שאלה:
שלום כבוד הרב, אני מעל גיל בר המצווה ואני אוהב ללכת למניין
וללמוד תורה. אני מנגן על כמה כלי נגינה כי ההורים שלי רוצים שאנגן בהם
וזה היה בסדר, אבל גיליתי שהם רוצים לרשום אותי ללכת לתזמורת לא יהודית
במהלך שעות הערב והלילה, ואז אני לא יוכל להתפלל מנחה וערבית במנין. כל
עוד שההורים שלי לא מפסידים כסף, האם אני צריך לתת להם לרשום אותי ולכבד
אותם, או לא.
תשובה:
אני מבין היטב את ליבך ושאלתך!
בהלכה מבואר שלמרות שאדם מצווה המאוד בכיבוד אב ואם וזו אחת המצוות הגדולות שיש לנו בתורה, מכל מקום אם אביו או אמו מבקשים ממנו לעבור על דבר מן התורה או מדברי סופרים ואפילו מביטול מצווה דרבנן, או חומרא של דברי סופרים, אין לו לשמוע בקולם, ובנידון שאלתך, הרי שמלבד מבטלים אותך ממנין מנחה וערבית, כאשר אתה נמצא בתזמורת של גויים יש שם דברים אחרים הכרוכים באיסורים תורה ודרבנן, (אא”כ אין שם בנות וכיוצא בזה, וצריך להבין את המקרה), ולפיכך מכיון שאתה כבר גדול ועומד על דעתך, תבהיר להן את הדברים בדרך כבוד, ובטוחני שדברים היוצאים מן הלב יכנסו ללבבות.
ובטוחני שבעבור זה תזכה לאושר ועושר רוחני וגשמי.
מקורות:
כבר דרשו חז”ל (ביבמות ה’ ע”ב), איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו אני ה’, כולכם חייבים בכבודי. ולכן בכל דבר שיש בו מצוה לא ישמע לאביו, שכבוד המקום קודם ע”כ. ורמב”ם (פרק ו’ מהלכות ממרים), אפילו אמר לו אביו לבטל מצות עשה של דבריהם לא ישמע לו, שנאמר איש אמו ואביו תיראו, אני ה’, כולכם חייבים בכבודי. וכן פסק בשלחן ערוך יורה דעה (סימן ר”מ סעיף ט”ו). וכן העלה בשו”ת מעיל צדקה (סימן כ”ו) ע”ש. והגאון המבי”ט בתשובה חלק א’ (סימן קל”ט) נשאל, במי שנדר לעלות מחוץ לארץ לצפת ולדור שם, ואביו ואמו מתנגדים לו בזה, האם חייב לקיים את נדרו, או יקיים מצות כיבוד אב ואם ויתיר את נדרו. והשיב, שחייב לקיים נדרו ולעלות לארץ ישראל, ואינו צריך לחוש למצות כיבוד אביו ואמו, וכמו שאמרו ביבמות (ו’ ע”א), אם אמר לו אביו הטמא או שאמר לו אל תחזיר אבידה יכול ישמע לו? תלמוד לומר, איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו אני ה’, כולכם חייבים בכבודי. וכן העלה מורנו רבי עובדיה יוסף זצוק”ל בשו”ת יחוה דעת חלק ג (סימן סט).