מקורות ונימוקים:
בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם בְּבֵ֥ית הַסֹּֽהַר: (כא) וַיְהִ֤י ה’ אֶת־יוֹסֵ֔ף וַיֵּ֥ט אֵלָ֖יו חָ֑סֶד וַיִּתֵּ֣ן חִנּ֔וֹ בְּעֵינֵ֖י שַׂ֥ר בֵּית־הַסֹּֽהַר: (כב) וַיִּתֵּ֞ן שַׂ֤ר בֵּית־הַסֹּ֙הַר֙ בְּיַד־יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת כָּל־הָ֣אֲסִירִ֔ם אֲשֶׁ֖ר בְּבֵ֣ית הַסֹּ֑הַר וְאֵ֨ת כָּל־אֲשֶׁ֤ר עֹשִׂים֙ שָׁ֔ם ה֖וּא הָיָ֥ה עֹשֶֽׂה: (כג) אֵ֣ין׀ שַׂ֣ר בֵּית־הַסֹּ֗הַר רֹאֶ֤ה אֶֽת־כָּל־מְא֙וּמָה֙ בְּיָד֔וֹ בַּאֲשֶׁ֥ר ה’ אִתּ֑וֹ וַֽאֲשֶׁר־ה֥וּא עֹשֶׂ֖ה ה’ מַצְלִֽיחַ:
מבואר בפסוקים כי למרות שיוסף הצדיק היה בבית האסורים, ה’ נתן את חינו של יוסף בעיני שר בית הסוהר, ועל כן הפקיד שר בית הסוהר את יוסף אחראי על על האסירים, וכל מה שהיה יוסף אומר היו האסירים עושים, והיה שר בית הסוהר סומך על יוסף ונותן בו אמון מוחלט עד כדי כך של היה מפקח עליו ובודק אחריו.
ובמדרש רבה מבואר ששר בית הסוהר היה ערב לו שימושו של יוסף לכן היה משחרר אותו מבית האסורים כדי שישרת אותו בביתו, יערוך את השולחנות וידיח את הכוסות.
עוד מבואר בדברי המפרשים ועיין בשפתי חכמים על פירוש רש”י בראשית פרק לט פסוק כ”ב, שליוסף היה בבית הסוהר עבדים תחתיו והוא היה אומר להם שיעשו, ועל פיו היו עושים.
ראוי לציין את דברי בעל הטורים בראשית פרק ל”ט פסוק כ’ שכתב לפרש שעשר שנים שיוסף היה בבית הסוהר היה זה על שהוציא דיבה על עשרת אחיו, ועוד שתי שנים היה בבית הסוהר על שאמר לשר המשקים כי אם זכרתני ותזכרני. לאמור כי יוסף נדרש לתקן איזה פגמים לפי דרגתו הגבוהה של יוסף הצדיק ולפיכך הוצרך להתגלגל לבית האסורים שתים עשרה שנה, ונשללה ממנו החירות וכו’.