חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

שלום כבוד הרב

האם מותר להשתמש בפסח במולטי ויטמין 9 חודשים של אלטמן, לא כתוב עליו כשר לפסח.

חשוב לי להדגיש שהוא לא ראוי לאכילה, אז מה כבר יכול להיות הבעיה.

תודה וחג שמח.

תשובה:

בה:

מועדים לשמחה

מוצר זה איננו בכשרות לפסח, ואיננו בתוך קפסולה, על כן יש להמנע מלקחתו בפסח.

צדקת בדבריך שאיננו ראוי לאכילה, אכן כל חמץ שאיננו ראוי לאכילה איננו אסור מן התורה, אולם חז”ל אסרו גם חמץ שאיננו ראוי לאכילה, כאשר אוכלו, משום שבעצם אכילתו החשיבו, רק בתרופות של ממש לצורך חולה שאין בו סכנה מותר, אולם בתוספת תזונה וויטמינים אסור.

למרות האמור במידה והוויטמינים ניטלים לא רק לתוספת חיזוק, אלא על פי דרישת רופא, כגון לאשה בהיריון עם אנמיה חריפה וכדו’, ככל שאין תחליף לווטמין זה, מותר ליטלו אף בפסח.

הרבה בריאות וחג שמח

מקורות וציונים:

פסק השולחן ערוך בהלכות פסח או”ח סימן תמ”ב סעיף ד’ דבר שנתערב בו חמץ ואינו מאכל אדם כלל, או שאינו מאכל כל אדם, כגון התריאק”ה וכיוצא בו, אף על פי שמותר לקיימו אסור לאכלו עד אחר הפסח, ואף ע”פ שאין בו מן החמץ אלא כל שהוא, הרי זה אסור לאכלו.

טעם הדבר שאע”פ שאיננו מאכל אדם הוא אסור באכילה בתערובת, ביארו האחרונים שהוא משום ‘אחשביה’, כפי שכתב המשנה ברורה סימן תמ”ב ס”ק כ”א.

אכן כפי המבואר בריש סימן תס”ו לא גזרו חז”ל איסור אכילה כעין זה אלא בכל אדם, אולם בחולה אפי’ בחולה שאין בו סכנה לא גזרו.

לכן תרופות שמעורב בהם חמץ שאיננו ראוי לאכילה מותרות בפסח מן הדין, אולם ויטמינים ותוספי תזונה המיועדים לבריאים שאינם מוגדרים כחולה שאין בו סכנה אסורים בפסח.

 

חשוב לציין שלמרות שהחמץ התערב והתבטל קודם הפסח, וכבר סתם השו”ע בסימן תמ”ז סעיף ד’ בדעה ראשונה שחמץ שהתבטל קודם הפסח אינו חוזר וניעור בפסח לאסור במשהו. וכפי שציין הרמ”א בהגהתו לשו”ע בסימן תמ”ב סעיף ד’, שעל פי המבואר לקמן סימן תמ”ז סעיף ד’ בהגה שיש חולקים ומתירים אם נתבטל קודם הפסח, גם בנידון דידן שרי.

כבר תמה המשנ”ב על דבריו שאין הדברים אמורים אלא בתערובת לח בלח ולא בתערובת יבש ביבש. מלבד זאת איננו יודע אם תערובת החמץ בויטמין היא פחות משישים, והרי כו”ע מודו שבתערובת שהחמץ בה הוא פחות משישים איננו מתבטל כלל, שהרי טעם כעיקר דאורייתא.

שאלה:

שלום כבוד הרב

האם מותר להשתמש בפסח במולטי ויטמין 9 חודשים של אלטמן, לא כתוב עליו כשר לפסח.

חשוב לי להדגיש שהוא לא ראוי לאכילה, אז מה כבר יכול להיות הבעיה.

תודה וחג שמח.

תשובה:

מועדים לשמחה

מוצר זה איננו בכשרות לפסח, ואיננו בתוך קפסולה, על כן יש להמנע מלקחתו בפסח.

צדקת בדבריך שאיננו ראוי לאכילה, אכן כל חמץ שאיננו ראוי לאכילה איננו אסור מן התורה, אולם חז”ל אסרו גם חמץ שאיננו ראוי לאכילה, כאשר אוכלו, משום שבעצם אכילתו החשיבו, רק בתרופות של ממש לצורך חולה שאין בו סכנה מותר, אולם בתוספת תזונה וויטמינים אסור.

למרות האמור במידה והוויטמינים ניטלים לא רק לתוספת חיזוק, אלא על פי דרישת רופא, כגון לאשה בהיריון עם אנמיה חריפה וכדו’, ככל שאין תחליף לווטמין זה, מותר ליטלו אף בפסח.

הרבה בריאות וחג שמח

מקורות וציונים:

פסק השולחן ערוך בהלכות פסח או”ח סימן תמ”ב סעיף ד’ דבר שנתערב בו חמץ ואינו מאכל אדם כלל, או שאינו מאכל כל אדם, כגון התריאק”ה וכיוצא בו, אף על פי שמותר לקיימו אסור לאכלו עד אחר הפסח, ואף ע”פ שאין בו מן החמץ אלא כל שהוא, הרי זה אסור לאכלו.

טעם הדבר שאע”פ שאיננו מאכל אדם הוא אסור באכילה בתערובת, ביארו האחרונים שהוא משום ‘אחשביה’, כפי שכתב המשנה ברורה סימן תמ”ב ס”ק כ”א.

אכן כפי המבואר בריש סימן תס”ו לא גזרו חז”ל איסור אכילה כעין זה אלא בכל אדם, אולם בחולה אפי’ בחולה שאין בו סכנה לא גזרו.

לכן תרופות שמעורב בהם חמץ שאיננו ראוי לאכילה מותרות בפסח מן הדין, אולם ויטמינים ותוספי תזונה המיועדים לבריאים שאינם מוגדרים כחולה שאין בו סכנה אסורים בפסח.

 

חשוב לציין שלמרות שהחמץ התערב והתבטל קודם הפסח, וכבר סתם השו”ע בסימן תמ”ז סעיף ד’ בדעה ראשונה שחמץ שהתבטל קודם הפסח אינו חוזר וניעור בפסח לאסור במשהו. וכפי שציין הרמ”א בהגהתו לשו”ע בסימן תמ”ב סעיף ד’, שעל פי המבואר לקמן סימן תמ”ז סעיף ד’ בהגה שיש חולקים ומתירים אם נתבטל קודם הפסח, גם בנידון דידן שרי.

כבר תמה המשנ”ב על דבריו שאין הדברים אמורים אלא בתערובת לח בלח ולא בתערובת יבש ביבש. מלבד זאת איננו יודע אם תערובת החמץ בויטמין היא פחות משישים, והרי כו”ע מודו שבתערובת שהחמץ בה הוא פחות משישים איננו מתבטל כלל, שהרי טעם כעיקר דאורייתא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש