חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נרות נשמה

חייל שנפל בקרב וגופתו נלקחה בשבי מתי קרוביו צריכים לנהוג אבלות / אנינות

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

בצער רב התבשרתי שאחי הקטן והאהוב נפל אתמול במעבר ארז, בטבח שעשו מחבלי החמס שם ביום שמחת תורה. בתיעודים שהגיעו משם רואים בבירור שהוא נהרג, וגם חיללו את גופו באופן מזעזע. אבל גופתו לא נמצאה וככל הראה נלקחה בשבי חמס.

השאלה מה קורה עם דיני אבלות עכשיו? מה מותר ומה אסור? מה עלינו לעשות?

תודה

תשובה

שלום לך אח יקר ואהוב

ליבי איתך בשעתך הקשה

ליבו הפועם והרחום של כל עם ישראל איתך ועם משפחתך

מחזקים אותך ואוהבים אותך, ומעומק הלב משתתפים איתך בצערך העמוק ובצער המשפחה.

חשוב שתדע שאחיך הצעיר שנפל במילוי תפקידו במעבר ארז, נחשב כהרוג מלכות, ומקומו בגן עדן במקום גבוה מאוד, כי הרוגי מלכות אין כל אדם יכול לעמוד במחיצתן.

לעניין שאלתך,

ככל שהגופה מוחזקת בידי החמס ולא נמסרה למדינת ישראל, מבחינת ההלכה עדיין אינכם צריכים לנהוג בדיני אבלות או אנינות.

רק מהרגע שתימסר הגופה לידי מדינת ישראל, ויוטל עליכם להתעסק בענייני הקבורה, יתחילו דיני אנינות עד שעת הקבורה, ולאחר הקבורה יתחילו דיני אבלות למשך שבעה ימים.

לחילופין, אם חלילה לבסוף לא תימסר הגופה לישראל לקבורה, מהרגע בו יתייאשו מלקבל את הגופה לקבורה בישראל יתחילו דיני אבלות.

בכל מקרה אם המידע על המוות הינו וודאי, ניתן כבר כעת לומר קדיש, ולעשות כל מעשה טוב לעילוי נשמתו.

עיקרי דיני אנינות בקצרה הינם: לא לאכול בשר ולשתות יין, לא לקיים יחסי אישות, לא להתפלל ולברך ופטור מהמצוות, דינים אלו הם – מהחזרת הגופה ועד הקבורה.

עיקרי דיני אבלות בקצרה הינם: לא להתרחץ, לא ללכת לעבודה, לא לקיים יחסי אישות, לא ללבוש נעלי עור, לא להסתפר / להתגלח, לא לקצוץ ציפורנים. – דינים אלו הם – מרגע הקבורה ועד היום השביעי לקבורה בבוקר כשקמים מהשבעה.

בברכה לבשורות טובות

ישועות ונחמות

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

חייל שנפל בקרב וגופתו נלקחה בשבי מתי קרוביו צריכים לנהוג אבלות / אנינות

כתב הרא”ש במסכת מועד קטן פרק ג סימן נ”ה שכל מי שמת בשבי, ולא ניתנה גופתו לקבורה, לא חלים על הקרובים דיני אנינות ולא דיני אבלות. כן כתב גם המרדכי שם סימן תתצ”ח.

זה לשון הרא”ש שם: והורה ר”י ז”ל על יהודי אחד שתפסו המושל ומת בתפיסה ולא נתנו המושל לקבור ונתעכב ימים רבים דאין אנינות חלה על הקרובים דלא קרינא ביה מי שמתו מוטל לפניו כיון שאין עליהם לקוברו, ע”כ.

אולם אם חלילה הגיעו הקרובים למסקנה שהגופה לא תימסר לידיהם ונתייאשו מלקברו, חלים עליהם דיני אבלות. כפי שהמשיך וכתב שם הרא”ש בזה”ל:

ומ”מ לא נדמיהו לנתייאשו מלקוברו שיחול עליהם אבילות מעתה כמו בהרוגי ביתר דהתם נתייאשו מלקוברן בכח מלכות. וכן בדביתהו דר”א בר”ש (ב”מ דף פד ב) כיון שלא היה עומד לקבור חלה עלי’ אבילות דסתימת הארון הוי כמו סתימת הגולל. אבל בנדון זה לא נתייאשו לגמרי לקוברו והיו מקוים בישועת השם שיערה ממרום רוח המושל לתתו לקבורה בדמים מועטים הלכך אבילות לא חלה על הקרובים. ואוננים לא הוו להו כיון דאין יכולין להתעסק בקבורתו.

כדברי הרא”ש הללו פסק השולחן ערוך להלכה יו”ד סימן שמ”א סעיף ד’ בזה”ל: מי שמת בתפיסה, ולא ניתן לקבורה, לא חל על הקרובים אנינות, וגם אבילות לא חל עליהם,  כיון שלא נתייאשו מלקברו. וכן אם קרובי המת בתפיסה, אין אנינות חל עליהם. וכן מי שנהרג בדרך או גררתו חיה או שטפו נהר, ולא נתייאשו מלקברו, אין על הקרובים לא דין אנינות ולא דין אבילות, ומונים לו שבעה ושלשים מיום שנתייאשו מלקברו, ע”כ.

חייל שנפל בעת מילוי תפקידו בצבא ההגנה לישראל נחשב כהרוג מלכות

בגמרא בפסחים דף נ’. מסופר על רב יוסף בריה דרבי יהושע בן לוי שחלה ומת מוות קליני ונשמתו עלתה למעלה וחזרה לגופו, ולאחר שהבריא שאל אותו אביו מה ראית למעלה? אמר לו עולם הפוך ראיתי, עליונים למטה ותחתונים למעלה. ואמר עוד שמעתי שהיו אומרים הרוגי מלכות אין אדם יכול לעמוד במחיצתן? וביארה הגמרא שהרוגי מלכות אינם דווקא רבי עקיבא וחביריו התנאים הקדושים שמתו על קידוש ה’, אלא גם הרוגי לוד שמתו ונטבחו בגלל היותם יהודים.

מדברי הגמרא הללו למדים אנו כי כל מי שמת בגלל היותו יהודי נחשב כהרוג מלכות, עליו נאמר שאין כל אדם יכול לעמוד במחיצתו.

ועיין בזה עוד בשו”ת משנה הלכות חלק ט”ז סימן קכ”א, שם נשאל על דבר יהודי מומר המחלל שבת בפרהסיא שנהרג בסקאדים שנורו מעיראק במלחמת המפרץ, והשיב כי דינו כהרוג מלכות, שלמרות היותו מומר, אין אדם יכול לעמוד במחיצתו, וזאת אף אם לא שב בתשובה לפני מותו. בקישור זה תוכל למצוא הרחבה בעניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש