חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב יוסף חי סימן טוב משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

כבוד הרב,

בהתקרב שבת שירה, פרשת בשלח, ברצוני לברר 3 פרטים אודות המנהג להניח פירורי לחם לציפורים בשבת שירה.

  1. האם יש מקור למנהג?
  2. האם מותר להניח את המזונות לציפורים בשבת עצמה?
  3. מה טעם המנהג?

תשובה

שלום וברכה!

  1. ידוע שכן מנהג העולם להניח מזונות לציפורים בשבת פרשת בשלח, שבת שירה, ומנהג זה מוזכר כבר במגן אברהם (או”ח סי’ שכ”ד), והב”ח (או”ח סי’ ר”ח) כתב, שיש נוהגין לאכול חיטים בשבת פרשת בשלח. ובספר עוללות אפרים נתן רמז לדבר: “בשלח” ר”ת ב‘שבת ש‘ירה ל‘עופות ח‘יטים, [או, במקום לעופות: לאכול].
  2. אכן הפוסקים דנו אם מותר בשבת עצמה להניח מזונות לפני הציפורים, המשנה ברורה (סי’ שכ”ד ס”ק ל”א) מצטרף לשיטת המגן אברהם לאסור. אך מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל בספרו חזון עובדיה (שבת ח”ד עמ’ רע”א), העלה שהנוהגים כן יש להם על מה שיסמוכו.

והנה יש עצה טובה ונפלאה לצאת ידי חובת כל השיטות: תניח מערב שבת חיטים/פירורי לחם בקערה מכוסה בצלחת על החלון או במרפסת, ולמחרת בשב”ק  תסיר את הכיסוי מעל הקדירה על דעת להשתמש בו, וכן אנו נוהגים בל”נ ובעזהשי”ת.

  1. בחיבורי אשכול יוסף על התורה (פרשת בשלח), הבאתי 7 טעמים למנהג הנחת מזונות לציפורים בשבת שירה, ראה שם בארוכה, והטעם העיקרי הוא, זכר לנס שהציפורים אכלו את המן שהותירו דתן ואבירם בשבת, להכחיש את דברי משה רבינו שבשבת לא ירד, וגם כדי ליתן לציפורים שכרן, בשבת זו שבה אנו קוראים את פרשת המן.

 

 

מקורות

ע”פ מה שאמרו רבותינו במדרש (עי’ רש”י ט”ז כ’), שדתן ואבירם פיזרו מהמן שבידיהם על פני המדבר בליל שבת, כדי להכחיש את דברי משה רבינו שאמר שבשבת לא ירד מן, כמאמר הכתוב “וביום השביעי שבת לא יהיה בו” (שמות ט”ז), ובאו הציפורים ואכלוהו, וזה מה שנאמר “ויהי ביום השביעי יצאו מן העם ללקוט ולא מצאו”, שיצאו אותם רשעים להוכיח ולהוודע שגם בשבת ירד מן, אך לא מצאו, כי אכלום כבר הציפורים טרם בואם. ועל זה נאמר (ט”ז, כ”ח) “עד אנה מאנתם לשמור מצוותי ותורתי”. ולזכר נס זה נהגו בשבת שירה שקוראים בה בפרשת המן, ליתן לציפורים ולעופות חיטים, וכן מניחים לפניהם חיטים כתמורה על מעשיהם. ומתוך פירוש זה, רואים גם שורש למידת הכרת הטוב, וידוע המעשה עם הגה”צ רבי אליהו לופיאן זצ”ל שהשקה חלב לחתולה ששהתה בישיבתו, וביאר לבני הישיבה שנהג כן מדין הכרת הטוב, לפי שהביאוה לישיבה שתאכל ותמגר את העכברים שהיו באותה עת בישיבה. וכאמור, ראה עוד באריכות עוד טעמים נפלאים בדבר, בספר אשכול יוסף על התורה פרשת בשלח.

2 תגובות

  1. לכאורה צ”ע דממילא כתוב בתורה שאם היו משאירים מהמן ליום המחרת היה מתליע, א”כ למה היו צריכות הצפרים לאכול זאת?

    1. לכבוד מר משה היקר!

      אודות שאלתך הנפלאה:

      לכאורה צ”ע דממילא כתוב בתורה שאם היו משאירים מהמן ליום המחרת היה מתליע, א”כ למה היו צריכות הצפרים לאכול זאת?

      הנני להשיבך כדלהלן:

      ראשית, יתכן שהבטחת הנס שנאמרה שהמן יתליע, זה רק ממה שיותירו לאכול ממנו למחרת, כמפורש בפסוקים. אבל לא מי שיותירו מהמן לדבר אחר, כמו במקרה הזה שדתן ואבירם הותירו מהמן, לא כדי לאוכלו, אלא רק להוכיח לעם שיורד מן גם בשבת, היפך דברי משה רבינו.

      בנוסף, הגם שמסברא נראה יותר, שבכל מקרה יתליע מהמן שיותירו, לאיזה סיבה שתהיה. מ”מ ברור שהיה כאן תועלת ונס גדול במה שהציפורים אכלו את המן, כי אפילו אם היה המן מתליע, עדיין היה רושם לקיום המן בשדה ביום השבת, ומאחר והחשש היה מפני אותם שיצאו בשבת בניגוד לציווי ה’, וגם הוציאו עמהם כלים, ובכך חיללו את השבת, מהם החשש שגם כשיראו מן שהתליע, יאמרו שירד הוא בשבת והתליע, ולא כפי שאמר משה בשם ה’, שלא ירד מן בשבת כלל. כך, שע”י שהציפורים אכלו וחיסלו את המן לגמרי, כשיצאו העם ללקוט, לא ראו כלום, ובכך לא התחלל שם ה’.

      זאת ועוד, הנה דתן ואבירם פזרו ממנת המן של שבת, וא”כ אינו עתיד להבאיש אלא רק בבוקרו של יום ראשון, וכמ”ש בספר טעמי המנהגים (ליקוטים סי’ צ”ח), שדתן ואבירם פזרו מן המן שבידיהם על פני המדבר בליל שבת, והציפורים הקדימו ואכלו מקודם בואם של העם ללקוט.

      בברכת אך טוב וחסד כל הימים, שפע ברכה והצלחה

      יוסף חי סימן טוב

      בהמ”ד לדיינות “ברכת אברהם”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש