חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פרחים

אשה שהתאלמנה מבעלה הראשון והתגרשה מבעלה השני האם נחשבת גרושה או אלמנה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

רציתי לשאול, האם אשה נחשבת לאלמנה גם אחרי שמקבלת גט מבעלה השני?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

חשוב להבין לאיזה עניין כוונתך בשאלה אם היא נחשבת לאלמנה, הואיל ומבחינה הלכתית בכל האיסורים שאסורה האלמנה אסורה גם הגרושה, לכן גם בכתובת אישה שהיא אלמנה וגרושה, ניתן לכתוב רק הגרושה או מתרכתא שפירושו גרושה.

אם כוונתך רק לעניין האם ניתן לקרוא לה גרושה ולא אלמנה, אין מניעה לקרוא לה גרושה.

אך לעניין איסור נישואין לכהן, חשוב לדעת כי אשה שבעלה מת מכל סיבה שהיא, נחשבת לאלמנה, ואסורה להינשא לכהן גדול, אולם מותרת להנשא לכהן רגיל. ואילו כעת לאחר שהתגרשה מבעלה השני נאסרת להינשא לכל כהן הואיל וגרושה אסורה לכהן.

ולעניין אבלות על בעלה הראשון, כתבו הפוסקים שלאחר שנישאת לאדם אחר איננה מתאבלת על בעלה הראשון כלל, כי הנישואין השניים מפקיעים את הקירבה לבעל הראשון.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בתורה נאמר ויקרא פרק כ”א פסוקים י”ג – ט”ו, והוא אשה בבתוליה יקח, אלמנה וגרושה וחללה זונה את אלה לא יקח אי אם בתולה מעמיו יקח אשה.

ציווי זה נאמר לגבי כהן גדול, שאסור בנישואין עם אלמנה ומותר בבתולה בלבד.

אכן כל כהן שאינו כהן גדול מותר באלמנה ואסור רק בגרושה, כפי שאמרה התורה שם, ויקרא כ”א פסוקים ז’ – ח’, אשה זונה וחללה לא יקחו ואשה גרושה מאשה לא יקחו.

וכן פסק השו”ע להלכה באבן העזר סימן ו’ סעיף א’, ואיסור אלמנה או גרושה איננו פוקע עם נישואיה האשה לאדם אחר.

 

לעניין אבלות, הנה למרות שאשה מתאבלת על בעלה עד שלושים יום, כדין שאר קרובים, מ”מ בליקוט עצמות מחוייבים הקרובים להתאבל יום אחד, וכן בנתייאשו מלקוברו ומצאו אח”כ את גופתו, מתאבלים כדין ליקוט עצמות, אף לאחר ל’ יום.

אכן בפתחי תשובה על השו”ע יורה דעה סימן ת”ג ס”ק ב’, הביא לדברי החתם סופר בתשובה סימן שנ”ה שכתב שאשה שמת בעלה ונשא לאחר ואח”כ ליקטו את עצמות בעלה הראשון איננה מחויבת להתאבל ביום ליקוט העצמות. ואפילו גוף האבלות אינה מתאבלת לאחר שנישאה. והיינו טעמא הואיל דנישואין שניים מפקיעים קורבת הראשון לגמרי, וממילא שאינה ראויה להראות אבלות על בעלה הראשון בפני בעלה השני ודרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

ולעניין כיצד לכתוב בכתובה לאשה שנשאת והיא גם גרושה וגם אלמנה, כתבו הפוסקים שניתן לכתוב לה אך ורק מתרכתא, כלומר גרושה, הואיל ולכל מי שאלמנה אסורה להינשא אסורה גם הגרושה. כפי שכתב הבית שמואל אבן העזר סימן ס”ו ס”ק כ”ה, דאפי’ אם היא גרושה ואלמנה כותבים מתרכתא להודיע דהיא אסורה לכהן. וכ”כ שם החלקת מחוקק.

 

אך לעניין שם גרושה או אלמנה, אינו נושא הלכתי, ואין מניעה לקרוא לאשה בשם גרושה, הואיל ובכל מה שאסור האלמנה אסורה גם הגרושה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש