חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פקידי בנק עסקה - חתימה של חוזה הסכם

איך כותבים צוואה שיהיה לה תוקף על פי התורה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב,

רציתי לשאול, איך כותבים צוואה שתקפה על פי ההלכה?

האם יש לך תבנית טופס?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה,

אכן חשוב מאוד לוודא שלצוואה יהיה תוקף על פי ההלכה, היות וצוואות שנערכות על ידי עורכי דין על פי הרוב אין להם תוקף כלל על פי ההלכה, והנוטל על פי צוואה כזו, נחשב הוא כגוזל את היורשים על פי דין התורה.

אצרף לך בשמחה טופס צוואה על פי ההלכה, אולם עליך לדעת שלא מומלץ לקחת טופס ולמלאות אותו באופן עצמאי, כי על פי הרוב יש צורך בהתאמת פרטים מיוחדים לכל מקרה ומקרה, בהתאם לרכוש של המוריש ובהתאם לצורת ואופן החלוקה שהוא מעוניין לתת למוטבים השונים, ובשינוי קטן הצוואה עלולה להתבטל מכל מיני סיבות.

כמו כן ישנם צוואות המתאימות לבני זוג שעורכים צוואה יחד, ויש צוואות המתאימות לאדם יחד שאיננו נשוי, ועוד כמה שינויים לפי האדם והרכוש.

באופן כללי הכללים הנדרשים לצוואה על פי ההלכה הן כדלהלן:

  • שהלשון הכתוב בצוואה יהיה לשון מתנה מחיים קודם המוות.
  • שיופיעו בצוואה קניינים המועילים להקנות את כל הכסף והנכסים והמטלטלין שהוא נותן למוטבים בצוואה.
  • שתהא התייחסות של נתינה גם על הכסף והנכסים שיקנה מיום כתיבת הצוואה ואילך.
  • שהמתנה תהיה מתנה גלויה ולא נסתרת.
  • שתהא הצוואה בפני שני עדים כשרים, או בכתב ידו של המוריש.
  • שלא יהיה ספק על צלילות דעתו של המצווה.
  • ראוי להשאיר סכום סמלי לירושה על פי דין התורה, הואיל ואין ראוי להעביר נחלה לגמרי מן היורשים על פי דין התורה.

כמובן ראוי ונכון גם שתהיה הצוואה תקפה ומקובלת על פי החוק, הואיל וכאשר אין תוקף לצוואה על פי החוק, הצוואה עלולה להתבטל אם מישהו מהיורשים יפנה לערכאות. אכן כמעט בכל המקרים מכבדים בתי המשפט צוואות התקפות על פי ההלכה. אולם מנגד ברוב המקרים צוואות התקפות על פי החוק אינם תקפים על פי ההלכה.

בברכת הצלחה ואריכות ימים

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

על מנת ליתן לצוואה תוקף על פי דין התורה יש צורך להקפיד על כמה וכמה הלכות, להלן אכתוב את העיקריים שבהם:

שתהא הצוואה מתנה מחיים

הכלל הראשון בצוואה הוא להקפיד שתהא כתובה בלשון מתנה ולא בלשון ירושה, הואיל ועל פי ההלכה האדם איננו יכול לקבוע מי הם יורשיו כי התורה קובעת מי הם היורשים, והאדם יכול רק לקבוע למי הוא נותן את רכושו במתנה בחייו, כפי שפסק השו”ע חו”מ סימן רפ”א.

על מנת שיהיה תוקף למתנה, יש צורך שהמתנה תהיה מחיים קודם המוות, הואיל ועל פי דין התורה, לאחר מיתתו של האדם איננו יכול להקנות את רכושו לאדם אחר, ולאחר מיתתו הממון כבר של היורשים.

ועל פי דין התורה האדם אינו יכול לקבוע מי יהיו היורשים שלו, הואיל והתורה היא זו שקובעת אותן. ואף אם יעשה תנאי הרי התנאי בטל, הואיל והוא מתנה לעקור דבר מן התורה שהוא בטל אף בדבר שבממון. כפי שפסק השו”ע בחושן המשפט סימן רפ”א סעיף א’ ואילך, שכתב בזה”ל: אין אדם יכול להוריש מי שאינו ראוי ליורשו ולא לעקור הירושה מהיורש בין שציווה והוא בריא בין שהיה שכיב מרע, בין על פה בין בכתב.

כך גם מבואר בדברי המהרי”ק סימן ח’, הביאו הרמ”א להלכה בסימן רפ”א סעיף ד’, שלא ניתן לעקור ירושה מהבכור ואף אין לילך אחר המנהג נגד דיני התורה.

לפיכך יש צורך להקנות בצוואה את הרכוש במתנת בריא מחיים וקודם המוות.

לבצע קניינים המועילים למתנה 

הואיל ועל פי ההלכה צוואה היא מתנת בריא, לכן יש צורך לכתוב בצוואה קנייני מתנה, שיועילו ליתן את הרכוש בקניין בחיי המצווה. הקניינים החזקים ביותר בצוואה הם: קניין סודר, סיטומתא, ואודיתא.

הואיל וצריך לעשות קניינים גם לקרקעות, גם למטלטלין וגם לכספים, לכן צריך לעשות את כל הקניינים ולכתוב שלכל דבר יהיה קניינו המועיל על פי דין התורה.

להשאיר בצוואה אפשרות חזרת הנותן מהמתנה

אכן כיון שצוואה היא מתנה מחיים, יש צורך למצוא את הדרך הנכונה שתאפשר למצווה לחזור בו מן המתנה אם ירצה, ובנוסף לאפשר למצווה, את האפשרות השימוש בנכסיו בחייו קודם המוות.

לשם כך יש צורך לדחות את מועד המתנה בפועל שתהיה סמוך ככל האפשר למועד המיתה. אלא שלא ניתן להפריד בין רגע הקניין לרגע חלות המתנה משום חסרון “כלתה קניינו”, לכן בא הפיתרון מהיום ולאחר מיתה או מהיום ושעה אחת קודם המיתה.

אולם כפי המבואר בשו”ע סימן רנ”ז, ובגמרא בב”ב דף קל”ו. מהיום ולאחר מיתה, הוא גוף מהיום ופירות לאחר מיתה.

לכן צריך למצוא פתרון כיצד יוכל לחזור בו מנתינת הגוף או לאפשר לעצמו את האפשרות למכור את הגוף לאדם אחר.

האפשרות לכך נמצאה על ידי הוספת תנאי, אם לא אחזור בי, כפי המבואר בשו”ע חו”מ סימן רנ”ז סעיף ו’.

להתייחס בצוואה לכספים ונכסים שיתווספו לאחר כתיבת הצוואה

עדיין ישנה בעיה גדולה, כיצד יקנה המצווה את רכושו שיצבור לאחר כתיבת הצוואה, כיצד יקנה אותם למוטבים בצוואה, וכי נדרוש מהמצווה לכתוב צוואה בכל שנה?

לשם כך ישנו פתרון יחיד והוא המכונה “תקנת חכמי ספרד”, כפי המבואר בשו”ע חו”מ סימן ר”ז.

פתרון זה ניתן לעשותו בשני דרכים: 1. להודות על חוב למוטבים שימחק בתשלום היורשים למוטבים, 2. להודות על חוב שהיקפו יתברר לפי הנכסים והכספים הנוספים שיהיו לנותן רגע אחד לפני מיתתו.

להשאיר רכוש שיפול ליורשים על פי דין התורה

היות ומבואר בשו”ע חו”מ סימן רפ”ב שישנו עניין שלא להעביר את הירושה מהיורשים על פי דין התורה, למרות שאין זה מעכב אלא זהו רק עניין, והמעביר מוגדר כמי שאין רוח חכמים נוחה הימנו.

לכן חשוב להשאיר חלק מהרכוש שאינו ניתן במתנה מחיים ונופל לפני היורשים על פי דין התורה. אמנם אין צורך להשאיר סכום גדול, אלא אפילו סכום סמלי וחשוב שבו יקויים דין ירושה על פי דין התורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש