מקורות ונימוקים:
שינה שמו לאחר הנישואין – האם צריך כתובה חדשה
כתב בשו”ת שבט הלוי חלק ח סימן רפ”ו אות ג’ בזה”ל:
ואשר שאל דאם הוסיפו לאחר הנשואין שם לאיש או לאשה מחמת חולי או סבה אחרת אם צריך להחליף הכתובה, ובאם כן צריך להחליף, אם זה בגדר כתובה דאישתכח בה טיעותא כיון דמעיקרא לא הי’ זה פסול, וכ”ת נוטה דנקרא אישתכח בה טיעותא.
לענ”ד דבר פשוט דאין זה כתובה דאישתכח טיעותא כיון דבשעת כתיבת הכתובה נכתב בהכשר ע”י שם שהי’ מוחזק אז והכתובה כשרה, ועיין הי’ בחלקת מחוקק אה”ע סי’ קכ”ט ס”ק א’ במו”מ שלו עם תשובת המבי”ט גם בגט כה”ג, [ובדרך חומרא וסלסול אפשר לכתוב כתובה שניה], ע”כ.
אמנם ישנו חיסרון בכתיבת כתובה חדשה, כי לפעמים השם החדש עוד לא מצוי בפי הרוב, ואם יכתבו כתובה חדשה עם השם החדש, יתכן ואין זה נחשב לשמו ועלולה להיות הכתובה פסולה.
לפיכך נוהג היה הרב משאש רבה של ירושלים זצ”ל, שלא לכתוב כתובה חדשה, אלא להוסיף על שטר הכתובה הישנה שורה חדשה ולכתוב בתאריך זה וזה שינה החתן או שינתה הכלה את שמה ותחת השם הזה נקרא בשם הזה, על החתום …. כך שמעתי מפי ראב”ד ירושלים הגאון הגדול הרב ברוך שרגא שליט”א.
כתובה שזמנה מאוחר מיום הנישואין כשרה בדיעבד
לעניין הכתובה החדשה שנכתבה בשם החדש של האישה בתאריך מאוחר, בלא להזכיר את תאריך החתימה על הכתובה במועד הנישואין, יש לדון מצד כתובה שזמנה מאוחר.
ובעניין כתובה שזמנה מאוחר קיימ”ל שכתובה שזמנה מאוחר דינה כשאר שטרות שזמנן מאוחר שהם כשרים, כפי המבואר בשו”ע חו”מ סימן מ”ג סעיף י”ב.
וכן כתב הפתחי חושן חלק ט’ בקונטרס בעניני כתובה, תחת הכותרת זמן מוקדם ומאוחר בכתובה, דלעניין זמן מאוחר, דהיינו שהקנין והחתימה היו ביום שלפני יום הכתוב בכתובה, קיי”ל לגבי שט”ח המאוחר דכשר, כמבואר בחו”מ (סימן מג סעיף יב – ובכתובות דידן כתוב דאקני). ואין הבעיה אלא לזמן הקודם לתאריך הנקוב בכתובה שהוא חי עם אשה ללא כתובה.
כפי שכתב בשו”ת מנחת יצחק (ח”ו סימן קמח, עי’ להלן אות כא), לפיכך בנידון דידן שכל הזמן האישה הייתה עם כתובה, אין בעיה מצד שהתאריך בכתובה מאוחר.
הלכה למעשה בנידון השאלה
אכן מאחר ואין שטר כתובה עם זמן מאוחר כשר אלא בדיעבד אך לא לכתחילה, הרי שבנידון השאלה שלפנינו, אם הכתובה הקודמת קיימת אין צריך לכתוב כתובה חדשה, כי כפי האמור לעיל שינוי שם איננו מצריך עריכת כתובה חדשה. אולם אם הכתובה הראשונה איננה קיימת כגון שנקרעה וכדומה, יש לכתוב נוסח כתובה דאירכסא או כתובה דאישתכח בה טעותא, המזכיר את מועד הנישואין הראשון, ואת מועד כתיבת הכתובה החדשה, באופן שלא יבואו לחשוב שמועד כתיבת הכתובה החדשה הוא מועד הנישואין וההתחייבות בכתובה.