חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
וירוס קורונה

חיוב שנים מקרא בעיר שאין מניינים בעקבות הקורונה

הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

נתעוררה שאלה בענין שמו”ת. האם יש חיוב לקרוא שנים מקרא ואחד תרגום כשאין קריאת התורה בציבור, ונפק”מ למעשה בתקופת הקורונה. הרי לכאורה לפי מה שלמדתי בגמ’ ובקצת הפסקים כך נראה לי להציע את השאלה: בגמ’ בברכות הרי מבואר שיש ענין להשלים פרשיותיו עם הציבור, ומשמע לכאורה דדוקא כשיש ציבור הקוראים את הפרשה אזי חובה ג”כ ליחיד לקרותה ולהשלימה, משא”כ כשאין הציבור קוראים אותה. ובפרט ל פי טעמו של התרומת הדשן שהובא בב”י שיש ענין לקרוא במה שהציבור קוראים, וכן לפי הערוך השולחן שזה נלמד ממה שאומרים בתפילה”לשמוע וללמוד”, אך לפי טעמו של הלבוש שיש מצוה לקרוא כדי להיות בקי בכל התורה אז אולי חייבים לקרוא בכל אופן. והנה אני גר בארגנטינה, והשאלה שלי היא, על הצד שאין חובה לקרוא שמו”ת כשאין קריאת התורה בציבור כלל וכנ”ל, מה הדין בזמנים אלו של מגיפת הקורונה שבתי כנסיות פה עדיין סגורים) ולכאורה אף אלו שמארגנים מניינים וקוראים בתורה, שלא כדין הם עושים, כי הרי זה מסכן את הציבור רח”ל ואף המדינה כאן אינה מרשה, ואף את”ל שכדין הם עושים אולי הם לא נקראים “ציבור” לזה, כי צריכים דוקא שיקראו הפרשיות בציבור בבתי כנסיות, (אך במקומות אחרים בעולם, כמו אצלכם בארץ ישראל, הם כבר פתוחים ב”ה האם בגלל זה חל כבר חובה על הציבור אף כאן לקרוא שמו”ת. ואף את”ל שזה באמת הולך בתר קריאת התורה של ארץ ישראל, אז מה הדין כיום שאצליכם קוראים השבת פרשת קרח ואילו אצלנו קוראים שלח לך, האם אנו נגררים אחרי קריאת תושבי א”י ונצטרך לקרוא שמו”ת בפרשת קרח או שלא? אם תוכלו לענות על השאלה מאוד אשמח!

תשובה

שלום וברכה

 יש חיוב לקורא שניים מקרא ואחת תרגום גם בכהאי גוונא.

והשואל (שהוא בחו”ל) יקרא לפי סדר הפרשיות של חו”ל.

מקורות:

כלל גדול הוא בידינו, דאפושי פלוגתא לא מפישינן, והנה הובא ביתה יוסף סי’ רפ”ה פלוגתא דהראב”ן והרמב”ם וז”ל: כתוב בהגהות פרק י”ג מהלכות תפלה (שם) בשם ראב”ן (סי’ פח) דהא דאמרינן לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הציבור איירי ביחיד הדר בכרך שאין בו מנין לקרות בתורה דצריך לכוין השעה שהציבור קורין בבית הכנסת יקרא גם הוא ביחיד שנים מקרא ואחד תרגום אבל אם הוא בעיר שיש בה מנין ושומע הפרשה משליח צבור שוב אינו צריך להשלים ונדחו דבריו שם בהגהות וכן דעת הפוסקים שסתמו דבריהם וכן כתב שם הרמב”ם (הכ”ה) בהדיא וז”ל אף על פי שאדם שומע כל התורה כולה בכל שבת בציבור חייב לקרות לעצמו בכל שבוע ושבוע סדר של אותה שבת שנים מקרא ואחד תרגום.” עכ”ל. והנה אי נימא דלפי הרמב”ם במקום שאין ציבור שקורא בתורה, גם היחיד פטור מהקריאה, נמצא שמחלוקת היא קיצונית, וגם לשון הרמב”ם מורה ובא דמה שהציבור קוראים קס”ד דהיא סיבה לפטור ולא סיבה לחייב. ולכן רוח הפוסקים דמחוייב בשמו”ת גם כאשר אין הציבור קוראים.

וכל שכן דיש ציבור שקוראים בתורה כמו שכבודו כתב, ואין סברא לתלות במבנה אם הוא ביהכנ”ס אי לאו, וגם מה שכתבתם שמסכנים את הציבור וכו’ אין בזה הכרח דהרי קיימת אפשרות (אם ירצו ואם יקפידו בזה) לקיים מניינים ללא סכנה, דיכולים להתפלל בעשרה אנשים מצומצמים בשטח פתוח כאשר מכסים את פניהם במסכות וכולם רחוקים אחד מחבירו ד’ אמות, דלדעת הרופאים אין בזה סכנה ממשית (ולא כל סכנה רחוקה נחשבת סכנה עפ”י דין תורה, וכמו שכתב המג”א דאחד מיני אלף לא חשיב סכנה, ודעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל דעד חמש אחוז של סיכון לא חשיב סכנה עפ”י דין, והרי בימי קדם היו מפליגים בספינות לצורך פרנסה וגם כיום נוסעים בכלי רכב ואכמ”ל), וגם כאן בארץ ישראל בעת הסגר הגדול ביודעי קאמינא שהכהן הגדול מאחיו חכם שלום כהן שליט”א התפלל כל הזמן עם מנין בבית חתנו ברמות, וכן הגר”ח קנייבסקי שליט”א, והאדמו”ר מבעלזא שליט”א, ושאר גדולי ישראל, ואכמ”ל בכל זה. ועכ”פ גם ללא סברות אלו, רוח הראשונים כמלאכים מורה על כך שגם ללא קריאה בציבור אזלינן בתר חיוב הקריאה עפ”י תקנת חז”ל, והרי זה כמבוא”ר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש