חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

התקינו לנו בבנין מצלמות אבטחה עם “בינה מלאכותית” ואיך שהבנתי זה מצלם כל הזמן וגם עוקב אחרי אדם שנכנס. ואפשר אח”כ בחיפוש לעשות לפי תנועה. השאלה מה לגבי שבת וכן רציתי לשאול בכללית אם ישנן מצלמות אסורות ומצלמות מותרות אם אפשר לפרט בבקשה.

תשובה:

שלום וברכה,

מותר להשתמש במצלמות אלו בשבת, וכן בשאר מצלמות אבטחה המותקנות כיוצא בהן, ואין צורך לכבות אותם קודם השבת, ואע”ג שיש מבני אשכנז שמחמירים בזה, לדעת בני ספרד הדבר מותר ואין בזה בית מיחוש.

 

מקורות ונימוקים:

  • אע”ג דבנד”ד שעוקב אחרי פעולות א”כ גרע טפי ממ”ש הפוסקים להתיר את המצלמות מכיון שבלאו הכי היו מצלמות באופן אוטומטי את כל מה שמתרחש, ומדין מסייע שאין בו ממש, אבל בנד”ד שעוקב אחרי תנועות בני אדם א”כ לכאו’ היה מקום יותר להחמיר.
  • אולם יש לצדד להתיר גם בכהאי גוונא, מכיון דהוי פס”ר דלא ניחא ליה בתרי דרבנן, והיינו משום שהצילום עצמו אין בו איסור מה”ת לעוברים ושבים לא של רושם ולא של כותב, וגם אינו מתכוין שיצלם אותו ולא ניחא ביה, היינו לא אכיפת ליה וכמ”ש הביה”ל (סי’ שכ סעי’ יח), לפי שהוא לתומו מתכוין להלך, ולא מעלה ולא מוריד הצילום. וכיון שהוא לא מתקיים, וגם הוא כלאחר יד, הוי פס”ר בתרי דרבנן שכתב השער הציון (סי’ שטז סק”ה), ובשער הציון (סי’ שטז ס”ק יח), וא”כ אף שהוא פס”ר יש להקל.
  • ע”פ דברי הרשב”א בחידושיו לשבת (קז.) שלמד מהירושלמי שמותר לנעול את דלת הבית אע”פ שיש בו צבי שניצוד בו, ולא דמי למ”ש בגמ’ דמודה ר”ש בפסיק רישא, דשאני הכא נעילת הדלת היא בדרך כלל פעולה המותרת, ויש כאן ב’ עניינים נפרדים ולא דמי לפוסק ראש הבהמה דבכרח יבגיע האיסור, וכפי שהסביר הישועות יעקב (סי’ שטז סק”ה).

וכן העלה לדינא בנושא המצלמות מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל בספרו חזון עובדיה ח”ו (עמ’ קנא), ועיי”ש שהסתייע לדבריו בשם סופרים וספרים, וכ”כ הגרש”ז אויערבאך בשלחן שלמה (סי’ שמ או’ יב).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש