חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ברכה

על המחיה ועל הכלכלה או על מחייתה ועל כלכלתה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

איך אני אדע מתי לומר על מחיתה ועל כלכלתה ומתי על המחיה ועל הכלכלה, לדוגמא שאכלתי עוגה אז בירכתי על המחיה ועל הכלכלה, אולי אני צריך לברך על מחייתה ועל כלכלתה.

תודה רבה.

תשובה

על מאכל שנעשה מקמח אחד מחמשת מיני דגן שגדל בחוץ לארץ, חותמים בברכת על המחיה, ברוך אתה ה’ על המחיה ועל הכלכלה, אולם מאכל שנעשה מקמח אחד מחמשת מיני דגן שגדל בארץ ישראל חותמים בברכה על המחיה, ברוך אתה ה’ על מחייתה ועל כלכלתה.

כיום רוב ככל הקמחים נעשים מחיטה שגדלה בחו”ל, למעט מצות שמורות של פסח. לכן על רוב סוגי המאכלים של חמשת מיני הדגן, יש לחתום בנוסח ברכת על המחיה, על המחיה ועל הכלכלה, למעט מצות או בכל מקרה בו ידוע שהקמח נעשה מאחד מחמשת מיני דגן שגדל בארץ.

מטעם זה, גם בכל מקום ספק, אם החיטה מיובאת מחו”ל או גדלה בארץ, ראוי לחתום ‘על המחיה ועל הכלכלה’, עד שיתברר כי החיטה גדלה בארץ.

לעומת זה ביינות ובמיץ ענבים, מצוי שהענבים גדלים בארץ, לכן יש צורך לברר תחילה היכן גדלים הענבים, ובמקרה של ספק ניתן לברך על פרי גפנה, הואיל ורוב היינות הם תוצרת הארץ.

 

חשוב שתדע שבכל מקרה אין הדבר מעכב, ולכן גם אם טעית ובירכת על המחיה על של ארץ ישראל או להיפך יצאת ידי חובה, ובפרט בברכת על המחיה ששינוי הנוסח אינו מוזכר בדברי השו”ע אלא הוא מנהג שנהגו בו בני עדות המזרח.

מקורות ונימוקים:

כתב הטור אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן ר”ח, בחו”ל חותמין בפירות על הארץ ועל הפירות ובני א”י חותמין על הארץ ועל פירותיה, ועל היין חותמין על הארץ ועל פרי הגפן ולא כאותם שחותמין על הגפן ועל פרי הגפן. גם בשו”ע סימן רח סעיף י’ כתב שעל הפרות של א”י מברך על פירותיה. אבל לגבי הגפן או לגבי על המחיה לא הזכיר כלל שעל של א”י מברך על מחיתה או על פרי גפנה ביין, ולכן מנהג האשכנזים שלא לשנות אלא רק בפירות לברך על פרותיה או בגפן כשנמצא בא”י אבל כשמברך על המחיה גם על של א”י מברך על המחיה ולא על מחייתה.

אמנם כתב הכף החיים בסימן רח’ ס”ק נ”ח שמנהג הספרדים פשוט לברך על מחייתה וכן כתב מרן זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ז’ סימן ל’ שלהלכה יש לברך על מחייתה בדגן של ארץ ישראל.

במקום ספק שאינו יודע אם מין זה הוא מארץ ישראל או מחו”ל כתב בספר הלכה ברורה סימן ר”ח ס”ק ל”ז שעדיף שיברך על הפירות, אבל המברך על פירותיה מספק יש לו על מה לסמוך. ובכל מקרה בכל אופן שבירך יצא י”ח ואין בזה חשש כלל.

ועיין שם שהוסיף עוד מסברא שראוי שילך לפי הרוב בכל מקום ספק, לפיכך כיון שכידוע שרוב הקמחים כיום הם מיובאים מחו”ל, למעט מצות שמורות, יש לברך בכל מקום ספק על המחיה אלא א”כ יודע בבירור שזה קמח של א”י. לעומת זה בפרות ויין שמצוי מאד שהם תוצרת ארץ ישראל, יש לבדוק היכן הוא מקום גידול הפירות והענבים, ובמקום ספק ביין ניתן לברך על פרי גפנה כיון שרוב היינות הם תוצרת הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש