חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הר הזיתים

סגולה לרפואה על ידי עפר מאיזור קבר של צדיק, כיצד?

מורנו הרה"ג אליהו בחבוט שליט"א

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

יש לנו חולה במשפחה במצב לא קל, וקיבלנו עבורו עפר מהאיזור של קבר רבי אלעזר בן ערך, לרפואה. כיצד היא דרך הסגולה בזה, כלומר מה אנחנו אמורים לעשות עם העפר הזה?

תשובה

תחילה וראש יש לציין, שאמנם בגמ’ בסנהדרין מוזכר ענין זה של רפואה ע”י עפר מקבר של צדיק, מ”מ שם הסגולה שם היא לקדחת (ולפי רש”י, בתחילת המחלה דוקא), ומעפר הקבר ממש. ומ”מ מצינו מנהגים שונים שמרחיבים עוד את הסגולה לאופנים שונים, כפי שיבואר במקורות. ובכן בוודאי שגם במקרה שלכם, לא יבצר מקום לומר שתהיה בע”ה תועלת בדבר לרפואה, ועכ”פ אם לא יועיל לא יזיק, ובפרט שמראים בזה חיבת הקודש כעין בחינת “והוי מתאבק בעפר רגליהם” (אבות א’ ד’), ובזה גופא ראוי לעורר זכות הצדיק זיע”א, וכל שכן אם המחלה היא מחלת לב ל”ע, שרבי אלעזר בן ערך הוא בעל המימרא שדרך ישרה שידבק בה האדם הוא לב טוב, וסימנא מילתא, ודו”ק.

[ויש להיזהר כשלוקחים עפר מאיזור קבר של צדיק, אם האדמה שייכת לאדם פרטי או לחברא קדישא, שלא יהיה באופן של חשש גזל ח”ו, ובפרט אם יתחילו לעשות שם בורות וכיו”ב דבוודאי קפדי].

ולגופה של שאלה, אופן השימוש בעפר מצינו בראשונים ז”ל, והוא ע”י שמערבים מעט מהעפר הזה במים, ונותנים לחולה לשתות. וראוי כמובן להתפלל לפני השתיה, שזכות הצדיק זיע”א יעמוד לרפואת החולה. ותשובה וצדקה ותפילה מעבירין את רוע הגזירה בעהי”ת. ובמקום אחר הבאנו גם נוסחאות של תפילות לחולים, וגם סגולות שונות. רפואה שלמה וכל הברכות!

מקורות:

איתמר בסנהדרין דף מ”ז ע”ב: “קבריה דרב הוו שקלי מיניה עפרא לאישתא בת יומא” ע”כ. ופירוש רש”י שם: “אישתא בת יומא – ביום ראשון שלה, והן מתרפאין באותו עפר.” עכ”ל. וכן הוא בנמוקי יוסף שם.

והנה מלשון חז”ל התרשמות היא שסגולה זו היתה מאוד ממוקדת: א. קברו של האמורא רב דווקא (אך לענין זה י”ל דכל שכן קבר של תנא דראוי להועיל). ב. לחולי הקדחת דווקא. ג. ביום הראשון למחלה דווקא (לפי רש”י, אך להלן נביא מדברי האו”ז שפירש אחרת). גם הנידון היה שם שלוקחים מקבר עצמו ולא מהאיזור וכפי שמוכח מהמשך הגמ’ שם. ולאור האמור, מובן גם המנהג כיום, שאין נוהגים לקחת עפר מאיזור קבר של צדיק לרפואה, למרות כל הנהירה אחר סגולות ובפרט לצורכי רפואה.

אך מאידך מצינו כמה מנהגים העוסקים בלקיחת פריטים מסביבות קברות הצדיקים (כגון לקיחת עלים – ראה נא בספר מבשר טוב ירושלים ח”ג עמ’ תקכ”ו, ובספר תולדות יהודי קאליש עמ’ שכ”ג, ובפרט כסגולה ללידה קלה כמו שמביא ספר נחלת אריה פ”ד בענין קברו של רבינו הגה”ק רבי אריה לייביש אוייערבאך זצ”ל מסטאניסלב), וכן לענין לקיחת ענפים דקים שהיו נופלים מהעצים על גבי המצבה ולתת לאשה לישא עליה כסגולה להריון (ספר המידות ערך הריון אות ב’, ומובא ג”כ בספר טעמי המנהגים ענייני סגולות דף מ”ב ע”א, ובספר שמחת בנים ח”א פ”ב), ולקיחת אבנים קטנים שהיו מונחים מעל הקבר ע”מ להחזירן לאחר הישועה (כפי שהיו נוהגים אנשי ירושלים לפני נסיעה לחו”ל לגבי קברו של רבי קלונימוס ז”ל כמו שמביא מוהרי”י אלגאזי זלה”ה בשלמי חגיגה דף כ”ד), ועוד ועוד כיו”ב (אם כי בכל מקרה לגופו יש לדון מצד איסורים צדדים שעלולים להיות כרוכים בלקיחת פרטים שונים מבית העלמין, ובמקום אחר הארכנו ואכמ”ל). וא”כ לענ”ד אין למחות במי שרוצה להשתמש בעפר מסביבות קבר של צדיק (באופן שהעפר לא שייך לחברא קדישא או לאדם פרטי).

ולגבי אופן השימוש בעפר, הנה בגמ’ בסנהדרין הנ”ל לא מבואר כיצד היו משתמשים באותו עפר מקברו של רב, אך חזי הוית באור זרוע ח”ב הלכות אבלות סי’ תכ”ג שכתב וז”ל: “דקבריה דרב הוו שקלי מניה עפרא לאישתא בת יומא פי’ חמה האוחזתו מדי יום יום, ונוטלין מעפר קבריה דרב ומשקין אותה לו וניצל”. עכ”ל. והיינו שהיו מערבים במים ונותנים לחולה לשתות.

ומצינו נמי בספר מסע מירון ומובא בשפתי צדיקים למוהר”ר סאלמן מוצפי זצוק”ל מהדו”ק עמ’ רל”ו שמקובל אצל יושבי ארץ ישראל לקחת עפר מתחת לאבנים שעל קבר שמאי הזקן ע”ה כסגולה ללדת מיד.

2 תגובות

  1. יש סגולה של הרב מרדכי אליהו זצק”ל שהיה אומר להניח חול מהציון של רבי אלעזר הן ערך על ראשו של חולה במחלת הסרטן
    לקחת חול מארבע קצוות הציון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש