חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

שילמתי מקדמה לאתר נופש ואני רוצה לבטל יותר מחודש לפני המועד, ולא מחמת אונס, האם אפשר?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

כיום לכל אתר נופש שהוא, בית מלון או צימר או אכסניה, יש מדיניות ביטולים ברורה, המפורסמת בדרך כלל באתר האינטרנט של האתר. יתירה מזאת, החוק מחייב את בעל האתר להמציא למזמין טופס גילוי נאות שם מפורטים מדיניות הביטולים, וכך כאשר אדם משלם מקדמה על הזמנה כל שהיא עושה זאת על דעת מדיניות הביטולים המופיעה שם.

בכל מקרה גם אם לא פורסמה על ידי אתר הנופש מדיניות הביטולים, החוק האזרחי קובע בעניין זה מדיניות ביטולים ברורה, שבכל הזמנת נופש מרחוק ניתן לבטל את ההזמנה בתוך 14 ימי עסקים מההזמנה או מקבלת המסמך המכיל את פרטי הגילוי, לפי המאוחר מבין השנים. ובלבד שהביטול לא יעשה בתוך שבעה ימי עסקים לתחילת הנופש. ככל שאינך עומד בקריטריונים הללו, בית העסק איננו מחוייב להשיב לך את המקדמה.

הואיל וכפי האמור כאשר אדם מזמין נופש עושה הוא זאת על דעת תנאי החוק האזרחי, גם על פי דין התורה מחוייב הוא לתנאים אלו, הואיל ונחשב הדבר כאילו התנה במפורש שמקבל הוא על עצמו את הוראות החוק לעניין תנאי ההזמנה. לפיכך התשובה לשאלתך נעוצה בזכויות הקיימות עבורך בחוק לעניין ביטול ההזמנה, שהינם כאמור.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

תוספות בקידושין מ”ט: מבואר, כי כל תנאי שהוא ברור שהמוכר או הקונה מבצעים את הרכישה אך ורק על דעת התנאי הזה, והדבר ברור באומדנא דמוכח ואנן סהדי שעל דעת כן מתבצעת הרכישה, אף אם לא פירש המוכר או הקונה שעל דעת כן מתבצעת הרכישה, נחשב הדבר כאילו התנו ביניהם בפירוש על כך, ולפיכך אם לא התקיים התנאי בטלה המכירה. כן הביא הרמ”א להלכה, בהגהתו לשו”ע חו”מ סימן ר”ז סעיף ד’.

כיום כל הרכישות הנעשות באינטרנט נעשות באופן ברור על דעת כללי החוק האזרחי לעניין זה, ובפרט שהחוק האזרחי אף מחייב את בעלי העסקים לפרסם את מדיניות הביטולים המחוייבת על פי החוק להגנת הצרכן.

לפיכך גם על פי דין התורה כל רכישה הנעשית מתחילה על דעת כללי החוק, נחשב הדבר כאילו עשו המוכר והקונה תנאי ביניהם שהנם מקבלים על עצמכם את הוראות החוק לעניין הרכישה.

חשוב לציין שגם אם לא התפרסם על ידי בעלי אתר הנופש כי פועלים הם על פי מדיניות החוק האזרחי, כיום מנהג הסוחרים והמדינה בפרט ברכישות באינטרנט לעשות הכל על דעת כללי החוק האזרחי, לפיכך נחשב הדבר כאילו התנו המוכר והקונה ביניהם שהם מבצעים את העסקה על דעת כללי החוק.

כפי שכתב האגרות משה חו”מ א’ סימן ע”ב, בנוגע לשכירות מוגנת, שכאשר ישנו חוק בעניין, הוי כאילו מתחילה על דעת החוק השכיר. כעין זה כתב גם בספר תשובות והנהגות לגאון הגדול הרב משה שטרנבוך שליט”א, כרך ג’ סימן תנ”ו.

 

דין זה כי האדם מקבל על עצמו את הדינים הנוהגים במדינה אף כאשר אינם על פי דין תורה, ועל דעת כן קונה מוכר שוכר וכיוצ”ב, ניתן ללומדה ממקומות רבים בדברי הפוסקים.

נציין בזאת לדברי האגרות משה חו”מ חלק א’ סימן ע”ב שהיטיב להוכיח סברה זו במילים אלו. הגע עצמך דהא ברור ופשוט שכל אלו הדינים התלויין במנהג המדינה כגון בב”מ דף פ”ג מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב אינו רשאי לכופן ומקום שנהגו לזון יזון לספק במתיקה יספק, וכגון בב”מ דף ק”ג במקבל שדה מחברו מקום שנהגו לקצור יקצור לעקור יעקור לחרוש אחריו יחרוש וכדומה. אין צריך שיעשה המנהג ע”פ חכמי תורה וגם אף לא ע”פ יהודים דוקא, דאף שהנהיגו זה הנכרים כגון שהם רוב תושבי העיר נמי הוא מדין התורה בסתמא כפי המנהג, דאדעתא דמנהג העיר נחשב כהתנו בסתמא, עכ”ל.

לעניין זכויות ביטול הזמנת נופש בחוק, ישנה התייחסות מפורשת לכך בסעיף 14 (ג) לחוק הגנת הצרכן שם נכתב כך:

בעסקת מכר מרחוק, הצרכן רשאי לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום עשית העסקה, או קבלת המסמך המכיל את פרטי הגילוי, לפי המאוחר.

כמו כן, ביטול העסקה אפשרי רק בתנאי שביטול העסקה לא ייעשה בתוך 7 ימים שאינם ימי מנוחה קודם לקבלת השירות .

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש