חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

האם מותר לקשור שקית זבל בשני קשרים אחד על השני ולהשליך לאשפה. כי לגביי זה נחשב לעולם אבל עוד כמה ימים ישרפו את זה וזה לא קיימא?

 

תשובה:

אין לקשור שקית זבל בשני קשרים אף שדעתו להשליכה לאשפה, ושם יפתחו את השקיות כדי למיין את הזבל. 

 

מקורות: הנה כידוע נחלקו גדולי האחרונים בקושר קשר של קיימא אלא שאין לו צורך בקשר זה לעולם, כגון שמשליכה לאשפה, שמהרי”ל דיסקין (סי’ ה’ או’ לה) צידד בזה והביא ראיה משעיר המשתלח, יעו”ש. ודעת הגרי”ש דהוי איסור תורה לקשור שקיות אשפה בב’ קשרים הב”ד במ”ב ‘דרשו’ (סי’ שיז הע’ 4), וכן כתב בספר חוט השני ח”ב (פל”ד), ושהגרש”ז פליג.

מ”מ בנד”ד יש לחלק, כיון דלבסוף השקית תיפתח (וכיום המציאות שממיינים את הזבל ולא שורפים), וא”כ שפיר יש להסתפק אם אזלינן בתר דעתו, או בתר המציאות. ונראה פשוט דיש לאסור, כיון שאין דרכו של זה הקושר להתירו לעולם, ומה שעובדי הזבל ייפתחו לאחר זמן, אין זה מעלה ומוריד בדעת הקושר ושפיר התקיימה מחשבתו ורצונו עד אותו הזמן, ומה שייפתחו אחר זמן את השקית, אין זה מגרע. ומה גם שלא ייפתחו את הקשר אלא יקרעו את השקית.

ולא מבעיא לדעת הרמ”א (סי’ שיז ס”א) דס”ל דכל קשר שאינו של קיימא היינו שאינו עשוי להתירו ביומו לדעת קמייתא, אסור מדרבנן אפי’ הוא מעשה הדיוט, וכן נקט הביה”ל (שם ס”ד ד”ה שאינם). והכא הוי בדרך כלל יותר מיום אחד עד שיפנו עובדי העירייה את הפח אשפה הציבורי, אלא גם לדעת בתרייתא דס”ל דבעינן שבעה ימים, יש לאסור בכה”ג, משום דהוי מעשה אומן, ודעתו שיתקיים כך לעולם.

השאלה: האם מותר לקשור שקית זבל בשני קשרים אחד על השני ולהשליך לאשפה. כי לגביי זה נחשב לעולם אבל עוד כמה ימים ישרפו את זה וזה לא קיימא?

 

תשובה: אין לקשור שקית זבל בשני קשרים אף שדעתו להשליכה לאשפה, ושם יפתחו את השקיות כדי למיין את הזבל. 

 

מקורות: הנה כידוע נחלקו גדולי האחרונים בקושר קשר של קיימא אלא שאין לו צורך בקשר זה לעולם, כגון שמשליכה לאשפה, שמהרי”ל דיסקין (סי’ ה’ או’ לה) צידד בזה והביא ראיה משעיר המשתלח, יעו”ש. ודעת הגרי”ש דהוי איסור תורה לקשור שקיות אשפה בב’ קשרים הב”ד במ”ב ‘דרשו’ (סי’ שיז הע’ 4), וכן כתב בספר חוט השני ח”ב (פל”ד), ושהגרש”ז פליג.

מ”מ בנד”ד יש לחלק, כיון דלבסוף השקית תיפתח (וכיום המציאות שממיינים את הזבל ולא שורפים), וא”כ שפיר יש להסתפק אם אזלינן בתר דעתו, או בתר המציאות. ונראה פשוט דיש לאסור, כיון שאין דרכו של זה הקושר להתירו לעולם, ומה שעובדי הזבל ייפתחו לאחר זמן, אין זה מעלה ומוריד בדעת הקושר ושפיר התקיימה מחשבתו ורצונו עד אותו הזמן, ומה שייפתחו אחר זמן את השקית, אין זה מגרע. ומה גם שלא ייפתחו את הקשר אלא יקרעו את השקית.

ולא מבעיא לדעת הרמ”א (סי’ שיז ס”א) דס”ל דכל קשר שאינו של קיימא היינו שאינו עשוי להתירו ביומו לדעת קמייתא, אסור מדרבנן אפי’ הוא מעשה הדיוט, וכן נקט הביה”ל (שם ס”ד ד”ה שאינם). והכא הוי בדרך כלל יותר מיום אחד עד שיפנו עובדי העירייה את הפח אשפה הציבורי, אלא גם לדעת בתרייתא דס”ל דבעינן שבעה ימים, יש לאסור בכה”ג, משום דהוי מעשה אומן, ודעתו שיתקיים כך לעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש