חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

יש לי שותפות מסוימת בתחום התיירות עם יהודי שלא שומר תורה ומצוות. מה אני יכול לעשות לגבי הרווחים שלו בטיולים שהוא סוגר ליהודים ליום השבת וברווחים שלו בעבודה ביום השבת עצמו. האם הוא יכול לקחת את הכל לעצמו ובמקום זה להביא לי פרמיה בסכום דומה באמצע השבוע או אולי פתרון אחר?

תשובה:

 

שלום וברכה,

לכתחילה אין להיכנס לעסק עם מחלל שבת, משום הנאה משכר שבת ומשום מסייע לדבר עבירה.

אמנם אם כבר עשית עמו שותפות וקשה לך לפרוש או שיש בדבר הפסד כספי גדול, יש להתיר בשעת הדחק בהתקיים ב’ התנאים דלהלן:

  • ששותפך יכול להתקיים ולעשות את העסק גם בלעדך נמצא שאין אתה מסייעו בדבר.
  • באופן שהשותפות ביניכם היא רק לימות החול בלבד וימי השבת לא יהיו שייכים לך כלל לא להפסד ולא לשכר. ונכון לחתום על תנאי זה בשטר מסודר.

ובהחסיר אחד מן התנאים הללו לא יהיה ניתן לקיים את השותפות וגם לא תהיה חלילה ברכה בכסף זה ובכספים אחרים כלל בר מינן.

 

מקורות ונימוקים:

כתב בשו”ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן צא:

הנה בדבר שדחיקא ליה שעתא ורוצה להיכנס בשותפות וכו’, יש להתיר אף עם יהודי המחלל שבת באופן הנז’ בשו”ע (או”ח סי’ רמ”ה) שיהיה שותף עמו רק לימות החול לבד וימי השבתות וימי י”ט לא יהיו שייך לו כלל לא לשכר ולא להפסד, וההוצאות שהם על כל השנה או החדש כגון שכירות המקום וכדומה יכולין להחשיב לפי חשבון הימים, (אף שלכאורה יהיה לו הנאה ממה שעושה שם שותפו בשבת דאם לא היה עושה בשבת היה כל השכירות וכדומה על חשבון השותפות דהיו משלמין כל השכירות בעד הששה ימים מ”מ אין לאסור זה כיון דעכ”פ השכירות הוא על כל הימים וא”כ מתחלה לא נתחייבו מהשותפות דמי שכירות רק כפי חלק הששה ימים).

וגם דוקא אם השותף שאינו שומר שבת א”צ להשותף השומר שבת שיכול לנהל העסק בעצמו או שיש לו שותפים אחרים, דאם בלעדיו לא יוכל לנהל העסק נמצא דבזה שנשתתף עמו גרם ששותפו יחלל שבת ואף שהוא ביום שאינו שותף של ישראל אסור. עכת”ד.

ועיי”ש שההיתר שיש בשותפות עם עכו”ם שיתנו שלהעכו”ם יהיה שכר השבת ולהישראל יהיה שכר יום אחד כנגדו אין להתיר בישראל שמחלל שבת כיון שנהנה ממלאכת הישראל דעי”ז נתרצה שיהיה להשומר שבת יום אחד מימי החול. וע”ע במה שכתב בשו”ת אגרות משה ח”ג (או”ח סי’ לו).

וראה גם בשו”ת תשובות והנהגות ח”א (סימן רמג) שאע”פ שאין איסור מסייע עוברי עבירה כלל במומר כמ”ש הש”ך (יו”ד קנ”א סק”ו), מ”מ כבר כתב הדגול מרבבה (שם), שרק להפרישו מעבירה אין חיוב להש”ך, אבל לסייעו באיסור, אין היתר, ובנד”ד כמה פעמים בהמשך הזמן יציעו לו עבודה שקשור לחילול שבת, וישלח לשותפו ויעבור בלפני עור דאורייתא, שהשולח אינו רק מסייע אלא מכשילו ממש, ואם כי יש לצדד ולמצוא צדדי קולא בשעת הדחק, מ”מ לכתחילה הפרנסה באופן זה לא רצויה, וע”ז וכיוצא בזה נאמר התפלה לפרנסה “בהיתר ולא באסור” שלא נתכוון מסדר התפילה לגזל אלא לכה”ג, וכמ”ש, ומה עוד שעצם ההתחברות בעסקיו עם אדם כזה עלולה להשפיע עליו לרעה ברוחניות וגשמיות. עכת”ד. וע”ע בספר ודבר דבר לאאמו”ר שליט”א (פ”ז אות כב).

2 תגובות

  1. ואם השותף שלא שומר שבת סוגר טיול ליהודים בימי חול והטיול נערך בשבת, האם מותר לקחת את החלק של הרווח מטיול זה?

    1. שלום וברכה,
      גם אם שותפך עורך טיולים לגויים, הדבר אסור אם לא בתנאים שנתבארו בתשובה, ומשום שנהנה משכר שבת, אלא שבשל יהודים הדבר חמור שבעתיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »
פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש