חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: ארגנטינה

שאלה:

אתמול לאחר יציאתי מבית המדרש הבחנתי בשטר כסף בכיס חליפתי, ככל הנראה אדם אחר התבלבל וחשב שהחליפה היא שלו, והניח בה את הכסף. האם מוטל עלי לקיים מצוות השבת אבדה ולהכריז. אציין כי אין בכסף סימן.

 

תשובה:

מאחר והכסף לא אבד מהבעלים אלא הונח על ידם בטעות במקום אחר, לפיכך לא התייאשו הבעלים ועליך להכריז על האבדה ולנסות לאתר את בעל הכסף. למרות שאין סימן בכסף, מכל מקום יש סימן לפי מקום הנחת האבדה.

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בב”מ כ”א. מבואר כי המוצא מעות מפוזרות, הרי אלו שלו. כן פסק השולחן ערוך בחו”מ סימן רס”ב סעיף ו’. אולם בדברי הגמרא והשולחן ערוך התבאר כי טעם הדין הוא, משום שהאדם ממשמש בכיסו בכל שעה ובוודאי שם ליבו לנפילתן, והתייאש כי אין בהם סימן.

הואיל וכן, הרי שבכל מקום בו לא שם האדם ליבו לנפילת המעות מכיסו, המוצאם חייב להשיבם. לפיכך בנידון השאלה שהניח המאבד את כספו בכיס החליפה והיה סבור שהניחו בכיס חליפתו, אין המאבד שם לב לאיבודם ועל המוצאם להשיבם לבעליהם.

 

בנוסף, מבואר בסמ”ע ס”ק י”ג, כי סיבת הדבר שבמעות אין המקום סימן, משום שהמעות נפלו מכיסו של האדם לפיכך לא נתן ליבו לדעת היכן נפלו. הואיל וכך הרי בנידון שלפנינו שהמאבד הניחם בכיס חליפתו בוודאי המקום מהווה סימן, ולפיכך גם לאחר ששם ליבו לאבדה לא מתייאש, ועל המוצא מוטל להכריז ולקיים מצוות השבת אבדה. כן העלה גם בספר השבת אבדה כהלכתה פרק ז’ הלכה ט’.

שאלה:

אתמול לאחר יציאתי מבית המדרש הבחנתי בשטר כסף בכיס חליפתי, ככל הנראה אדם אחר התבלבל וחשב שהחליפה היא שלו, והניח בה את הכסף. האם מוטל עלי לקיים מצוות השבת אבדה ולהכריז. אציין כי אין בכסף סימן.

 

תשובה:

מאחר והכסף לא אבד מהבעלים אלא הונח על ידם בטעות במקום אחר, לפיכך לא התייאשו הבעלים ועליך להכריז על האבדה ולנסות לאתר את בעל הכסף. למרות שאין סימן בכסף, מכל מקום יש סימן לפי מקום הנחת האבדה.

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בב”מ כ”א. מבואר כי המוצא מעות מפוזרות, הרי אלו שלו. כן פסק השולחן ערוך בחו”מ סימן רס”ב סעיף ו’. אולם בדברי הגמרא והשולחן ערוך התבאר כי טעם הדין הוא, משום שהאדם ממשמש בכיסו בכל שעה ובוודאי שם ליבו לנפילתן, והתייאש כי אין בהם סימן.

הואיל וכן, הרי שבכל מקום בו לא שם האדם ליבו לנפילת המעות מכיסו, המוצאם חייב להשיבם. לפיכך בנידון השאלה שהניח המאבד את כספו בכיס החליפה והיה סבור שהניחו בכיס חליפתו, אין המאבד שם לב לאיבודם ועל המוצאם להשיבם לבעליהם.

 

בנוסף, מבואר בסמ”ע ס”ק י”ג, כי סיבת הדבר שבמעות אין המקום סימן, משום שהמעות נפלו מכיסו של האדם לפיכך לא נתן ליבו לדעת היכן נפלו. הואיל וכך הרי בנידון שלפנינו שהמאבד הניחם בכיס חליפתו בוודאי המקום מהווה סימן, ולפיכך גם לאחר ששם ליבו לאבדה לא מתייאש, ועל המוצא מוטל להכריז ולקיים מצוות השבת אבדה. כן העלה גם בספר השבת אבדה כהלכתה פרק ז’ הלכה ט’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש