חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ספרים

מכר את ספרי חברו במחיר גבוה יותר ממה שביקש ממנו המחבר

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום

התחלנו ללמוד הלכות חלה בכולל, ידיד שהוציא ספר על הלכות חלה ביקש ממני להציע את ספרו למכירה לאברכים, בשלושים שקלים לספר. רציתי לרכוש לעצמי גם ספר, לכן הצעתי את הספר למכירה בשלושים וחמישה שקלים.
חמישה ספרים נרכשו ושולמו עבורם מאה שבעים וחמישה שקלים, הוספתי עוד חמישה שקלים וקניתי את הספר השישי לעצמי. המחבר קיבל את הכסף שרצה ואני רכשתי ספר במחיר מוזל. האם נהגתי כשורה.

 

תשובה

ראשית לא נהגת כשורה, בעצם הדבר שהצעת לרוכשים את הספר במחיר גבוה יותר מכפי שהסכים המוכר למכור את ספריו, שהרי אמר שלמה המלך במשלי ‘אל תמנע טוב מבעליו’. דבר זה מקנה תרעומת מוצדקת לרוכשי הספרים עליך. דבר זה נכון גם במקרה בו שילמת למוכר את כל הכסף שקיבלת עבור הספרים.

אולם, מלבד התרעומת שישנה לרוכשי הספרים. עליך לשלם למחבר הספרים, את כל הכסף שגבית עבור מכירת ספריו, כלומר מאה שבעים וחמישה שקלים. מאחר וסכום זה גבית כשלוחו של המחבר למכור את ספריו. נוסף לזה, ככל שרכשת ספר לעצמך עליך לשלם עליו שלושים שקלים, כפי שהסכים מחבר הספר למכור את ספרו.

רק במקרה בו רכשת את הספרים מהמחבר לעצמך ומכרת אותם לאחרים, רשאי אתה ליטול את הרווח לעצמך ולמוכרם לפי שיקול דעתך, ולשלם למוכר מאה ושמונים שקלים עבור ששת הספרים שרכשת ממנו, כפי שסיכמתם ביניכם.

 

מקורות ונימוקים:

דין תרעומת במקרה כעין זה, מבואר בגמרא בתחילת פרק השוכר את האומנין בבא מציעא דף ע”ו. ונפסק להלכה בשולחן ערוך חו”מ סימן של”ב. בזה”ל, אמר לו בעל הבית, שכור לי בארבעה, והלך השליח ושכר בשלשה, אף על פי שמלאכתן שוה ארבעה אין להם אלא שלשה, שהרי קבלו על עצמם, ויש להם תרעומת על השליח. טעם הדבר התבאר בגמרא דהוא משום ‘אל תמנע טוב מבעליו’.

לעצם זכותו של המוכר בכל הכסף שהתקבל כתמורה לספריו. יעויין בדברי הגמרא בב”ק ק”ב: שם מבואר כי הנותן מעות לשלוחו לקנות לו חיטים ושינה השליח וקנה שעורים וכן כיוצ”ב, אם הרוויח השליח הרווח הוא למשלח, ואם הפסיד ההפסד הוא לשליח. אלא”כ שינה השליח במטרה לקנות את המקח לעצמו ולמשלח בשותפות, שבמקרה זה הרווח יתחלק בין שניהם מאחר והם שותפים. כך גם פסק השולחן ערוך הלכה למעשה חו”מ סימן קפ”ג סעיף ה’.

מכאן שבכל מקרה בו הרוויח השליח בעודו שליח, הרווח למשלח. לפיכך בנידון דידן, ככל שמוכר הספרים היה שליחו של המחבר, הרי שכל התשלום שהתקבל תמורת הספרים של המשלח. אלא”כ רכש השליח את הספרים לעצמו על מנת למוכרם לאחרים, שאז רשאי ליטול את התשלום שקיבל לעצמו, ולשלם למחבר רק את הסכום שהתחייב לשלם לו תמורת הספרים שרכש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »
פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש