חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום וברכה
יש לי רצון עז ממש לעשות קעקוע כבר כמה שנים
אני יודעת שיש איסור לזה
אך רציתי לדעת האם קיים איזה שהו היתר לעניין?

תשובה:

שלום וברכה לבית ישראל כשרה,

אני מבין את ליבך בפרט לפי רוח הזמן והחברה הסובבת אותך, אולם מכיון שהדבר הוא אסור מן התורה וכמו שכתוב: “וכתובת קעקע לא תתנו בכם” (ספר ויקרא פרשת קודשים פרק יט), אין לנו להימשך אחר חוקות הגויים בזה, וכשם שלא נאכל חזיר למרות שאולי אנו מתאווים לכך ועל כרחך נבטל דעתנו לדעת תורה, כך אסור לעשות קעקועים בכל צורה ואופן שהוא, ששניהם אנו מצווים ממצווה אחד – ה’ יתברך.

ואין הבדל מבחינת הלכה אם הקעקוע במקום גלוי או במקום נסתר בגוף.

ובפרט שאת בת ישראל כשרה ונאמנה ואיך תעשי הרעה הגדולה הזו ותחטאי לאלוקייך.

ומה גם שפעמים רבות כפי שנוכחתי לראות, במשך הזמן רבים מתחרטים וחפצים להסיר הקעקוע, והדבר כרוך בסבל, ועל כן החכם עיניו בראשו.

בטוחני שאם תתגברי ולא תעשי כרצונך החומרי, תשאי חן וחסד לפני כל רואייך, והקב”ה  ישפיע עליך מאוצרו הטוב יופי חיצוני ופנימי, ותאירי לכל הסובבים אותך. כי כגודל התשוקה והניסיון, כן גודל השכר.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

מקורות ונימוקים:


רמב”ם הלכות עבודה זרה פרק יב

כתובת קעקע האמורה בתורה הוא שישרט על בשרו וימלא מקום השריטה כחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים, וזה היה מנהג העכו”ם שרושמין עצמן לעבודת כוכבים כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה, ומעת שירשום באחד מדברים הרושמין אחר שישרוט באי זה מקום מן הגוף בין איש בין אשה לוקה, כתב ולא רשם בצבע או שרשם בצבע ולא כתב בשריטה פטור עד שיכתוב ויקעקע שנאמר וכתובת קעקע, במה דברים אמורים בכותב אבל זה שכתבו בבשרו וקעקעו בו אינו חייב אלא אם כן סייע כדי שיעשה מעשה, אבל אם לא עשה כלום אינו לוקה.

ובשו”ת אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן נג

כתב בביאור דעת הרמב”ם, שגם הרמב”ם סובר שהדין הוא לעולם אף כשהעכו”ם אין עושין כן דלא כסתם חוקות העכו”ם שכשהעכו”ם פסקו מלנהוג כן ליכא האיסור וכן הוא אף להטור באיסור כתובת קעקע ושריטה וגדידה שהאיסור הוא משום חוקות העכו”ם כדאיתא בסימן ק”פ ומ”מ אסורין לעולם אף כשפסקו העכו”ם מלעשות כן, אלמא דכיון שדברים אלו אסרה תורה בפירוש אף שהוא בשביל אותו הטעם עצמו דסתם חוקות העכו”ם מ”מ לא תלוי הדין בהטעם שיתבטל כשיבא זמן שלא יהיה הטעם אלא דבשביל הטעם שהיה אז אסרה תורה לעולם אף כשיתבטל הטעם כיון שעכ”פ היה זה בהאיסור. ול”ד לסתם חוקות עכו”ם שלא נאמר האיסור על הדבר אלא על מה שהוא חוק העכו”ם דלכן כיון שפסקו עכו”ם להתנהג כן הרי אין זה שוב מכלל האיסור כיון דחוק העכו”ם שבו היה האיסור ולא עצם הדבר, אבל אלו דברים הא נאמר איסורן על עצם הדבר כמ”ש בתורה וזה שהיה חוק העכו”ם הוא רק לטעם על האיסור שלכן אינו עושה שיתבטל הדין אף שנתבטל הטעם במשך הזמן. וכ”כ הוא איסור אל תפנו אל האלילים דהוא איסור על הסתכלות בצורה בע”ז וכדומה אף שהטעם הוא כדכתב הרמב”ם כדי שלא יפנה לעשות כמעשיהם ומשמע מהכ”מ שהוא ממשמעות הקרא מ”מ הוא רק טעם להדין שלכן אף שנעשה זמן שליכא הטעם לא נתבטל האיסור. עכ”ד.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש