חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום הרב.
האם אוכל למנות שליח שיחתום עבורי על טופס פרוזבול, בשבילי ?
האם אפשר למנות אותו בכתב ?
האם כתב באימייל [ EMAIL ] במחשב , דינו ככתב לעניין זה או שצריך לשלוח ממש מכתב בכתב יד ?
האם צריך להוסיף משהו בטופס הפרוזבול כשממנים שליח [ במידה ואפשר למנות ] ואם כן היכן בדיוק מופיע השינוי, ומהו אותו שינוי שהשליח צריך לומר או העדים וכו’.

תשובה:

שלום וברכה, שאלתך חשובה.
ניתן בהחלט למנות שליח שיחתום עבורך על שטר פרוזבול המוסר את חובותיך לבית הדין, כשם שמועיל למנות שליח שימכור עבורך את החמץ. אולם על השליח לכתוב בעצמו את הפרוזבול עבורך ואין לו יכולת למנות שליח נוסף שיעשה זאת עבורך במקומו, הואיל “ומילי לא מימסרן לשליח”.
 
למרות שניתן למנות שליח בעל פה ולתת לו הרשאה לכתיבת הפרוזבול בעל פה, ישנה עדיפות למינוי השליח בכתב, שעל ידי כך ניתנת הרשאה ברורה ומתועדת על הרשאתך ומינוי השליח לכתוב עבורך את הפרוזבול, ויש בכך יותר גמירות דעת, ויותר תוקף, ולעניין זה כתיבה באימייל דינה ככתיבה.

כאשר השליח כותב את הפרוזבול עבור המשלח, הרי עליו לרשום את פרטי המשלח ולא את פרטיו, כי בהיותו שליח הרי הוא תחת המשלח.

אפשרות נוספת היא שהשליח יכתוב נוסח מעט אחר בפרוזבול שם יוגדר הוא כשליח המוסר את חובותיו של המשלח, אולם לא כל בית דין מחזיק נוסח שטר פרוזבול לשליחים, לכן תעשה כאפשרות הראשונה.

בברכת שנה טובה ומבורכת
הרב דוד אוחיון

 
מקורות ונימוקים:
כתב השולחן ערוך בחושן המשפט סימן ס”ז סעיף י”ט, זה גופו של פרוזבול. מוסרני לכם פלוני ופלוני ופלוני הדיינים שבמקום פלוני שכל חוב שיש לי שאגבנו כל זמן שארצה, והדיינים או העדים חותמים מלמטה, ע”כ.

וכתב המהריק”ש בהגהותיו על השולחן ערוך כי מלשון מוסרני לכם הדיינים משמע שהמלווה עצמו מוסר את חובותיו לדיינים, ולא על ידי שליח. וטעם הדבר הוא משום שאין כאן מסירת שטרות אל מסירת מילי, והרי קיימ”ל בגמרא בפרק שני דקידושין כי “מילי לא מימסרן לשליח”.

לכן כתב המהריק”ש שלא מועיל שיעשה שליח פרוזבול, אלא”כ יש בידו הרשאה לכך, כפי שכתב המהריק”ש בתשובתו בספר אהלי יעקב סימן כ”ד דין ה’.

וכתב החיד”א בברכי יוסף שדעת מהריק”ש בזה כדעת המהרי”ט בסימן קכ”ז שלא ניתן לעשות שליח להקדיש כיון דהוי מילי ומילי לא מימסרן לשליח.

אולם הביא הברכי יוסף, כי דעת הרבה אחרונים כי מילי לא מימסרן לשליח היינו שאין השליח יכול למסור את שליחותו לשליח אחר, אכן השליח עצמו יכול בוודאי לכתוב פרוזבול בלא למסור שליחותו לשליח אחר.

וכן כתב הברכי יוסף להוכיח מדין ביטול חמץ, שכתבו השיבולי הלקט והאורחות חיים וכן הרשב”ץ והשו”ע להלכה שניתן לעשות ביטול חמץ על ידי שליח. והיינו אף על פי שאין החמץ של השליח המבטל את החמץ, והשליחות הוי מילי, אין בכך חיסרון של מילי לא מימסרן לשליח.

כדברים האלה העלה בשו”ת אור לציון שביעית פרק ז’ הלכה ה’, ועיין שם בהערה ה’, שהביא את הנ”ל והוסיף עוד מקורות לכך.

וכן העלה להלכה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ב’ חו”מ סימן ה’ בזה”ל:

מסקנא דדינא בהא נחיתנא ובהא סליקנא שבהיות ורבו האחרונים החולקים על מהרי”ט ומהריק”ש ביסוד דבר זה, וס”ל דבכה”ג לא שייך הכלל מילי לא ממסרן לשליח, וכ”נ מדברי הראשונים הרשב”א והריטב”א ותוס’ רי”ד, נראה דהכי נקטינן לדינא. ולכן בנ”ד מותר למלוה לעשות שליח למסור חובו לפני הדיינים, ולכתוב פרוזבול על שמו. ומה גם דאנן נקטינן דשביעית בזה”ז מדרבנן, כדעת רובא דרבוותא. ובשל סופרים שומעים להקל. ואף כי היה חכם אחד מחכמי הזמן שפקפק בזה ע”פ פסקי הראש שלו, אמרתי לית דחש להא. וכן הצעתי מדברינו אלה לפני אחד המיוחד מגדולי הדור שליט”א והסכים עמי להקל, ושכן המנהג. ע”כ. והנלע”ד כתבתי, ע”כ.

 

 

אכן ישנה עדיפות לבצע את השליחות על ידי כתיבת הרשאה שבכך ישנה גמירות דעת בהירה ומתועדת, והרי היא עדיפה, כשם שישנה עדיפות לעשות הרשאה למכירת חמץ על ידי כתיבה, למרות שמועילה גם בעל פה.

 

 

לעניין נוסח שטר הפרוזבול, אין צורך לשנות את השטר אלא השליח ימלא את הנוסח הרגיל, כאשר הוא כותב את פרטי המשלח ולא את פרטיו שלו, כי הוא מייצג את המשלח בכתיבת הפרוזבול.

אכן יש בתי דין שיש להם נוסח שטר פרוזבול מיוחד לשליחים, וזה עדיף טפי, אלא שאינו מעכב כלל כאמור. ובכל זאת צירפתי בכאן את נוסח שטר הפרוזבול המיוחד לשליח, כדלהלן:
בפנינו בית הדין החתומים מטה,
בא לפנינו _____________ ואמר לנו שהוא שליח של _____________ ששלחוהו לעשות פרוזבול.
וכך אמר לנו ___________ השליח ש____________ מוסר לנו כל חובות שיש לו שיגבם כל זמן שירצה,
כל זה נמסר לנו ביום__ לחודש אלול שנת ה’תשפ”ב  פה________ והכל שריר וקים
ולראיה באנו על החתום…..

שאלה:

שלום הרב.

האם אוכל למנות שליח שיחתום עבורי על טופס פרוזבול, בשבילי ?

האם אפשר למנות אותו בכתב ?

האם כתב באימייל [ EMAIL ] במחשב , דינו ככתב לעניין זה או שצריך לשלוח ממש מכתב בכתב יד ?

האם צריך להוסיף משהו בטופס הפרוזבול כשממנים שליח [ במידה ואפשר למנות ] ואם כן היכן בדיוק מופיע השינוי, ומהו אותו שינוי שהשליח צריך לומר או העדים וכו’.

תשובה:

שלום וברכה, שאלתך חשובה.

ניתן בהחלט למנות שליח שיחתום עבורך על שטר פרוזבול המוסר את חובותיך לבית הדין, כשם שמועיל למנות שליח שימכור עבורך את החמץ. אולם על השליח לכתוב בעצמו את הפרוזבול עבורך ואין לו יכולת למנות שליח נוסף שיעשה זאת עבורך במקומו, הואיל “ומילי לא מימסרן לשליח”.

 

למרות שניתן למנות שליח בעל פה ולתת לו הרשאה לכתיבת הפרוזבול בעל פה, ישנה עדיפות למינוי השליח בכתב, שעל ידי כך ניתנת הרשאה ברורה ומתועדת על הרשאתך ומינוי השליח לכתוב עבורך את הפרוזבול, ויש בכך יותר גמירות דעת, ויותר תוקף, ולעניין זה כתיבה באימייל דינה ככתיבה.

כאשר השליח כותב את הפרוזבול עבור המשלח, הרי עליו לרשום את פרטי המשלח ולא את פרטיו, כי בהיותו שליח הרי הוא תחת המשלח.

אפשרות נוספת היא שהשליח יכתוב נוסח מעט אחר בפרוזבול שם יוגדר הוא כשליח המוסר את חובותיו של המשלח, אולם לא כל בית דין מחזיק נוסח שטר פרוזבול לשליחים, לכן תעשה כאפשרות הראשונה.

בברכת שנה טובה ומבורכת

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

כתב השולחן ערוך בחושן המשפט סימן ס”ז סעיף י”ט, זה גופו של פרוזבול. מוסרני לכם פלוני ופלוני ופלוני הדיינים שבמקום פלוני שכל חוב שיש לי שאגבנו כל זמן שארצה, והדיינים או העדים חותמים מלמטה, ע”כ.

וכתב המהריק”ש בהגהותיו על השולחן ערוך כי מלשון מוסרני לכם הדיינים משמע שהמלווה עצמו מוסר את חובותיו לדיינים, ולא על ידי שליח. וטעם הדבר הוא משום שאין כאן מסירת שטרות אל מסירת מילי, והרי קיימ”ל בגמרא בפרק שני דקידושין כי “מילי לא מימסרן לשליח”.

לכן כתב המהריק”ש שלא מועיל שיעשה שליח פרוזבול, אלא”כ יש בידו הרשאה לכך, כפי שכתב המהריק”ש בתשובתו בספר אהלי יעקב סימן כ”ד דין ה’.

וכתב החיד”א בברכי יוסף שדעת מהריק”ש בזה כדעת המהרי”ט בסימן קכ”ז שלא ניתן לעשות שליח להקדיש כיון דהוי מילי ומילי לא מימסרן לשליח.

אולם הביא הברכי יוסף, כי דעת הרבה אחרונים כי מילי לא מימסרן לשליח היינו שאין השליח יכול למסור את שליחותו לשליח אחר, אכן השליח עצמו יכול בוודאי לכתוב פרוזבול בלא למסור שליחותו לשליח אחר.

וכן כתב הברכי יוסף להוכיח מדין ביטול חמץ, שכתבו השיבולי הלקט והאורחות חיים וכן הרשב”ץ והשו”ע להלכה שניתן לעשות ביטול חמץ על ידי שליח. והיינו אף על פי שאין החמץ של השליח המבטל את החמץ, והשליחות הוי מילי, אין בכך חיסרון של מילי לא מימסרן לשליח.

כדברים האלה העלה בשו”ת אור לציון שביעית פרק ז’ הלכה ה’, ועיין שם בהערה ה’, שהביא את הנ”ל והוסיף עוד מקורות לכך.

וכן העלה להלכה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ב’ חו”מ סימן ה’ בזה”ל:

מסקנא דדינא בהא נחיתנא ובהא סליקנא שבהיות ורבו האחרונים החולקים על מהרי”ט ומהריק”ש ביסוד דבר זה, וס”ל דבכה”ג לא שייך הכלל מילי לא ממסרן לשליח, וכ”נ מדברי הראשונים הרשב”א והריטב”א ותוס’ רי”ד, נראה דהכי נקטינן לדינא. ולכן בנ”ד מותר למלוה לעשות שליח למסור חובו לפני הדיינים, ולכתוב פרוזבול על שמו. ומה גם דאנן נקטינן דשביעית בזה”ז מדרבנן, כדעת רובא דרבוותא. ובשל סופרים שומעים להקל. ואף כי היה חכם אחד מחכמי הזמן שפקפק בזה ע”פ פסקי הראש שלו, אמרתי לית דחש להא. וכן הצעתי מדברינו אלה לפני אחד המיוחד מגדולי הדור שליט”א והסכים עמי להקל, ושכן המנהג. ע”כ. והנלע”ד כתבתי, ע”כ.

 

 

אכן ישנה עדיפות לבצע את השליחות על ידי כתיבת הרשאה שבכך ישנה גמירות דעת בהירה ומתועדת, והרי היא עדיפה, כשם שישנה עדיפות לעשות הרשאה למכירת חמץ על ידי כתיבה, למרות שמועילה גם בעל פה.

 

 

לעניין נוסח שטר הפרוזבול, אין צורך לשנות את השטר אלא השליח ימלא את הנוסח הרגיל, כאשר הוא כותב את פרטי המשלח ולא את פרטיו שלו, כי הוא מייצג את המשלח בכתיבת הפרוזבול.

אכן יש בתי דין שיש להם נוסח שטר פרוזבול מיוחד לשליחים, וזה עדיף טפי, אלא שאינו מעכב כלל כאמור. ובכל זאת צירפתי בכאן את נוסח שטר הפרוזבול המיוחד לשליח, כדלהלן:

בפנינו בית הדין החתומים מטה,

בא לפנינו _____________ ואמר לנו שהוא שליח של _____________ ששלחוהו לעשות פרוזבול.

וכך אמר לנו ___________ השליח ש____________ מוסר לנו כל חובות שיש לו שיגבם כל זמן שירצה,

כל זה נמסר לנו ביום__ לחודש אלול שנת ה’תשפ”ב  פה________ והכל שריר וקים

ולראיה באנו על החתום…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש