שאלה:
מה הכוונה של הפסוק ולא יראה לך חמץ, האם הכוונה שלא לראות חמץ?
אם לא, אז מהו השורש של המילה “יראה”?
תשובה:
שאלתך יפה
הנך צודק שמוזכר בפסוק לשון ראיה, אולם אין האיסור על ראיית החמץ, שהרי לא כתבה התורה ולא תראה חמץ, אלא כתבה התורה ולא יראה, בצירי תחת היוד, דהיינו שלא יהיה קיים חמץ בכל גבולך, שעל ידי כך שלא יהיה מציאות של חמץ ברשותך תקיים את ציווי התורה ולא יראה לך חמץ בכל גבולך.
מועדים לשמחה
מקורות וציונים:
בתורה נצטווינו שמות י”ג ז’ “מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך”.
ראיית חמץ איננה אסורה, לכן מותר לראות חמץ של נכרים, ואין אסור אלא להנות ממנו באכילה או שאר הנאה.
ייראה בצירי תחת היוד, אין משמעותו שלא לראות, אלא משמעותו ציווי של יראה חמץ על ידי שלא ימצא חמץ. כפי שכתבו כל הראשונים, דוגמת הרמב”ם בספר המצוות וספר החינוך ועוד, כי בעצם רכישת וקיום החמץ ברשותו עובר האדם על בל יראה ובל ימצא, ובהעדר קיום חמץ ברשותו של האדם איננו עובר על לאו זה.