חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום וברכה

בטעות אפיתי עוגה חלבית בתנור בשרי העוגה הייתה מכוסה,

השימוש האחרון של התנור היה לפני 4 ימים האם המאכל נאסר באכילה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

עוגה חלבית שנאפתה בתנור בשרי שאינו בן יומו, העוגה מותרת באכילה, רק צריך לוודא שהתבנית לא הייתה בשרית. ושלא היה ממשות בשר או עוף בתנור.

וכאשר העוגה מכוסה הייתה, הדבר קל הרבה יותר, ואף לכתחילה ניתן להשתמש בתנור בשרי לאפיית מאכל חלבי אם התבנית מכוסה היטב ואין האדים יוצאים מבעד לכיסוי, רק צריך לבדוק שאין שיירי שומן בשר או עוף מתחת לתבנית החלבית.

אמנם מנהג ישראל קדושים שלא לאפות חלבי בתנור בשרי, כי בדרך כלל אופים דברים מגולים ועלולים לבוא לידי תקלה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כתב הרא”ש בתשובה כלל כ’ סימן כ”ו מחבת של חלב שנתנו בכירה תחת קדירה של בשר, הזיעה עולה ונבלע בקדירה, ואוסרתה. כן פסק השולחן ערוך להלכה יו”ד סימן צ”ב סעיף ח’.

וכתב הרמ”א שאם היה חלב במחבת, בעינן שישים בתבשיל שבקדירה נגד החלב שבמחבת. וכל זה מיירי שהמחבת מגולה והזיעה עולה מן המאכל עצמו לקדירה שעליה, וגם מיירי שהוא בקרוב כל כך שהיד סולדת בזיעה במקום שנוגע בקדירה. אבל אם אין היד סולדת בזיעה, הכל שרי. ולכן תולין בשר לייבש על קדירות של חלב, ולא חיישינן לזיעה שעולה.

מדין זה למדים אנו כי דין האדים העולים מן המאכל כדין המאכל עצמו ממנו עולים האדים, לפיכך לכתחילה אין לאפות בתנור בשרי מאכל חלבי, הואיל ואנו חוששים שמא בתנור ישנו שיירי שומן עוף או בשר, והאדים העולים מן העוף או הבשר נבלעים בתוך המאכל והתבנית החלבית.

כמו כן יש לחשוש שהאדים נבלעים בתוך דפנות התנור ומפליטים משם את בליעות הבשר ומבליעים אותן בתוך המאכל החלבי. אלא שחשש זה איננו קיים כאשר התנור בלוע מבליעות בשר שאינן בני יומם.

אכן בנידון השאלה שלפנינו ישנם שני סיבות להתיר אף לכתחילה, הראשונה היא הואיל והמדובר הוא בעוגה, ודעת הרמב”ם שבאוכלים אין דין זיעה אלא במשקין הביאו גם הפת”ש סימן צ”ב ס”ק ו’. הסיבה השניה להתיר היא הואיל והעוגה מכוסה הייתה, ואין האדים עולים מן העוגה המכוסה כפי שכתב הרמ”א הנזכר שכל חשש זיעה הוא כאשר המחבת מגולה. וכפי שהוסיף הרמ”א שם וכתב בזה”ל: וכן אם המחבת מכוסה, הכל שרי מידי דהוי אשתי קדירות נוגעות זו בזו דאין אוסרין זו את זו בנגיעה, כל שכן בזיעה.

לפיכך בנידון השאלה אין חשש כלל לא לעוגה ולא לתבנית, ומותר לאכול את העוגה ללא חשש, והתבנית אינה צריכה הכשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש