חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

אני גר בצרפת. ובתקופה הזאת הלילה מאד מאוחרת. עכשיו צאת הכוכבים ב-22.45. האם יש אפשרות להתפלל ערבית ביחידות לפני הלילה. תמיד שמעתי שכדי שיהיה אפשר להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים, חייבים להתפלל במנין. אבל ביחידות חייבים לחכות ללילה. לאחרונה חבר אמר לי שבליל שבת אפשר להתפלל ביחידות גם לפני צאת הכוכבים וגם באינטרנט ראיתי כך. רציתי לדעת האם רב עובדיה יוסף מסכים עם זה ?

תשובה

שלום וברכה לשואל היקר והנכבד,

באופנים כאלו יש היתר להתפלל ערבית בפלג המנחה ואילך, ואין חילוק בין ציבור ליחיד, ובין שבת ליום חול. ומ”מ יש לחזור ולקורא ק”ש לאחר צאת הכוכבים. וטוב ונכון לארגן מנין שיתפללו ערבית בפלג המנחה וכל המזכה את הרבים זכות הרבים תלויה בו.

 

מקורות ונימוקים:

מעיקר הדין יש להתיר בדיעבד להתפלל ערבית בפלג המנחה ואפילו ביחידות, וכמ”ש השו”ע (סי’ רלג סעיף א’), דבשעת הדחק יתפללו מפלג המנחה ולמעלה. ולא חילק בין יחיד לציבור. ואין לך שעת הדחק גדולה מזו. ובמ”ב (ס”ק יג) כתב, דכיון שהוא שעת הדחק, מותר לו להתפלל לכתחילה ערבית בשעה זו. אלא שיש לחוש משום תרתי דסתרי שכתב שם מרן.

אלא שכבר כתב מרן הב”י (סי’ רלג) שעכשיו נהגו העולם להקל ואע”ג שמתפללים מנחה לאחר פלג המנחה מתפללין ערבית ג”כ בשעה זו, ושמא בגלל שסמכו על הרא”ש ור”ת.

ובאמת שבמקרה דנן שצאת הכוכבים מאוחר כפי שכתבת, המנהג הזה שנהגו להתפלל קודם צאת הכוכבים הוא מנהג קדמון, וכבר הביא זאת הגאון בעל תרומת (סימן א’) וזה לשונו: ברוב הקהילות נוהגין, בימים ארוכים בימי הקיץ, לקרות ק”ש של ערבית, ולהתפלל תפלת ערבית, ג’ או ד’ שעות לפני צאת הכוכבים. אם יש שום ישוב או טעם למנהג זה; כי גם הרבה ת”ח עם ההמון עם במנהג זה? ועיי”ש באריכות שכתב כמה טעמים למנהג, ולא חילק בין תפילה ביחידות לבין תפילה בציבור, ובין בכל ערב ובין בערב שבת.

וגם מרן הרב עובדיה יוסף בספר הליכות עולם ח”א (פרשת ויקהל או’ ג’) כתב שהמקילין להתפלל קודם צאת הכוכבים, יש להם ע”מ שיסמוכו, ואפילו עושים תרתי דסתרי, יעו”ש בביאורים.

ומ”מ יחזרו לקרוא ק”ש בעונתה כמבואר (שם) בשו”ע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש