוקת שיש מתירין ליטול הצפרנים בחול המועד, ויש אוסרין. ולדעת מרן (סימן תקלב) אין לאסור בזה, ולדעת מור”ם אסור. ולדידן דסמכינן אתכא דמרן ז”ל, הוא הדין גם בראש חודש יש להתיר בזה. ע”ש. וכתב ברוח חיים, ולא ראיתי נזהרים בזה, ושומר פתאים ה’. והו”ד בכף החיים (ס”ק יב). ע”ש. ובספר מורה באצבע (סימן ד’ אות קלו) כתב, שראה רבים שנהגו כצוואתו. ע”ש. וכבר האריך מרן בשו”ת יביע אומר חלק ב’ (חלק אבן העזר סימן ז’) בענין צוואות רבי יהודה החסיד אם נאמרו לכל, או רק לזרעו של רבי יהודה החסיד. והביא מהמהר”ם ממינץ שכתב, שלא פשטו צוואות רבי יהודה החסיד ורובן בטלות. והגאון שב יעקב כתב, שצ”ל שצוואות רבי יהודה החסיד לא נאמרו אלא לזרעו. ובתשובת שם אריה העיד בשם המהרש”א, שאף זרעו של רבי יהודה החסיד לא נזהרו לקיים את צוואותיו. ע”ש.. מכל מקום לא בכל הדברים ובכל המקומות פשטו צוואותיו של רבי יהודה החסיד, וכמבואר בשו”ת יביע אומר הנ”ל. ואכמ”ל.
ומ”מ אם חל בערב שבת נהגו להקל וכמ”ש בספר ילקוט יוסף (שבת א הערות סימן רס – דיני כניסת שבת אות י)