חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אדם מחזיק תיק

אדם נכבד שמצא אבדה ואינו לפי כבודו להתעסק בה

הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

אני עורך דין במקצועי והנני מקפיד על הופעה מכובדת, במסגרת ההליכה היומית בטיילת לצד השכונה, נתקל אני לפעמים, בחפצים אבודים, דוגמת כדור משחקים או תלת אופן וכדו’. אינני מרגיש בנוח לסחוב אותם איתי, לא מצד נוחות הצעידה ולא מצד מעמדי האישי. עקרונית אני אפי’ מוכן לשלם לבעל האבדה את עלות האבדה, בכדי שיוותר לי על השבת האבדה. האם מבחינת ההלכה מחוייב אני לטפל באבדה.

 

תשובה:

ככל שגם אם חפץ זה היה שייך לך, מפאת כבודך לא הייתה טורח להרימו ולשאתו עמך לביתך, אינך חייב בקיום מצוות השבת אבדה זו לאחרים. אולם ככל שאם היה החפץ שלך הייתה מרימו ומוחל על כבודך, מחוייב אתה לנהוג כך גם כלפי חפצים מציאה שאינם שלך.

מקורות:

בגמרא בבא מציעא דף ל’. תנו רבנן והתעלמת  פעמים שאתה מתעלם ופעמים שאי אתה מתעלם. הא כיצד, היה כהן והמציאה בבית הקברות, או שהיה זקן ואינה לפי כבודו, הרי אתה מתעלם.

כן פסק השולחן ערוך בחושן המשפט סימן רס”ג סעיף א’, מצא שק או קופה, אם היה חכם או זקן מכובד שאין דרכו ליטול כלים אלו בידו, אינו חייב ליטפל בהם. ואומדים דעתו, אילו היו שלו אם היה מחזירן לעצמו, כך חייב להחזיר של חברו, ואם לא היה מוחל על כבודו אפילו היו שלו, כך בשל חבירו אינו חייב להחזיר.

לפיכך בנידון השאלה, לא מוטל להשיב אבידה על מי שאיננו לפי כבודו לטרוח בהשבת האבידה, אילו לא היה מרימה וטורח לקחתה אף אם הייתה שלו.

שאלה:

אני עורך דין במקצועי והנני מקפיד על הופעה מכובדת, במסגרת ההליכה היומית בטיילת לצד השכונה, נתקל אני לפעמים, בחפצים אבודים, דוגמת כדור משחקים או תלת אופן וכדו’. אינני מרגיש בנוח לסחוב אותם איתי, לא מצד נוחות הצעידה ולא מצד מעמדי האישי. עקרונית אני אפי’ מוכן לשלם לבעל האבדה את עלות האבדה, בכדי שיוותר לי על השבת האבדה. האם מבחינת ההלכה מחוייב אני לטפל באבדה.

 

תשובה:

ככל שגם אם חפץ זה היה שייך לך, מפאת כבודך לא הייתה טורח להרימו ולשאתו עמך לביתך, אינך חייב בקיום מצוות השבת אבדה זו לאחרים. אולם ככל שאם היה החפץ שלך הייתה מרימו ומוחל על כבודך, מחוייב אתה לנהוג כך גם כלפי חפצים מציאה שאינם שלך.

מקורות:

בגמרא בבא מציעא דף ל’. תנו רבנן והתעלמת  פעמים שאתה מתעלם ופעמים שאי אתה מתעלם. הא כיצד, היה כהן והמציאה בבית הקברות, או שהיה זקן ואינה לפי כבודו, הרי אתה מתעלם.

כן פסק השולחן ערוך בחושן המשפט סימן רס”ג סעיף א’, מצא שק או קופה, אם היה חכם או זקן מכובד שאין דרכו ליטול כלים אלו בידו, אינו חייב ליטפל בהם. ואומדים דעתו, אילו היו שלו אם היה מחזירן לעצמו, כך חייב להחזיר של חברו, ואם לא היה מוחל על כבודו אפילו היו שלו, כך בשל חבירו אינו חייב להחזיר.

לפיכך בנידון השאלה, לא מוטל להשיב אבידה על מי שאיננו לפי כבודו לטרוח בהשבת האבידה, אילו לא היה מרימה וטורח לקחתה אף אם הייתה שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש