חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בצלים

לווה ששה בצלים ושנים היו רקובים כמה עליו להחזיר

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

לוויתי ששה בצלים משכנה בבניין, שנים מהם נמצאו רקובים בפנים לחלוטין, זרקתי אותם ישירות לפח האשפה. השכנה בטוח לא זוכרת כמה לקחתי, האם אני חייבת להחזיר לה ששה בצלים, או ארבעה כנגד הבצלים שהיו ראויים לשימוש. 

תשובה:

מאחר ולא עלה על דעתך להתחייב להחזיר בצלים תקינים כנגד קבלת בצלים רקובים, שהרי אין הדבר מצוי כל כך שיהיו הבצלים רקובים. לפיכך התחייבותך להחזיר ששה בצלים בשעת לקיחת הבצלים, התחייבות בטעות היא, ואינך חייבת להחזיר אלא ארבעה בצלים כנגד הבצלים הראויים לשימוש.

יש להדגיש כי הדברים אמורים במקרה בו הבצלים הרקובים אינם ראויים לשימוש לרוב בני האדם ללא ספק.

 

מקורות ונימוקים:

נטילת מאכלים משכן על מנת להשתמש בהם ולהחזיר אחרים כנגדם, איננה מוגדרת מבחינת ההלכה כהשאלה, אלא כהלוואה. כשם שבהלוואה קונה הלווה את כסף ההלוואה משתמש בו כרצונו ומתחייב להחזיר כסף אחר כנגדו, כן הדבר בנטילת בצלים משכן, שהרי השימוש בהם לא משאיר אותם קיימים בעינם, אלא השימוש בהם מכלה אותם מן העולם, ובנטילתן מתחייב להחזיר אחרים כנגדם.

הואיל וכך התחייבות תשלום נטילת מוצרים משכן הינו כדין התחייבות לווה או ערב. כעין מה שכתבו הרמב”ם והשולחן ערוך להלכה חו”מ הלכות הלוואה סימן מ’ סעיף א’, המחייב עצמו בממון לאחר בלא תנאי, אף על פי שלא היה חייב לו כלום, ה”ז חייב, שהרי חייב עצמו כמו שישתעבד הערב.

אם כן בנוגע לנידון דידן, בו נמצאו חלק מן המוצרים שנטל מהשכן מקולקלים באופן שאינם ראויים לשימוש. יעויין בש”ך חו”מ סימן מ’ ס”ק א’ שם כתב כי התחייבות בטעות אינה התחייבות כשם שקניין בטעות בטל. לפיכך בנידון דידן, מאחר וללא ספק אין דעת הלווה להתחייב להחזיר בצלים כנגד בצלים רקובים שמקבל משכנו. התחייבותו להחזיר ששה בצלים בטלה, ואיננו חייב להחזיר אלא כנגד הבצלים הראויים לשימוש.

אכן שונה הדבר לגבי מוצרים שעל פי דרך הטבע מצוי שחלקם אינם ראויים לשימוש. שמאחר ומצוי הוא הדבר, מתחילה הלווה נוטלם על דעת אפשרות זו ומתחייב להחזיר כנגדם, גם אם חלקם ימצאו לא תקינים. לפיכך לדוגמא, הלווה תבנית ביצים משכן, ונמצאו שני ביצים עם נקודת דם, [בהנחה ודם זה מונע את אפשרות השימוש מעיקר הדין], עליו להחזיר לשכנו תבנית ביצים שלימה, מאחר ותופעה זו שכיחה לעיתים, ולא ניתן לומר כי על דעת כך לא התחייב להחזיר.

שאלה:

לוויתי ששה בצלים משכנה בבניין, שנים מהם נמצאו רקובים בפנים לחלוטין, זרקתי אותם ישירות לפח האשפה. השכנה בטוח לא זוכרת כמה לקחתי, האם אני חייבת להחזיר לה ששה בצלים, או ארבעה כנגד הבצלים שהיו ראויים לשימוש. 

תשובה:

מאחר ולא עלה על דעתך להתחייב להחזיר בצלים תקינים כנגד קבלת בצלים רקובים, שהרי אין הדבר מצוי כל כך שיהיו הבצלים רקובים. לפיכך התחייבותך להחזיר ששה בצלים בשעת לקיחת הבצלים, התחייבות בטעות היא, ואינך חייבת להחזיר אלא ארבעה בצלים כנגד הבצלים הראויים לשימוש.

יש להדגיש כי הדברים אמורים במקרה בו הבצלים הרקובים אינם ראויים לשימוש לרוב בני האדם ללא ספק.

 

מקורות ונימוקים:

נטילת מאכלים משכן על מנת להשתמש בהם ולהחזיר אחרים כנגדם, איננה מוגדרת מבחינת ההלכה כהשאלה, אלא כהלוואה. כשם שבהלוואה קונה הלווה את כסף ההלוואה משתמש בו כרצונו ומתחייב להחזיר כסף אחר כנגדו, כן הדבר בנטילת בצלים משכן, שהרי השימוש בהם לא משאיר אותם קיימים בעינם, אלא השימוש בהם מכלה אותם מן העולם, ובנטילתן מתחייב להחזיר אחרים כנגדם.

הואיל וכך התחייבות תשלום נטילת מוצרים משכן הינו כדין התחייבות לווה או ערב. כעין מה שכתבו הרמב”ם והשולחן ערוך להלכה חו”מ הלכות הלוואה סימן מ’ סעיף א’, המחייב עצמו בממון לאחר בלא תנאי, אף על פי שלא היה חייב לו כלום, ה”ז חייב, שהרי חייב עצמו כמו שישתעבד הערב.

אם כן בנוגע לנידון דידן, בו נמצאו חלק מן המוצרים שנטל מהשכן מקולקלים באופן שאינם ראויים לשימוש. יעויין בש”ך חו”מ סימן מ’ ס”ק א’ שם כתב כי התחייבות בטעות אינה התחייבות כשם שקניין בטעות בטל. לפיכך בנידון דידן, מאחר וללא ספק אין דעת הלווה להתחייב להחזיר בצלים כנגד בצלים רקובים שמקבל משכנו. התחייבותו להחזיר ששה בצלים בטלה, ואיננו חייב להחזיר אלא כנגד הבצלים הראויים לשימוש.

אכן שונה הדבר לגבי מוצרים שעל פי דרך הטבע מצוי שחלקם אינם ראויים לשימוש. שמאחר ומצוי הוא הדבר, מתחילה הלווה נוטלם על דעת אפשרות זו ומתחייב להחזיר כנגדם, גם אם חלקם ימצאו לא תקינים. לפיכך לדוגמא, הלווה תבנית ביצים משכן, ונמצאו שני ביצים עם נקודת דם, [בהנחה ודם זה מונע את אפשרות השימוש מעיקר הדין], עליו להחזיר לשכנו תבנית ביצים שלימה, מאחר ותופעה זו שכיחה לעיתים, ולא ניתן לומר כי על דעת כך לא התחייב להחזיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש