חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

היתה לי היום מריבה גדולה עם הבת שלי היא בת 20 והיא מדברת אליי לא יפה ועונה לי על כל דבר מקנאה באח שלה וכל הזמן חושבת שלא מקבלת כלום ומרשה לעצמה לדבר אליי באופן משפיל בלי לברור את המילים והיום נר רביעי של חנוכה ,מאוד כואב לי שבחג הניסים אנחנו מנותקות.
אשמח לעזרתך

תשובה

שבוע טוב. התשובה אמנם הגיע אלייך אחרי חנוכה אך רלוונטית כמובן בכל זמן.

אני סבורה שצריכים לחלק את הנושא לשניים (אם כי הם מקושרים, אבל נוכל להבין את עצמנו יותר ע”י הפרדת הנושאים):

א. נשמע מדברייך שהיא מנסה לתת לך תחושה של האשמה (או כל תחושה לא נעימה אחרת, ואם זו לא אשמה נסי לדייק לעצמך איזו תחושה את מרגישה בהתנהגות שלה) על כך שאת לא נותנת לה מספיק, ונותנת יחס מועדף לאחיה.

ב. היא מדברת לא יפה אתך.

לגבי הנושא הראשון, התנהגות זו היא בעצם ניסיון להשתייך אלייך בדרך מוטעית. השתייכות מוטעית זהו נושא ארוך שצריכים ללמוד היטב ו”לחיות אותו”, ואם לא מכירים את הנושא לעומק הוא יכול להשמע קצת מחודש ומרחיק לכת, אבל בכל זאת ננסה להסביר בקצרה את עיקר הרעיון: אחד הצרכים החזקים ביותר אצל כל בן אנוש זהו הצורך בשייכות, זהו צורך בסיסי ביותר שא”א לחיות בלעדיו, אצל ילדים ההשתייכות החזקה הזו היא כלפיכם ההורים כלפייך האמא. זהו צורך בסי לפעמים, בטעות, מנסים להשיג את השייכות בדרך מוטעית (הכל מתרחש ע”י התת-מודע של הילדים כמובן, שום דבר אינו מתוך מחשבה). אחד מהדרכים המוטעים להשיג שייכות, זה לגרום תחושות חזקות אצל ההורים שמתוך התחושות האלו ניכר איכפתיות וחיבור. אם ההורה מתרגש מהבן, הבן מרגיש שהוא מחובר חזק להורה (התת-מודע רוצה לראות איך שההורה איכפת לו חזק ממני, שההורה מחובר אליי, ואם אני רואה שההורה מתרגש ממני, זה מראה לי על חיבור עוצמתי, והרגשה זו היא חשובה לי מאוד גם על חשבון ההפסד של יחס טוב ושמח עם ההורים). לכן היא מאשימה אותך בנקודה שאצלך היא רגישה (כלומר איכפת לך מאוד שהיחס לילדים יהיה שווה, ולכן דוקא בנקודה זו היא רוצה, בתת-מודע, לגעת), כי ע”י האשמה זו את מתרגשת וניכר ממך חזק עד כמה איכפת לך שיהיה לה טוב כמו לאחיה, ובתת-מודע זה עושה לבת הרגשה נפלאה של חיבור לאמא.

אז הפיתרון לזה הוא לא לתת לה להשיג את החיבור בדרך שלילית זו, היא תצטרך לחפש דרכים חיוביים להשיג את השייכות. לכן עלייך לנטרל כל תחושה כאשר היא מאשימה אותך על חוסר שיוון בין האחים, לא לתת להאשמה זו לגעת בך ללב בכלל. וכשלא תתרגשי מזה, היא תפסיק עם האשמה זו, כי כבר לא תשיג מה שרצתה להשיג בזה.

ולגבי הנושא השני, שהיא מדבר אתך בצורה לא יפה. פשוט תעני לה (בלי התרגשות בכלל, בצורה קרה ועניינית, כאילו הנושא אינו נוגע אלייך אלא למישהו זר לגמרי): ככה לא מדברים לאמא. אם לא יהיה לה פרטנר לבלבול מעמדות, מאוד מהר היא תחזור למקום הטבעי והאהוב שלה, שהיא להיות בת לאמא.

בהצלחה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש